Nieuws Innovatie

Fruitfunk maakt snoepen verantwoord: ‘Gezond snoepen kan heel lekker zijn’

Snoep verstandig, eet een appel; een slogan waarmee veel ouders hun kinderen fruit willen laten eten. Maar zo makkelijk gaat dat niet, want kinderen grijpen liever naar de snoeppot. Daar heeft het Bossche bedrijf Fruitfunk wat op verzonnen: snoep gemaakt van 98 procent fruit.

Mees van Roosmalen 19 februari 2021

Rob de Weerst van Fruitfunk

Rob de Weert van het Bossche bedrijf Fruitfunk bij de verpakkingslijn (TotalPack) in Oss. Ze produceren snoep gemaakt van 98 procent fruit. Foto: BD/Van Assendelft Fotografie

,,Wij vonden dat de snoepindustrie zijn verantwoordelijkheid moest pakken in het aanbieden van gezondere producten”, vertelt Rob de Weert van Fruitfunk in het BD. Hij startte het bedrijf in 2014 samen met Daan Schapendonk. ,,Daan is vader van twee kinderen. Op een gegeven moment nam hij geen snoep meer mee naar huis, omdat hij het niet meer aan zijn kinderen wilde geven. Ik had inmiddels vanuit meerdere kanten vragen gekregen naar gezondere producten. Waarom maken wij zelf geen gezonde snack? Andere leveranciers en producenten durfden destijds deze uitdaging niet aan te gaan. Zo is Fruitfunk geboren.”

Het bedrijf produceert fruitsnoepjes en -repen in verschillende smaken, zoals aardbei en banaan. Volgens De Weert anders dan de meeste bedrijven in deze branche: ,,We zagen toen we begonnen met Fruitfunk al een aantal verantwoorde snacks in de schappen liggen, maar dat vonden we helemaal niets. Er lagen alleen maar saaie verpakkingen met weinig kleur en de smaak was voor verbetering vatbaar. Zeker voor kinderen is er weinig verkrijgbaar. Wij vinden dat verantwoorde producten leuk en lekker moeten zijn en willen daarmee vooral kinderen stimuleren om te kiezen voor een verantwoord alternatief.”

Fruitfunk produceert gezondere repen en snoepjes

De producten van Fruitfunk, waar acht mensen werken, bestaan voor 98 procent uit fruit. Deze repen en snoepjes worden in twee fabrieken geproduceerd. ,,De snoepjes worden van fruitpuree gemaakt. Die verwarmen we en vervolgens wordt er doormiddel van druk op snelle wijze een deel van het vocht onttrokken. Daarna worden er matten van gerold en in gewenste afmetingen gesneden. De repen zijn gebaseerd op dadels en vijgen. Als we gaan produceren gebruiken we een dadel- en vijgenpasta waaraan we natuurlijke fruitsmaken toevoegen. Deze pasta wordt daarna geperst in repen.”

,,Wij zijn betrokken bij het productieproces”, zegt De Weert. ,,Wij staan bijvoorbeeld zelf aan de machines in onze fabrieken om de smaken te testen en te verbeteren.” Volgens De Weert is snoep dat gemaakt is uit fruit in opkomst. ,,Waar kinderen vroeger kozen voor de ouderwetse suikerbommen kiezen ze vandaag de dag steeds vaker voor fruitsnoep. Dat wordt ook veroorzaakt door meer kennis bij ouders en opvoeders. Verantwoord snoepen kan heel lekker zijn.”

"Wij staan zelf aan de machines in onze fabrieken om de smaken te testen en te verbeteren"

Rob de Weert van snoepproducent Fruitfunk

'De week van Snoep Goed'

De Weert zag niet alleen commerciële voordelen in dit concept, nog belangrijker vindt hij het dat kinderen en jongvolwassenen gezond kunnen snoepen. ,,Dat proberen we zeker te stimuleren. Dit doen we niet alleen met onze producten, maar ook met initiatieven als ‘De week van Snoep Goed’.” Hij is er in ieder geval zeker van dat hun product in het rijtje gezonde snacks past. ,,Dat kan ook niet anders met een product gemaakt van 98 procent fruit. De fruitrepen zijn helemaal van fruit, de snoepjes voor 98 procent. Daar is pectine uit fruit in verwerkt waardoor je niet meer 100 procent mag claimen. Uiteraard wordt alles wel op een natuurlijke wijze bewerkt. Zo zorgen we ervoor dat kinderen echt iets gezonds naar binnen werken.”

Het product loopt volgens De Weert goed, maar omzetcijfers wil hij niet geven. ,,Steeds meer kinderen en ouders vinden het lekker.” Hij hoopt net zo groot te worden als merken als Pijnenburg en Haribo. ,,We willen echt de status van A-merk bemachtigen. We zijn goed op weg. Onze producten liggen in enkele grote supermarkten in Nederland en we zijn actief in twintig landen in Europa, waarvan Scandinavië met vijf miljoen verkochte producten per jaar onze grootste afzetmarkt is. Maar er moet nog veel gebeuren om die status te verkrijgen.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.