Groei

De succesformule van familiebedrijf Melis Logistics: ‘Stilstand is achteruitgang, daarom is groei cruciaal’

Marwin Melis, eigenaar van familiebedrijf Melis. Foto: Melis
Marwin Melis, eigenaar van familiebedrijf Melis. Foto: Melis
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

De omzet van het transportbedrijf bedraagt nu zo’n 40 miljoen euro, het doel voor de komende jaren is 60 miljoen euro, aldus Marwin Melis (41): ,,Stilstand is achteruitgang, daarom is groei cruciaal.’’

Een belangrijke mijlpaal in de groeistrategie van Melis Logistics: zo noemt Marwin de overname van Schraven Transport uit Nijmegen. De twee bedrijven hebben aardig wat overeenkomsten: ze zijn gezond, ruim honderd jaar oud (Schraven is opgericht in 1885, Melis in 1918), hebben groeiambities en hechten aan familiewaarden, vakmanschap en goed werkgeverschap.

Lees ook: Zorgen om dieselprijs? Nee, transportondernemer Melis zoekt nieuw personeel: ‘Heb dit nog nooit meegemaakt’

Lees verder onder de advertentie

Geen fusie, maar een overname

Maar vooral qua grootte zijn er verschillen. Melis Logistics beschikt over 130 vrachtwagens, Schraven heeft er dertig. Het is geen fusie, maar een overname, benadrukt Marwin. ,,Schraven Transport blíjft Schraven Transport. Het is een zeer gerenommeerd familiebedrijf dat al bijna 140 jaar bestaat, met een eigen DNA. De standplaats blijft Nijmegen, de meeste werknemers komen daar ook vandaan. We hebben bewust een bedrijfsleider uit Nijmegen aangenomen, iemand die bekend is met het Schraven-DNA. Het gaat om een hechte club mensen, de saamhorigheid is groot. Ze beschikken over een eigen kroegje waar ze aan het einde van de werkweek bij elkaar komen. De bedrijfscultuur en kernwaardes van Schraven Transport willen we graag houden zoals die nu is.’’

Schraven Transport kwam in de verkoop omdat de vorige eigenaar Ronald Schraven geen opvolger had. Marwin: ,,Het is voor ons om meerdere redenen een interessant bedrijf. Schraven zit veel in de afbouw, net als wij. Verder beschikken ze net als wij over een groot aantal kooiapen (kleine heftruck die eenvoudig aan de achterkant van een vrachtwagen kan worden meegenomen, red.). Daarnaast heeft Schraven meerdere, langdurige contracten met dedicated opdrachtgevers. Schraven heeft een mooi netwerk, daar profiteren wij ook van. Maar het kan veel efficiënter. Daarom gaan we het Melis Smart Logistics concept ook toepassen op de klantenkring van Schraven Transport.’’

Het doel is om samen de logistieke keten te verkorten én te optimaliseren. Zo verlagen we de kosten en verhogen we de betrouwbaarheid

Smart Logistics

Bij Smart Logistics gaat het om de samensmelting van logistieke diensten: warehousing, contract-transport en stukgoed. Door slimme methodologieën kunnen de logistieke diensten met elkaar samenwerken, zodat de keten efficiënter en optimaler kan worden ingericht.

Lees verder onder de advertentie

Marwin: ,,We kijken naar de business van de klant en gaan vervolgens uitgebreid analyseren hoe het efficiënter kan. Het doel is om samen de logistieke keten te verkorten én te optimaliseren. Zo verlagen we de kosten en verhogen we de betrouwbaarheid. Met dit concept ontzorgen we onze klanten van a tot z.’’

Naam blijft, logo verandert

De naam van Schraven Transport blijft, maar het bedrijf krijgt binnenkort wel dezelfde kleuren (rood met geel) als Melis Logistics. Marwin: ,,Dat ga je onder meer terugzien in het logo en de kleuren van de vrachtwagens. Zo houden we de kosten voor branding laag.’’

De backoffice van Schraven Transport verhuist wel naar Duiven. ,,We gaan gebruik maken van één transportmanagementsysteem, inclusief bijvoorbeeld de planning en verloningen. De grootste uitdaging is integratie van de automatisering’’, aldus Marwin. Dat komt vast goed, want zijn bedrijf beschouwt zichtzelf als voorloper op het gebied van ICT. ,,Door de schaalgrootte kunnen we gelukkig ook continu investeren in ICT.’’

Lees verder onder de advertentie

Bovendien vernieuwt Melis het wagenpark van Schraven Transport, met de aanschaf van tien nieuwe elektrische vrachtwagens. Deze trucks worden begin 2025 in gebruik genomen.

