‘Wie heeft er nou problemen met de lucht van gebrande koffiebonen?’ Het was dé vraag die lezers stelden op sociale media, na het artikel over de geurzorgen van omwonenden bij de komst van een koffiebranderij in de voormalige volkswijk.
Buurtbewoner Florian Mans (27), die bezwaar aantekende tegen de komst van de koffiebranderij in het hotel, heeft het antwoord wel. ,,Mijn moeder heeft in haar jeugd naast een koffiebranderij gewoond. Die uitstoot ruikt niet als jouw koffiemolen na het malen van bonen. Het is een indringende geur, die riekt naar verbrand brood”, vertelt hij in het AD.
Stankoverlast uitsluiten
Als de Rotterdammer, adviseur bij de milieudienst in Utrecht, de plannen van Man Met Koffie-voorman Paul Sharo aanhoort, vraagt hij de vergunningsaanvraag voor het koffiehotel op. ,,In de aanvraag ontbrak de uitkomst van een geuronderzoek”, zegt hij. ,,Dat is echt nodig om stankoverlast uit te sluiten.”
Paul legde uit hoe een nabrander ervoor zorgt dat de ergste stank na het koffieproces verdwijnt
,,Florian is opvallend goed op de hoogte van alle wet- en regelgeving”, blikt koffieondernemer Paul Sharo terug op de ontmoeting met de ongeruste Crooswijker, die op een steenworp afstand van zijn koffiehotel aan de Linker Rottekade woont. ,,Beter dan ik zelfs.”
Lees ook: Koffiebrander Paul Sharo (Man Met Bril Koffie) start koffiehotel in Rotterdam
Tijdens een gesprek, opgezet door woningcorporatie en eigenaar van het vastgoed Woonstad, tussen de Rotterdamse koffiespecialist en buurtbewoner Mans, is de kou al snel uit de lucht. ,,Paul legde uit hoe een nabrander ervoor zorgt dat de ergste stank na het koffieproces verdwijnt”, zegt Mans. ,,Ook puilt de schoorsteen hoog genoeg boven het hoteldak uit. Daardoor kunnen geurtjes verspreiden en is er nauwelijks overlast.”
Bovendien blijkt er wel degelijk geuronderzoek te zijn uitgevoerd, in opdracht van Woonstad. ,,Door een fout van de gemeente waren de resultaten niet meegenomen in de vergunningsaanvraag, die wij ter inzage kregen”, zegt Mans. ,,De zorgen om mogelijke stankoverlast zijn nu zeg, want de uitkomst stemt tevreden: maximaal 7 dagen per jaar zouden we, bijvoorbeeld bij mistige dagen, geuroverlast kunnen ervaren. Dat is verwaarloosbaar.”
,,Soms ontbreekt het aan goed contact tussen ondernemers en de buurt", stelt de woordvoerder van Woonstad. ,,We hebben samen een ontmoeting opgezet. Persoonlijk contact schept een band. Veel mensen zijn blij met ondernemers in hun wijk. Ze willen alleen wel weten of het woongenot niet in het geding komt.”
Twee buurtbewoners hebben geklaagd over de komst van een gevelterras
Florian Mans, die zijn bezwaren inmiddels heeft ingetrokken, knikt instemmend. ,,Die Paul Sharo is eigenlijk een heel integere ondernemer, die het beste met de buurt voorheeft”, klinkt hij ineens vredelievend.
Lees ook: Heeft Pieter Pot gewoon steeds de wind mee of is het slimme strategie?
Is de geplande hoorzitting bij de gemeente Rotterdam, waar klagers en Woonstad tegenover elkaar staan, nu van de baan? ,,Nee”, zegt de woordvoerder van de woningcorporatie. ,,Twee buurtbewoners hebben geklaagd over de komst van een gevelterras. Zij vinden de stoep te smal daarvoor en stellen dat mensen met een slechte mobiliteit of gezinnen met buggy’s er niet langs kunnen. Dat is de enige klacht, die nog gepareerd moet worden.”
Daar hebben de buurtbewoners, die eerder bezwaar aantekenden tegen mogelijke geuroverlast, niets mee te maken, klinkt het stellig. ,,Sterker nog”, besluit omwonende Mans. ,,Als het hotel opent, ga ik lekker op het terras zitten met een vers bakkie koffie.”