Het huisdier is een volwaardig lid geworden van het gezin. Deze ontwikkeling, humanisering genoemd, is door de coronaperiode van twee jaar alleen nog maar toegenomen. Bij marktleider in dierenspeciaalzaken Pets Place weten ze daar inmiddels alles van. De groei van het bedrijf loopt in de dubbele getalen – het waren essentiële winkels - en zal nog wel even aanhouden. Hondenbezitter en ceo van IJsvogel Holding, eigenaar van Pets Place en Boerenbond, Ard Malenstein scherpte gedurende de coronaperiode de strategie aan en investeert fors in nieuwe winkels en online-activiteiten. ,,Mensen waren gedurende de lockdowns thuis en hadden ineens veel meer tijd. Keukens en tuinen werden opgeknapt en honden gekocht en getraind.”
Jullie openen in strak tempo winkels aan randen van grote en middelgrote steden en in steden. Leg die strategie eens uit.
,,Aan de rand van steden gaan we voor combiwinkels van minimaal 3000 m2 met parkeerfaciliteiten. Hier brengen we in één pand de merken Pets Place en Boerenbond onder. Van de 175 winkels zijn er zeventig die een combinatie zijn van Pets Place en Boerenbond. De achtergrond is dat consumenten in zo’n winkel veel keus hebben als het gaat om huisdier (Pets Place) en tuin (Boerenbond). De grote winkels doen het op dit moment goed. Het komt vanwege het brede assortiment, maar ook door diensten die het houden van huisdieren ondersteunen, zoals dierenarts, trimsalon en verzekeringen. Om daar nog meer van te profiteren willen we in steden met meer dan vijftigduizend inwoners zo’n grote combiwinkel. In Rotterdam zoeken we bijvoorbeeld in de buurt van het Feyenoord stadion een plek voor onze derde gecombineerde megawinkel.”
En in binnensteden?
,,In stadscentra willen we ‘gemakswinkels’ met een omvang van minimaal 400 m2. Hier is nabijheid belangrijk. Die winkels, het zijn vooral Pets Place-zaken, liggen op een plek waar mensen hun dagelijkse boodschappen doen. In Hoogvliet verbouwen we onze Pets Place van 80 m2 naar 400 m2.”
Onderdeel van jullie ambitieuze aanpak is om fors te investeren in online. Retailkenner Professor Cor Molenaar zei onlangs bij ons dat zonder data je eigenlijk niet meer kunt ondernemen. Hoe ziet jullie omchichannelstrategie eruit?
,,Digitalisering is in retail inderdaad heel belangrijk. Het stelt ons in staat om snel te veranderen. We werken steeds meer met geautomatiseerde systemen die data verwerken, zogenoemde datawarehouses. Data-analisten verwerken en bekijken die klantdata. Vervolgens moeten onze category managers en marketeers erop gaan acteren. Daarnaast hebben we een heel duidelijke contentstrategie. We combineren daarom alle data en raakpunten van consumenten om tot een betere proposities te komen voor die klant. Dat betekent op het juiste tijdstip, met de juiste informatie, de juiste producten tegen de juiste prijs komen. Bij die informatie hoort ook hoe je je huisdier moet verzorgen.”
De tekst gaat onder de foto verder.
IJsvogel Holding – de naam is meegekomen uit de inboedel van een overname – is voor de meerderheid (80 procent) in handen van Ard Malenstein en zijn zus Margriet. De rest van de aandelen zijn in bezit van de Nederlandse investeringsmaatschappij, 5square. Malenstein zegt de groei te financieren vanuit de kasstroom. ,,De aandeelhouders vinden dat zo oké. Of wij bij gaan springen om te versnellen? Waarom? Je hoeft niet alles zelf te financieren. We zouden banken als externe financier kunnen vragen. Banken kijken positief naar de twee formules, omdat de winkels het goed doen. Als we er een openen boekt die snel resultaat, dan is financiering geen probleem.”
Jullie bestaan uit twee merken. Is het niet goedkoper om er één van te maken?
,,We hebben nu één website voor de twee retailformules. Je komt op Pets Place binnen. Verder zijn de merken ijzersterk; Boerenbond dekt de lading voor tuin en Pets Place voor dier.”
Veel retailers komen niet of moeizaam aan goed geschoold personeel door krapte op de arbeidsmarkt. Hoe is de situatie bij jullie? Op jullie websites staat een enorme vacaturelijst.
