Innovatie

Pieter Pot maakt doorstart met recordaantal bestellingen: ‘Nooit eerder gehaald’

Portret van Jouri Schoemaker van online supermarkt Pieter Pot. DO
DO
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

In een week tijd kwamen er 4.500 bestellingen binnen met elk gemiddeld 17 artikelen, wat neerkomt op zo’n 76.500 bespaarde verpakkingen. ,,Het loopt storm en we hebben de organisatie opgeschaald om alle bestellingen op tijd te bezorgen en alle schappen op tijd te vullen voor nieuwe orders”, zegt Schoemaker.

Lees ook: Dossier Pieter Pot: de groei, val én wederopstanding van de verpakkingsvrije supermarkt

Het bedrijf dat december vorig jaar failliet ging, werkte afgelopen maanden aan een doorstart dankzij een succesvolle crowdfundingactie onder klanten die het duurzame initiatief een warm hart toedragen. Pieter Pot begint met een assortiment van 150 artikelen en bouwt deze komende maanden uit tot 400 producten.

Lees verder onder de advertentie

Bestellingen ook buiten Randstad

Schoemaker: ,,De top 5 van beste verkochte producten afgelopen week waren allereerst onze biologische havermout, vervolgens olijfolie, pindakaas, basmati rijs en vegan mayonaise. Meer dan de helft van onze bestellingen komen buiten de Randstad. We bezorgen in vele kleine dorpen. Maar in de steden doen we het ook goed. grote steden in de Randstad. De meeste stedelijke klanten komen uit Utrecht, gevolgd door Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Buiten de Randstad scoren Groningen en Arnhem goed met respectievelijk de negende en tiende plaats.”

Om de verpakkingsvrije supermarkt laagdrempeliger te maken, heeft Pieter Pot het statiegeld op de potten verlaagd van 2 naar 1 euro. Voor het vullen van de potten werkt Pieter Pot samen met de sociale werkplaats Stroomopwaarts in regio Rotterdam waar zo’n honderd mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt potten vullen voor de supermarkt.

Exclusief bij De Ondernemer: de Pieter Potcast

Hoe ga je van snelle groei naar bijna failliet? En wat doet dat met jou als ondernemer? In Pieter Potcast, dé nieuwe podcast van De Ondernemer, deelt Pieter Pot-oprichter Jouri Schoemaker over de lessen die hij leerde tijdens de groei, de val naar het faillissement en de doorstart. Ook: experts die duiden wat jij hiervan kunt leren.

Lees verder onder de advertentie

Schoemaker: ,,Het enthousiasme om bij ons boodschappen te doen is groot. Onze vertrouwde klanten kunnen gewoon bestellen. Voor nieuwe klanten hebben we zelfs even een wachtlijst want we moeten onze operationele capaciteit opschalen om voldoende producten in de schappen te hebben om ook deze nieuwe aanwas op tijd te bezorgen.”

Winstgevend

,,Onze verwachting was dat we eind dit jaar weer zwarte cijfers schrijven”, licht Schoemaker toe. ,,Maar als we in dit tempo doorgaan, lukt dat eerder. Dan zouden we dit jaar het eerste verpakkingsvrije bedrijf zijn ter wereld dat op landelijke schaal winstgevend is.”

Lees ook: Heeft Pieter Pot gewoon steeds de wind mee of is het slimme strategie?

Lees verder onder de advertentie