De trucks van Melis. Foto: Melis
De trucks van Melis. Foto: Melis

Nieuw warehouse en hoofdkantoor

Naast de overname van Schraven Transport krijgt Melis Logistics een nieuw warehouse en hoofdkantoor in Duiven. Begin september is gestart met de bouw van een PGS37-2 gecertificeerde warehouse,. Een bijzonder warehouse, omdat deze geschikt is voor de opslag van lithiumhoudende energiedragers. Lithium batterijen en accu’s worden onder meer gebruikt voor laptops, e-bikes en elektrische of hybride voertuigen. Het warehouse biedt plek aan 15.000 palletplaatsen, waarvan de helft speciaal is ingericht volgens de PGS37-2 richtlijnen. Marwin: ,,We zijn een van de eerste partijen in Nederland die lithium batterijen en accu’s kunnen opslaan. De vraag naar dergelijke opslagplaatsen neemt de komende jaren alleen maar toeneemt. Het besluit om te bouwen, is overigens puur onderbuikgevoel.’’

Lees verder onder de advertentie

Door deze uitbreiding kan Melis nog meer kwaliteit leveren in warehousing, contractvervoer en stukgoed. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het Warehouse Management Systeem, dat de voorraden van klanten nauwkeurig in de gaten houdt. ,,Met dit systeem weten we altijd exact waar elke voorraad zich bevindt. Alle goederen worden 24/7 bewaakt en onder goede condities opgeslagen’’, aldus Marwin. De oplevering van het warehouse staat gepland in 2025.

We zijn voorloper op het gebied van verduurzaming en willen dat vooral ook blijven. Het past perfect aan bij onze visie voor de toekomst

Duurzaamheid als kernwaarde

Het warehouse krijgt het prestigieuze BREEAM Outstanding-certificaat. BREEAM is wereldwijd de leidende methode voor het beoordelen van de duurzaamheid van projecten in de gebouwde omgeving. Dit certificaat beoordeelt gebouwen op verschillende aspecten, zoals energieverbruik, watergebruik, afvalbeheer, transport, materiaalgebruik, gezondheid en comfort. Marwin: ,,Dit certificaat is het hoogst mogelijke keurmerk voor duurzame gebouwen met minimale milieu-impact. We zijn voorloper op het gebied van verduurzaming en willen dat vooral ook blijven. Het past perfect aan bij onze visie voor de toekomst, want duurzaamheid is een van onze kernwaarden. Klanten vragen er ook om. Het kost veel geld, maar als familiebedrijf houd ik altijd het lange termijn perspectief voor ogen.’’

De start van de bouw van een nieuw hoofdkantoor met crossdock-centrum, een eigen academy en daktuin is volgend jaar. Ook dit gebouw krijgt het BREEAM Outstanding certificaat. De oplevering staat gepland in 2026. Dan verlaat Melis Logistics de huidige locatie.

Lees verder onder de advertentie

Niet langer operationeel directeur

Onder Marwins leiding – de vierde generatie – heeft Melis Logistics een forse groei doorgemaakt. Hij werd directeur toen zijn vader plotseling overleed, Marwin was nog maar 21. Het bedrijf beschikte toen over tien vrachtwagens. Marwin heeft het directeurschap twee jaar geleden overgedragen aan Nick Broekhuysen. ,,Als operationeel directeur houdt hij zich bezig met de dagelijkse leiding, zodat ik wat meer mijn handen vrij heb voor andere dingen, zoals de nieuwbouw. Verder houd ik me bezig met sales en bezoek ik klanten. Wat ik het allermooiste aan mijn werk vind? Dat we een echte dienstverlener zijn en krijg er een kick van als we alles zo smart mogelijk doen.’’

Ik heb drie jonge kinderen, hopelijk zit er een opvolger tussen. Maar alleen als ze echt willen hoor, ze mogen het zelf bepalen

Goed werkgeverschap

Melis Logistics heeft nu een omzet van circa veertig miljoen euro, het doel voor de komende jaren is zestig miljoen. Minstens zo belangrijk is goed werkgeverschap. ,,Daaronder versta ik dat mensen goed kunnen functioneren met het beste gereedschap. Maar ook wat we werknemers een vangnet geven als er privéproblemen zijn. Duurzame inzetbaarheid, daar gaat het om.’’

Melis Logistics is en blijft een echt familiebedrijf, als het aan Marwin ligt. ,,Ik heb drie jonge kinderen, hopelijk zit er een opvolger tussen. Maar alleen als ze echt willen hoor, ze mogen het zelf bepalen. Sinds de oprichting heeft Melis een paar tegenslagen gehad, zoals het overlijden van mijn vader en een brand. Maar onze kracht is dat we de rug recht houden en naar de lange termijn kijken. Daarom investeren we ook veel. De overname van Schraven Transport past dan ook perfect bij onze groeistrategie.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Begonnen in een kippenhok is dit familiebedrijf 100 jaar later specialist in houtskeletbouw