,,We groeien hard door met regelmaat winkels te openen, daar hebben we nieuwe medewerkers voor nodig. Het vinden van mensen voor die nieuwe winkels is eigenlijk geen probleem. Onze medewerkers in de winkels vinden het fijn om met dieren te werken. Wij proberen in ons merk die emotie te laden, dat trekt mensen aan die in zo’n omgeving willen werken. Daarnaast investeren we fors in die winkels, zodat het er leuk is om in te werken. Voor in ons centrale warehouse in Ede is het een stuk moeilijker.”
We zullen zoveel mogelijk de prijsverhoging mitigeren door efficiënter te werken. Anderzijds bieden we producten die te duur gaan worden niet meer aan, of we zoeken daar een alternatief voor
Ard Malenstein
Spil in het IJsvogel-imperium is de centrale inkoop- en logistieke organisatie, met het daarbij behorende magazijn van 32.000 m2 in Ede. Vanuit deze Gelderse stad worden de winkels bevoorraad en gaan de webbestellingen richting de klant. In de ogen van Malenstein is het hebben van zo’n organisatie en magazijn een randvoorwaarde om goed te kunnen retailen. ,,Onderdeel van onze omnichanelretail is dat je de goederen in een ecosysteem hebt zitten met 175 winkels en een centraal magazijn. We gebruiken dat systeem om de winkels efficiënt te bevoorraden. Maar we maken ook zo onze voorraad beschikbaar te maken voor onze klanten. Volgende maand voegen we daar click en collect aan toevoegen.”
Kan je met zo’n centrale inkoopafdeling de torenhoge inflatie opvangen?
,,Onze klanten kunnen die euro maar één keer uitgeven, maar voor een gedeelte zullen we het moeten doorberekenen anders kunnen wij ook niet bestaan. De twee formules zullen echter creatiever moeten worden. We zullen zoveel mogelijk de prijsverhoging mitigeren door efficiënter te werken. Anderzijds bieden we producten die te duur gaan worden niet meer aan, of we zoeken daar een alternatief voor.”
En dan hapert ook nog eens de supply chain! Hoe ga je daarmee om?
,,Prijsstijgingen van containers zijn bizar hoog. Vooral volumineuze artikelen (bijvoorbeeld hondenkussens, red.) die we halen uit China hebben daar last van. Daar proberen we alternatieven op te bedenken om zo die prijsstijgingen te mitigeren. De hoezen voor hondenkussens halen we uit Turkey en vullen we in Nederland. In het kader van duurzaamheid is het een goed idee om het van dichterbij te laten komen. Maar ook hier speelt het tekort aan werknemers. Goed geautomatiseerde productiefaciliteiten zullen het gaan overnemen, maar het is iets van de langere termijn. Door op dit moment zowel off- als online te groeien kunnen we nóg efficiënter werken, dalen onze overheadkosten en kunnen we een gedeelte gebruiken om competitief te blijven en zo interessant voor de consument.”
De tekst gaat onder de foto verder.
Corona ligt achter ons. Hoe ziet 2022 en daarna eruit?
,,De komende twee jaar hebben we onze handen vol aan verbouwingen en winkels openen. We hebben nu in totaal 175 filialen en dat moeten er uiteindelijk 250 worden. Zo breiden we Boerenbond uit naar plaatsen buiten Zuid-Nederland. Er zijn al winkels in Enschede, Zutphen en Groningen en dit jaar komt daar Deventer bij. Dit jaar groeien we in omzet tussen de 10 en 15 procent naar zo’n 270 miljoen euro. Vorig jaar hadden we een consumentenomzet (inclusief btw) van 240 miljoen. De online omzet daarvan bedroeg iets minder dan 60 miljoen euro, een toename van 40 procent. Mensen blijven geld uitgeven aan tuin en huisdier.”
5square zal vast een exitstrategie hebben. Wat gebeurt er als de expansie is uitgevoerd, wordt de onderneming dan door de aandeelhouders verkocht aan een investeerder als Action-eigenaar 3i?
,,5square kan toch haar aandeel aan ons verkopen? Zolang wij er nog plezier in hebben, relevant kunnen zijn en iets toe kunnen voegen vinden we het sowieso leuk om er betrokken bij te zijn. We hebben geen actieve exitblik, daar denken we niet aan. Misschien gaan we nog wel naar het buitenland. In België zijn we met online begonnen. Op het moment dat we daar een goede basis hebben bij onze klanten – weten wat ze drijft en belangrijk vinden – kunnen daar altijd nog winkels in steden openen.”
Lees ook: Cor Molenaar over inflatie: 'Winkelier moet juist in deze periode consumenten aan zich binden'