Sta je bij Google hoog in de zoekresultaten, dan leidt dit direct tot meer bezoekers voor je website. Die hoge positie in Google kun je op twee manieren bereiken: makkelijk maar kostbaar met betaalde advertenties, gratis maar arbeidsintensief met organische zoekresultaten. Oftewel Search Engine Advertising (SEA) versus Search Engine Optimization (SEO). De organische resultaten staan onder de advertenties. Wat kun je doen om bij de hoogste zoekresultaten te eindigen als potentiële klanten googelen op jouw dienst of product?
1. Zoektermen analyseren
Voordat je content creëert moet je uitvinden waar je doelgroep naar zoekt. Met een zoekwoordenanalyse kom je erachter op welke woorden het meeste zoekvolume zit. Er zijn diverse tools die een indicatie geven hoe vaak per maand wordt gezocht op een zoekwoord. Ook vind je er suggesties voor gerelateerde zoekwoorden. Zo kun je exact bepalen waar je het beste over kunt schrijven binnen je vakgebied. Drie populaire gratis tools om je analyse mee te starten zijn Google Keyword Planner, KeywordTool en UberSuggest.
Lees ook: 10 Tips hoe je hoger in Google kunt komen met je website
2. Kies brede zoektermen
Na het analyseren van de zoektermen is het tijd om keuzes te maken voor de content op je website. Het liefst wil je alle gerelateerde zoekopdrachten in jouw branche gebruiken, maar pas op: zoektermen met veel zoekvolume en concurrentie zijn niet onderscheidend en dus lastig om mee te scoren. Welke dat zijn? Vaak gaat het om zoektermen die bestaan uit een of twee woorden. Neem ‘Brexit’: dat is alom aanwezig op internet en zal geen mensen lokken naar jouw site.
Mijd dus algemene zoektermen en kies voor bredere zoektermen, ook wel long tail keywords genoemd omdat ze langer zijn. Het nadeel is dat die minder zoekvolume genereren, het voordeel is dat ze heel specifiek zijn. Daarom is het aan te raden om content te creëren met brede zoektermen. Mensen weten je beter te vinden en je bezoekers zijn meer waard.
Nog een voorbeeld: ‘iPad’ leidt naar een onafzienbare lijst websites die op de een of andere, soms zelfs vage manier verband houden met het zoekwoord. Vandaar dat je beter specifiek kunt zijn. Met een bredere zoekterm als ‘goedkope iPad voor ouderen’ ondervind je veel minder concurrentie en beantwoord je de vraag van een potentiële klant beter. Een bezoeker is op zoek naar wat jij te bieden hebt en daarom meer waard dan een bezoeker die afkomt op een algemeen zoekwoord.
Lees ook: Fouten waardoor je bedrijf niet groeit op social media. Plus de oplossing
3. Kijk naar de concurrentie
Hoe pakken je concurrenten het aan en hoe creëer jij betere content met de juiste zoekwoorden? Eén ding is zeker: concurrenten die hoog staan in de zoekresultaten, pakweg de top 5 bij Google, doen iets heel goed. Het valt niet mee om dat te overtreffen, maar je kunt daar wel naar streven. Zorg dat je een uitgebreider antwoord hebt op de vraag van de bezoeker, met meer diepgang over het onderwerp, informerende illustraties of video’s.
Kortom: voeg alle mogelijke content toe die jouw website beter maakt dan die van de concurrentie. Verplaats je zo veel mogelijk in de gebruiker en denk goed na hoe je iets beters kunt bieden dan wat er al is. De algoritmes van Google streven er altijd naar om de beste resultaten te tonen op basis van kwaliteit, relevantie en autoriteit. Die autoriteit kun je opbouwen door je te onderscheiden in je aanbod en je zoekwoordenkeuze.
4. Schrijf voldoende content
Je ziet zelden een website in de top van de Google-zoekresultaten met slechts vijf of tien pagina’s. Dit is waarom zowel de bezoeker als Google gek is op content:
-
Met veel pagina’s en artikelen bied je een compleet aanbod over een onderwerp. Dit draagt bij aan de autoriteit van je website.
-
Een regelmatige toevoer van nieuwe content maakt je website dynamisch en levend. Doordat de zoekmachine steeds nieuwe content ontdekt blijft je site relevant.
-
Een bezoeker blijft langer op je website omdat er veel informatie te vinden is en komt graag terug vanwege de nieuwe informatie.
Hoe doe je dat: je website continu verversen? Blogs en nieuwtjes zijn goede content. Maak bijvoorbeeld een wekelijks blog met interessante informatie voor je doelgroep. Publiceer en bekritiseer het laatste nieuws over de branche waarin je opereert. Zelf even uitgepraat? Vraag gastbloggers, zoals specialisten, om eens voor je site te schrijven.
5. Zet de gebruiker centraal
Houd altijd in je achterhoofd dat je een website maakt voor de gebruiker, niet voor Google. Op internet vind je talloze aanbieders van SEO-trucs waarmee je binnen de kortste keren bovenaan zou verschijnen in de zoekmachines. Niets is minder waar: vaak werken ze je website zelfs tegen. Daarover lees je hier meer.
Zet je gebruiker centraal en zorg dat je goed en uitgebreid antwoord biedt op de vragen van je doelgroep. Wat zoeken ze op jouw site? Maak navigeren en zoeken eenvoudig en laat eventueel een UX-designer, oftewel een user experience designer, eens kijken wat er beter kan. Google zal de gebruiksvriendelijkheid van je website belonen!
6. Wees betrouwbaar
Belangrijk voor de autoriteit van je website is dat de content betrouwbaar is. Hoe weet de bezoeker – en Google – dat wat jij publiceert echt waar is? Een paar simpele maatregelen dragen bij aan de betrouwbaarheid.
-
Zet een datum bij elk artikel. Zo maak je duidelijk wanneer de content geschreven is en of deze up-to-date is. Het is bovendien een stok achter de deur om de content regelmatig te vernieuwen.
-
Maak je gebruik van informatie die je elders hebt gevonden, vermeld dan je bron. Bedenk wel dat een link de score van een andere website positief kan beïnvloeden, dus voorkom dat je bezoeker doorlinkt naar de concurrent.
-
Wees transparant door bij elk artikel de naam van de schrijver te plaatsen. Een artikel krijgt meer krediet als het is geschreven door een specialist.
Conclusie
Met de zes bovenstaande SEO-tips kun je aan de slag. Werk aan de kwaliteit, autoriteit en relevantie van je website, zet je gebruiker centraal en heb geduld. SEO anno 2019 is van de lange adem. De kwalitatieve content die je nu gaat toevoegen gaat misschien pas over een paar weken of maanden scoren. Wees dus realistisch en verwacht geen wonderen. Succes!
Lees ook: 8 tips om als ondernemer meer uit je socialmediakanalen te halen
Jeroen Wijnja is medeoprichter van Dik B.V. en expert op het gebied van affiliate marketing en WordPress. Samen met zijn compagnon heeft hij diverse succesvolle affiliate websites gelanceerd, waaronder Dik.nl en Datingsitekiezen.nl. Met gastblogs wil Jeroen beginnende onlinemarketeers een duwtje in de rug geven.
Een website maak je voor de gebruiker, niet voor Google