Innovatie

Ton groeikapitaal voor My Dear Beer biedt volop kansen: ‘Over een jaar winstgevend zijn’

Lennard Terlouw, oprichter My Dear Beer. Opscheppers | Oprichter Lennard Terlouw
Opscheppers | Oprichter Lennard Terlouw
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

My Dear Beer wil doorgroeien van enkele honderden naar duizenden maandelijkse abonnees. De ton euro’s van de investeerder zal vooral worden besteed aan marketing om de flinke ambities waar te kunnen maken.

,,Als we het komende jaar het aantal abonnementen vertienvoudigen doen we het goed”, zegt Lennard. Nieuwe abonnees krijgen straks ook een welkomstpakket met algemene informatie over hoe je bier uitschenkt, hoe bier moet ruiken en waarop je verder kunt letten. ,,Zo worden zij echt aan de hand meegenomen in de wereld van het bier.” Over een jaar verwacht Lennard met My Dear Beer winstgevend te zijn.

Nieuwste, leukste, exclusieve bieren van My Dear Beer proberen

Lennard legt uit dat hij zich vooral richt op twee specifieke en verschillende doelgroepen. Allereerst op de echte liefhebbers van speciaalbieren. Die wil My Dear Beer bereiken via verschillende marketingcampagnes op de app Untappd, waarvan zo’n vierhonderdduizend Nederlanders gebruikmaken. ,,Die groep wil graag de nieuwste, de leukste en exclusieve bieren proberen. Volledig onze doelgroep”, aldus Lennard. ,,Alle Nederlanders die de afgelopen twee maanden de app hebben geopend zullen bijvoorbeeld binnen een paar weken een promotiemail over My Dear Beer ontvangen vanuit Untappd.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Oer-Hollandse Bus Whisky richt pijlen op internationale markt: ‘Eerste dozen al naar China’

De tweede grote groep potentiële klanten zijn de levensgenieters tussen de dertig en veertig jaar, die goed verdienen en geïnteresseerd zijn in speciaalbier, maar weinig tijd hebben daar zelf achteraan te gaan. ,,Voor hen is ons abonnement ideaal, omdat wij ze voorlichten en ze zelf niet hoeven kiezen. Ze hebben, zonder moeite, altijd een bijzonder bier in de ijskast liggen.”

My Dear Beer Opscheppers
Opscheppers
Lees verder onder de advertentie

Deze groep wil hij vooral binnenhalen via user generated content door rechtstreeks influencers te benaderen met veel volgers onder mensen die van lekker eten en drinken houden of bestaande klanten te vragen of ze iets over My Dear Beer willen posten. ,,Deze doelgroep is daar gevoelig voor en kijkt bijvoorbeeld naar bepaalde food accounts op Instagram en TikTok. Ook blijven we adverteren op Facebook en Instagram. Doordat ons budget nu veel groter is kunnen we meer adverteren en dat levert weer meer data op waardoor we steeds gerichter kunnen promoten.”

My Dear Beer als hét platform voor de bierliefhebber

Lennard heeft zijn businessmodel gebaseerd op de ratio tussen CAC (Customer Aquisition Cost) en CLV (Customer Lifetime Value). Hiermee rekent hij uit hoeveel de gemiddelde winst is per bierabonnee. ,,Ik kijk hoe duur het was om een abonnee binnen te halen, hoe lang die blijft en of dat rendabel is”, legt hij uit.

,,Mijn doel is dat My Dear Beer hét platform wordt voor elke Nederlander die al langere tijd of sinds kort interesse heeft in bier. Dus voor iedereen die iets met unieke bieren wil voor zichzelf, voor cadeaus of bierproeverijen”, vertelt Lennard enthousiast. Hij benadrukt dat het hem niet om kwantiteit maar om kwaliteit gaat. Kratjes Heineken of Hertog Jan zal hij nooit gaan aanbieden, omdat je die overal kunt kopen. Zo is hij ook als student Bedrijfskunde in Nijmegen op het idee voor zijn bedrijf gekomen.

Lees verder onder de advertentie

Doordat ons budget nu veel groter is kunnen we meer adverteren en dat levert weer meer data op waardoor we steeds gerichter kunnen promoten

,,Bijzondere en nieuwe speciaalbieren vind je vooral online, maar zonder begeleiding is kiezen moeilijk. Je hebt geen zin je geld uit te geven aan een bier dat je niet lekker vindt. Dus bestel je toch wat je al kent of standaardsoorten. Ontzettend jammer. Zo kwam ik op het idee voor My Dear Beer en de abonnementsvorm.”

