Marketing

Coffeecompany-oprichter Rick wil met nieuw franchiseconcept internationaal gaan

Rick Bekkema in zijn eerste CoffeeHouse. Beeld: PR. PR. Rick Bekkema in zijn eerste CoffeeHouse
PR. Rick Bekkema in zijn eerste CoffeeHouse
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Toen serieondernemer Rick Bekkema zijn kopieerwinkel voor studenten had verkocht, had hij wat geld over voor een nieuwe onderneming. Inspiratie daarvoor haalde uit Amerika. ,,Ik ontdekte daar Starbucks, een keten met destijds zestig locaties met speciale koffie. Op kleinschalige wijze deed een andere koffiezaak dat ook, Daltons. Als ik die twee zou combineren, dan had ik iets moois wat goed in Nederland zou passen”, vertelt Rick in De Ondernemer Live. Let wel, cappuccino’s waren destijds nog heel bijzonder, beschrijft Rick en bijna geen enkel café had een espressomachine. ,,Coffeecompany werd een plek waar je in een eentje van een koffie kon genieten. To go was ook mogelijk, maar stond nog in de kinderschoenen. Mensen dachten dat ze zo de zaak werden uitgestuurd”, lacht hij.

Lees ook: 6 jaar groei bij ontbijtmerk Holie: ‘Onze pitch is nog steeds hetzelfde’

Rick werkte samen met Dick de Kock, een echte koffieconnaisseur. ,,Met hem hadden we toegang tot branderijen en plantages. We vonden een kleine branderij die voor ons de koffie wilde maken. We hadden goede samenwerking met marketingbureaus. We hadden weinig concurrenten en Starbucks was toen nog niet in ons land. Ik denk dat dat al die factoren samen het geheim van het succes van coffeecompany waren.”

Lees verder onder de advertentie

Coffeecompany wilde koffiecultuur veranderen

Er openden drie vestigingen van coffeecompany. ,,Eerst openden we alleen kleine zaken. Bij de laatste creëerden we juist meer zitplekken. Toen vielen de kwartjes. We gingen voortaan koffie op alle manieren beschikbaar stellen: staand, to go, of aan tafel of in een luie stoel. We wilden de koffiecultuur veranderen, en ik denk dat we daar best in zijn geslaagd.”

We wilden de koffiecultuur veranderen, en ik denk dat we daar best in zijn geslaagd

De ambitie van Rick was om binnen drie jaar tien vestigingen op te zetten en dan iets anders te gaan doen. ,,We groeiden en moesten professionaliseren. We hadden meer ondersteuning nodig en moesten managers neerzetten.” Uiteindelijk werd het bedrijf door DE gekocht. De grootste les voor Rick hierbij was: ,,Blijf trouw aan je eigen visie. Je moet niet de makkelijkste weg kiezen of naar andere mensen luisteren. Wij haalden bijvoorbeeld een manager van Ahold binnen toen we moesten professionaliseren. Vooraf voelden we: dit gaat hem niet worden en dat bleek te kloppen.” Volgende les: werk samen met kwalitatief goede partijen. ,,De samenwerking met Dick en de branderij was altijd goed. De partijen waarmee we destijds werkten zijn nu allemaal grote namen geworden.”

Lees hieronder verder.

Lees verder onder de advertentie

Bij CoffeeHouse kun je kletsen met de barista

Deze maand opende de eerste vestiging van het nieuwe koffieavontuur van Rick: CoffeeHouse. ,,Het is net als met coffeecompany gestart doordat een deel van de markt niet werd bediend. Destijds kon je niet in je eentje een café binnenstappen voor een kopje koffie. Sinds die tijd er een ontzettend grote stap gemaakt in kwaliteit, daardoor kan je nu bij de kleinste barretjes een uitstekende flat white bestellen. Wat dat betreft is onze missie volbracht. Maar de markt wordt gedomineerd door grote ketens of steriele barretjes voor connaisseurs of winkels die vol zitten met stille mensen achter een laptop met een koptelefoon op. CoffeeHouse wordt een plek waar je uiteraard de beste koffie kan drinken, maar net zo belangrijk is de lekkere stoel, de muziek, kunnen kletsen met de barista, de krant delen met je buurvrouw en zo kunnen genieten van alle rituelen die bij koffie horen. Je mag best je mail checken, maar niet vier uur achter je laptop zitten, dan kun je beter naar kantoor gaan.”

Je mag best je mail checken, maar niet vier uur achter je laptop zitten, dan kun je beter naar kantoor gaan

De eerste vestiging zit op het Gelderlandplein in Amsterdam. De plek waar hij als franchisenemer werkte voor zijn voormalige bedrijf. ,,Mijn licentie liep af. We hebben flink verbouwd. We willen de contactmomenten die het leven kleur geven, verweven in het interieur. Dus geen zichtbare stopcontacten, zodat mensen niet gaan zitten met hun laptop. We hebben stoelen waarin je comfortabel zit, maar juist weer oncomfortabel met een laptop. Er zijn verschillende trucjes voor. Ik haalde de merknaam van de muur, en was benieuwd wat dit deed met de omzet. Maar gelukkig hebben we daar geen last van, er komen veel nieuwsgierige mensen langs.”

Lees verder onder de advertentie

CoffeeHouse wordt een keten met een vestiging in Spanje

Rick wil van CoffeeHouse weer een keten maken. ,,Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Met coffeecompany groeiden we zo hard dat we managementlagen moesten aanbrengen en we hadden een groot hoofdkantoor. Maar daardoor hadden we geen contact met onze mensen, terwijl dat juist zo belangrijk is.” Daarom heeft Rick een nieuw franchisemodel gelanceerd. ,,Ik ben zowel franchisenemer als -gever geweest en daardoor ken ik alle pijnpunten. We richten ons op het bieden van de beste koffie, maar ook op meer vrijheid en brede creatieve ondersteuning. Iedereen moet doen waar hij of zij goed in is.”

Hij biedt franchisenemers een uitgewerkte formule, maar gaat niet in de stoel van de ondernemer zitten. ,,Ik hoef echt niet aan een cateraar uit te leggen hoe inkoop werkt of een partij te verplichten onrendabele producten te verkopen omdat de marketingafdeling dat heeft bedacht. De ‘one size fits all’ aansturing vanuit een glazen hoofdkantoor werkt naar mijn idee niet en is onbetaalbaar voor beide kanten, waardoor franchisegevers allerlei stiekeme inkomsten in de contracten verwerken ten koste van de franchisenemer. Franchise moet een relatie zijn waar twee partijen weten wat ze aan elkaar hebben. Door de fee met vaste kosten te koppelen aan de huurovereenkomst zijn er geen verrassingen.”

De ‘one size fits all’ aansturing vanuit een glazen hoofdkantoor werkt naar mijn idee niet

Rick is bezig met een vestiging in Rotterdam en in Barcelona. De locatie in Spanje staat eind dit jaar op de planning. ,,We zoeken naar nieuwe franchisers. Ik richt me op cateraars, overheden of universiteiten. Particulieren zouden ook kunnen. De groei wil ik halen uit structurele samenwerkingen.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Daan zoekt crowdfunding voor unieke drankenwinkel in hartje Utrecht: ‘Er is zoveel lekkers te ontdekken’

Tot slot, wanneer is deze onderneming volgens hem geslaagd? ,,Ik ben nu al heel blij met de start. Het is geslaagd als er een op zichzelf staande machine is ontstaan die kan groeien en die ik kan doorgeven aan de volgende generatie. Dus een duurzaam bedrijf voor meerdere generaties.”

Lees verder onder de advertentie