Jonge ondernemers

Zo maakt Ben (24) aloude drankje vieux toegankelijker en hipper

Ben Zuijderwijk met zijn vieux. Beeld: Fred Libochant Fred Libochant. Ben Zuijderwijk met zijn vieux
Fred Libochant. Ben Zuijderwijk met zijn vieux
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Vieux staat ook wel bekend als Hollandse cognac. Het drankje wordt al heel lang gebruikt om te mixen: een colaatje-vieux is misschien wel de bekendste combinatie. ,,Ik drink mijn eigen vieux zelf het liefste met Sprite’’, zegt Ben tegen het AD. Hij beaamt dat de aloude drank meer iets is voor de generaties boven hem.

Ben wilde een bedrijf beginnen met tweelingbroer

,,De vieux is niet per se hip. Zelf kwam ik ermee in aanraking door mijn oom Edgar van der Roer. Hij drinkt dat altijd. Als hij bij ons op visite kwam, dan kochten we speciaal voor hem een flesje’’, zegt Zuijderwijk.

Lees ook: Geen zout en citroen: hoe deze vrienden Nederland veroveren met échte tequila

Lees verder onder de advertentie

Ook zijn vrienden maakten er kennis mee. ,,Toen ik 18 jaar werd, gaf ik een feestje bij café Pleinzicht in Schiedam. Daar mocht je alleen Nederlands gedistilleerd drinken. Daar viel vieux onder. Mijn vrienden dronken altijd Bacardi, maar dat kon dus niet. Zodoende begon iedereen met het drinken van vieux en dat beviel goed. Toen kwam het idee op om een bedrijf te beginnen. Mijn tweelingbroer Bram en ik wilden dat altijd al. Iets met alcohol, maar ook met iets wat niet per se al hip was of bekend was onder jongeren.’’

Door de honing wordt het interessanter voor meerdere doelgroepen

Ben Zuijderwijk

De jonge Schiedammer wil het drankje toegankelijker maken, in een nieuw jasje steken. Het geheim bij zijn eigen recept is een vleugje honing. ,,Dat maakt het bijzonder. Als je het puur drinkt, is het zacht in de keel. Niet meer dat chemische smaakje, dat valt weg. Je proeft het zoete van de honing en in de nadans, als je dat zo noemt, proef je juist de smaak van de vieux. Dan krijg je een warm gevoel in je maag. Door de honing wordt het interessanter voor meerdere doelgroepen.’’

Droom in blik

Zijn bedrijf heet Southern Blends, een knipoog naar het bedrijf van zijn vader: Southern District. Met als doel om wellicht ook meerdere dranken op de markt te brengen. ,,Mijn droom is ook om blikjes uit te kunnen brengen, die zouden dan ook in de kantine van Excelsior 20 kunnen staan.’’ Zuijderwijk voetbalt daar en speelt er cricket. In de kantine mogen zijn flessen echter niet staan, omdat het alcoholpercentage te hoog is. In blikjes is het alcoholpercentage lager, omdat hierin de drank wordt gemixt.

Lees verder onder de advertentie

Het zou mooi zijn als ik die 2112 flessen voor het einde van het jaar verkocht krijg

In het dagelijks leven is hij werkvoorbereider bij een bedrijf in klimaatsystemen. Hij droomt ervan dat Southern Blends zo succesvol wordt dat hij daarvan kan leven. De eerste flessen, 2112 in totaal, vinden al hun weg naar slijterijen, kroegen en restaurants in zijn eigen woonplaats. ,,Het zou mooi zijn als ik die voor het einde van het jaar verkocht krijg. Het zou een leuk cadeautje voor onder de kerstboom zijn.’’

Lees ook: Mexicaans erfgoed met scheut female empowerment: zo wil LALA tequila Europa veroveren

Zijn eigen merk geeft hem nu al een gevoel van trots. ,,Tijdens de productie, toen het gebotteld en bestickerd werd, heb ik heel de dag met een grijns op mijn gezicht gelopen. Die ging er ook niet meer vanaf.’’

Lees verder onder de advertentie