InnovatieGroei

Succesjaar voor elektrische luchtvaartpioniers van E-Flight Academy brengt waardevolle deal met KLM

Evert-Jan Feld (links) en Matthijs Collard (rechts) zijn op het juiste moment ingestapt. Foto: E-Flight.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Elektrischvliegen gaat een steeds groter aandeel krijgen in het vliegverkeer.Met E-Flight ziet het drietal hierin een voortrekkersrol voor hunbedrijf weggelegd. En dat beperkt zich niet alleen tot het opleidenvan piloten, zeggen Matthijs Collard en Merlijn van Vliet. Ze willenmet E-Flight een onderneming creëren die niet alleen zelf allefacetten van duurzaam vliegen verkent, maar ook andere ondernemers enparticulieren inspireert.

Collard isvan origine industrieel designer en had een eigen ontwerpbureau. Maarna tien jaar trok zijn interesse in de opkomende elektrischeluchtvaart hem een andere richting in. Samen met piloot/instructeurEvert-Jan Feld besloot Collard om zijn duurzame luchtvaartideeën tegaan realiseren. Collard: ,,Er waren vorig jaar net voor het eerstelektrische vliegtuigjes gecertificeerd in Europa. Dus geen betermoment om een elektrische vliegschool te beginnen.”

Vliegveld Teugeals thuisbasis voor innovatie

VliegveldTeuge bleek de meest geschikte thuisbasis voor hun plannen. Op Teugewordt duurzame vernieuwing door de directie sterk gestimuleerd, maarhet vormde niet de enige reden waarom E-Flight er neerstreek, zegtCollard. ,,Teuge is een ongecontroleerd vliegveld wat betekent dat jeveel vrijheid hebt om te vliegen. En het heeft een verharde baan watniet veel kleine vliegvelden hebben. Dus we kunnen ook starten enlanden als het flink heeft geregend. Teuge ligt ook redelijk centraalen in de Cleantech Regio waar veel gebeurt op het gebied vanmobiliteit en duurzaamheid.”

Lees verder onder de advertentie

Dagelijksvoert E-Flight bij goede weersomstandigheden zes tot acht vluchten uit.Het bedrijf beschikt over twee elektrische vliegtuigen en een toestelop brandstof dat wordt gebruikt voor de navigatievluchten. Collard:,,Onze elektrische modellen hebben daar de verplichte actieradius nogniet voor. Een elektrische vlucht duurt bij ons maximaal 50 minutenen een les dus ook. Je kunt bij ons je PPL en LAPL halen, dat zijnlicenties waar je een klein vliegtuig mee kunt besturen. De eerste 50PPL-lessen kunnen vrijwel geheel elektrisch worden gedaan, op eenklein deel navigatie na. En ons brevet geldt ook voor vliegtuigjes opbrandstof."

KLM laat studenten ervaring opdoen met elektrisch vliegen

E-Flightheeft inmiddels vijfentwintig studenten in de opleiding, terwijl er voor ditjaar maar vijftien waren begroot. Ook sloot het bedrijf een deal met deluchtvaartschool van de KLM, die studenten er ervaring laat opdoenmet elektrisch vliegen. Collard: ,,We kijken al of we nieuwevliegtuigen kunnen toevoegen, want er is veel belangstelling vooronze nieuwe manier van vliegen en lesgeven. Veel mensen boeken ookeen proefles.”

De Skydeck-hangar op vliegveld Teuge is de thuisbasis van E-Flight. Foto: E-Flight.
Lees verder onder de advertentie

Een van diemensen was Merlijn van Vliet, die acht jaar een reclamebureau had. Datverkocht hij vorig jaar voor een groot deel waarna hij even wilde uitzoomen en meer tijd besteden aan zijn nieuwste passie:vliegen. In Lelystad volgde hij daarvoor een opleiding en op een daglandde Van Vliet op Teuge en zag daar twee kleine elektrischvliegtuigjes staan. ,,Ik maakte een afspraak om eens elektrisch bijhen te gaan vliegen. Daarna was ik verkocht.” Het bracht Van Vlietop ideeën en zijn ondernemersbloed begon weer sneller begon te stromen. Hijzegde zijn lidmaatschap in Lelystad op en sloot zich als partner bijE-Flight aan.

Nietalleen opleiden, maar ook onderzoek doen

De E-FlightAcademy is wereldwijd erkent en voldoet aan alle regelgeving. Erwordt zo veel mogelijk gewerkt met digitale technieken waaronder eengloednieuwe vluchtsimulator. Van Vliet: ,,De meeste vliegscholen zijnnog vrij traditioneel van opzet en nauwelijks gedigitaliseerd. Omdatwij vanaf scratch begonnen, is onze aanpak daarin anders. En onzenieuwe fullmotion VR/AR E-Flight Simulator is een uniek apparaat.Hiermee kunnen we bij slecht weer virtueel gaan vliegen. Het is eenheel efficiënte tool om leerlingen nog beter op te leiden. Weanalyseren ook de waarde van de simulator voor onze lessen. Zoonderzoeken we hoe we een efficiëntieslag kunnen maken waar ookandere vliegscholen van profiteren.”

Samen metde TU Delft doet E-Flight ook geluidsmetingen bij landingen en wordendata geanalyseerd van het energiemanagement van de batterij in hetvliegtuig. Ook met het DEAC (Dutch Electric Aviation Centre) op Teugeworden data gedeeld.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Zonneauto van Lightyear krijgt Nederlandse chips van NXP

Klimaatneutrale hangar bouwen met zonnepanelen

Duurzame innovatie loopt ook buiten het opleiden als een rode draad door het bedrijf. Papieren brochures of informatiemateriaal heeft E-Flight niet. Op luchtvaartbeurzen bestaat hun stand uit een lege tafel met acht QR codes die je kunt scannen voor brochures of om een proefvlucht te boeken. En er wordt uiteraard op groene stroom gevlogen. Collard: ,,Dat halen we nu van het net, maar we willen heel graag zelfvoorzienend zijn. Daarom gaan we een eigen klimaatneutrale hangar bouwen met zonnepanelen op het dak. De ruimte en de extra stroom die dit oplevert, hebben we nodig als we meer vliegtuigen willen inzetten.”

Om meer zakelijke klanten te bereiken heeft E-Flight partnerships gesloten met bedrijven als Mister Green, een leasebedrijf van elektrische auto’s. Van Vliet: ,,Zij zijn elektrisch op de weg, wij in de lucht. Daar kunnen we elkaar mee versterken. Het merk E-Flight willen we nog breder gaan ontplooien door elektrische toestellen te leasen of laadpleinen met laadinfrastructuur aan te leggen. En we sluiten niet uit dat Teuge in de toekomst een elektrische luchthaven wordt. Wij willen die nieuwe wereld openen voor iedereen.”

Lees verder onder de advertentie