Dat komt naar voren uit een brief van topman en oprichter Peter Eiselin gericht aan de aandeelhouders. De belangrijkste oorzaak voor het bankroet is volgens Eiselin het besluit van verzekeraars om geen dekking meer te geven voor fatbikes.
Lees ook: Fatbikefabrikanten sorteren met ‘skinnybikes’ voor op dreigende wetgeving
Markt voor fatbikes stortte in
Doordat de dekking wegviel, viel een groot deel van de markt van Urban Mobility weg. ,,Hierdoor stopten ook leasemaatschappijen met het aanbieden van Doppio’s producten”, legt Eiselin uit in de brief, die in handen is van RTL Z. Onder andere de verzekeringstak van ANWB en Univé gaven vorig jaar aan dat het risico op diefstal van fatbikes zo groot is dat ze niet te verzekeren zijn. ,,Daarnaast zorgden aanhoudende negatieve publiciteit rond fatbikes en de toestroom van illegaal geïmporteerde en opgevoerde modellen voor verdere druk op de verkoopcijfers.”
Aanhoudende negatieve publiciteit rond fatbikes zorgden voor verdere druk op de verkoopcijfers
Peter Eiselin Doppio
In overleg met de grootste aandeelhouders en belanghebbenden van het bedrijf heeft Urban Mobility besloten faillissement aan te vragen. Uit het jaarverslag over 2023, dat in september werd gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel, wordt al duidelijk dat financiers geen zin meer hadden om extra geld te steken in het bedrijf met een negatief eigen vermogen van zo’n 900.000 euro. Een bron dicht bij het bedrijf vertelt dat alle bestelde Doppio-fatbikes zijn geleverd aan klanten.
De negatieve publiciteit rond fatbikes waar Eiselin over schrijft, ging onder andere over onveilig rijgedrag van jongeren op de elektrische fietsen met dikke banden. Een grote meerderheid in de Tweede Kamer dringt aan op strengere regels voor specifiek fatbikes, namelijk een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht. Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) waarschuwde dat het onderscheid tussen fatbikes en e-bikes juridisch lastig te verdedigen is.
In een interview op De Ondernemer gaf Ruud Elbers, eigenaar van webshop Fatbike Mania aan dat hij door de aanhoudende fatbikediscussie ruim de helft minder omzet draait.
Lees ook: Ruim helft minder omzet voor Ruud door fatbike-discussie: ‘Markt verandert’
Doppio ging al eerder failliet
Peter Eiselin richtte Doppio in 2019 op. Door een samenloop van omstandigheden ging het bedrijf in 2021 ook al eens failliet. Destijds werden leveringsproblemen, geldgebrek en bonje tussen de aandeelhouders het bedrijf fataal. Eiselin maakte vervolgens snel een doorstart met Doppio.