Met de eerste 69.800 euro zet De Zoetermeerse Brouwerij stappen om aan de toenemende vraag te voldoen. Loek Eerhart en Viresh Bachoe, de ondernemers achter ROEM, zien kansen voor verdere expansie en hopen nu het maximale doelbedrag van 120.000 euro binnen te halen.
Lukt dat, dan kan er een ROEM-bus worden aangeschaft om bestellingen mee rond te brengen en het merk op festivals te vertegenwoordigen. Hun ambitie? ,,De grootste bierbrouwerij van Zuid-Holland worden.”
Oorsprong en assortiment: ROEM en Zoetermeer
De Zoetermeerse Brouwerij werd opgericht door Eerhart en Bachoe, die in 2015 samen in de keuken van Eerhart hun eerste biertje brouwden. Met Eerharts achtergrond in chemische technologie en Bachoe’s smaakontwikkeling hebben ze het recept sindsdien verfijnd.
Lees ook: Onafhankelijke brouwer Jopen blijft groeien in stagnerende biermarkt: ‘Op naar 40.000 hectoliter’
Sinds 2022 brouwen ze volledig in hun eigen brouwerij, waar jaarlijks 32.000 liter bier wordt geproduceerd. ROEM biedt vier vaste bieren en wisselende seizoensvarianten, vaak met een knipoog naar de stad Zoetermeer, zoals het jubileumbier Ode aan Zoetermeer, ter ere van de stad.
Investeren in groei en meer capaciteit
Door het succes en de beperkte capaciteit heeft de brouwerij momenteel een klantenstop ingesteld om vaste klanten te blijven voorzien. De vraag is groter dan de productie, en daarom hebben Eerhart en Bachoe via crowdfundingplatform CrowdAboutNow extra financiering gezocht.
De investering gaat naar het verbeteren van de brouwerij, opschalen van de productiecapaciteit door extern te laten brouwen en – als het doelbedrag van 120.000 euro wordt behaald – de aanschaf van een bestelbus.
Lees ook: Ton groeikapitaal voor My Dear Beer biedt volop kansen: ‘Over een jaar winstgevend zijn’
De crowdfunding biedt investeerders een lening van zes jaar met een rente van 4 procent, plus beloningen afhankelijk van de investeringshoogte. “We doen er alles aan om ROEM te laten groeien,” aldus de ondernemers.