De pannenkoekenbranche heeft de afgelopen acht jaar slechts vijf faillissementen gekend. Uit cijfers in het rapport van ABN AMRO blijkt dat het aantal pannenkoekenrestaurants tussen 2010 en 2024 met bijna 12 procent is toegenomen tot 339 vestigingen. Terwijl andere horecazaken moeite hebben hun klanten te behouden, zijn pannenkoekenrestaurants een vaste waarde gebleken.
Vergrijzing zorgt ervoor dat meer opa’s en oma’s met hun kinderen en kleinkinderen de weg naar pannenkoekenrestaurants vinden
Een belangrijke motor achter dit succes is de vergrijzing. Het CBS verwacht dat het aantal 65-plussers in Nederland stijgt van 20,5 procent in 2024 naar 24,9 procent in 2040. Deze groep, samen met hun kinderen en kleinkinderen, vormt een groot deel van de omzet in pannenkoekenrestaurants.
Janneke van der Ham, marketingspecialist van de Vereniging van Erkende Pannenkoekenrestaurants, ziet hierin een belangrijke groeimarkt: ,,De vergrijzing zorgt ervoor dat meer opa’s en oma’s met hun kinderen en kleinkinderen de weg naar pannenkoekenrestaurants vinden.”
Efficiëntie en strategische locaties pannenkoekenrestaurants als succesformule
Pannenkoekenrestaurants hebben meer te bieden dan alleen hun aantrekkingskracht op senioren, blijkt uit het rapport. De hoge omloopsnelheid van gasten, dankzij de korte bereidingstijd van pannenkoeken, draagt bij aan de winstgevendheid. Door de lage inkoopkosten van ingrediënten kunnen pannenkoekenhuizen hun prijzen aantrekkelijk houden en toch goede marges realiseren.
Lees ook: Luxe dineren op de rails ontspoort: Dinner Train is failliet
Daarnaast profiteren veel pannenkoekenrestaurants van hun ligging, vaak dicht bij natuurgebieden en langs populaire wandel- en fietsroutes, trekken ze een breed publiek aan, van gezinnen tot toeristen en sporters. Volgens ABN AMRO zijn deze locaties ideaal voor mensen die na een actieve dag in de buitenlucht een ontspannen eetervaring zoeken.
Met de vergrijzing in aantocht en een bedrijfsmodel dat zowel efficiënt als aantrekkelijk is, zijn de vooruitzichten voor pannenkoekenrestaurants veelbelovend. Volgens ABN AMRO blijft de pannenkoekenbranche dan ook op koers om haar succes de komende jaren voort te zetten.
Lees ook: Restaurants en campings alleen voor volwassenen: volgen er meer adult only-concepten?