Bierabonnement afgestemd op je smaakvoorkeur

Lennard koopt maandelijks nieuw bier in en stemt de soorten af op de voorkeuren van zijn abonnees. Tot nu toe hield hij hun smaken handmatig bij, maar op zeer korte termijn - en met het oog op de verwachte snelle groei -, gaat AI de smaakvoorkeuren in kaart brengen. De klant krijgt een aantal vragen als: drink je liever thee of koffie? Vind je een rode zoete appel lekker of een groene zure? In combinatie met zijn ratings van een aantal bieren verschijnt het smaakprofiel automatisch.

Lees ook: Twee jonge ondernemers brouwen hit van Westlander Bier

Lees verder onder de advertentie

De abonnementsvorm is volgens hem de manier om bierliefhebbers met zoveel mogelijk verschillende soorten speciaalbier kennis te laten maken, zonder dat dat hen tijd kost. Abonnees krijgen maandelijks verschillende nieuwe bieren thuis, afgestemd op hun smaakvoorkeur. Daarnaast ontvangen ze informatie over elk bier en recepten voor bijpassende gerechten. Hierin onderscheidt My Dear Beer zich volgens hem van de concurrentie en ook door het meer leveren van unieke en exclusieve bieren uit het hogere segment.

Ik wil iedereen meenemen op ontdekkingsreis in de wonderschone bierwereld

,,Bier is een ontzettend mooi ambachtelijk product,” benadrukt hij. ,,Ik wil iedereen meenemen op ontdekkingsreis in de wonderschone bierwereld. Via ons bierabonnement breng ik als intermediair ambacht en passie van de onafhankelijke bierbrouwerijen naar de consument. Mensen weten over het algemeen niet hoe groot de bierwereld is en welke mogelijkheden die biedt.”

Lennard Terlouw, oprichter My Dear Beer. Opscheppers | Lennard Terlouw
Opscheppers | Lennard Terlouw
Lees verder onder de advertentie

Lennard Terlouw richt vizier ook op restaurants

,,Bier heeft een rijkere smaakrange dan wijn,” vervolgt Lennard. ,,Wijn heeft achthonderd smaakhaakjes en bier twaalfhonderd, omdat je in bier ook met zout, zuur, heel bitter of koffie kunt spelen. Daardoor passen specifieke bieren perfect bij hoogwaardig culinair eten en versterken de smaken. Slechts een paar Nederlandse restaurants in het hogere segment hebben een biersommelier. Ik ben zelf inmiddels aan de opleiding biersommelier begonnen en wil in de verdere toekomst restaurants helpen bij het samenstellen van een goede bierkaart die bij hun menu past.”

De eerste jaren runde Lennard zijn webshop naast zijn studie en vanuit zijn studentenkamer. Nu werkt hij samen met flexibele medewerkers. Bovendien heeft hij, als maatschappelijk betrokken ondernemer, de logistiek uitbesteed aan een Nijmeegse sociale werkplaats, waar mensen worden opgeleid om later uit te stromen naar een reguliere baan. De bestellingen worden bezorgd door fietskoeriers en waar dat nog niet mogelijk is CO2-neutraal.

Ik ben inmiddels aan de opleiding biersommelier begonnen en wil in de toekomst graag restaurants helpen bij het samenstellen van een goede bierkaart

De meeste klanten kiezen voor zes speciaalbieren per maand. Telkens andere, nooit dezelfde. Natuurlijk kun je een favoriet bier bijbestellen zolang de voorraad strekt. Daarnaast verkoopt My Dear Beer losse bieren, cadeaupakketten - die ook bij inmiddels vijfendertig Gall en Gall-winkels te koop zijn - en borrelboxen. In borrelboxen voor bedrijven wordt vaak al om de helft alcoholvrij bier gevraagd. Geen probleem, want er zijn altijd wel een twintig soorten alcoholvrij bier op voorraad. ,,Ik koop elke maand weer unieke bieren in voor ons abonnement, proeverijen en de webshop. Er zijn ook eenmalig gebrouwen bieren en op is op.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Geen rijen meer bij de bar dankzij de BeerMate-automaat: ‘Vorig jaar 1,4 miljoen opgehaald’