Laatste update: 29 november 2019 07:30
Floris en Patrick hebben het onder meer over het meest actuele voorbeeld van consumentengekte van dit moment, Black Friday. Waarom is deze afschrikwekkende en onveilige naam nou zo enorm aantrekkelijk?
Ze komen een koopmotief op het spoor dat de populariteit van dit fenomeen precies verklaard. En nee, dat zijn dus niet alleen de lage prijzen en de schaarste die wordt gecreëerd. Het heeft er ook mee te maken dat we niet meer naar de fysieke winkels gaan en online anoniem onze winkelwagentjes kunnen vullen.
Lees ook: Decathlon mijdt Black Friday-gekte: 'niet in bedrijfsfilosofie'
Hoe beïnvloed je jouw klanten?
Vervolgens hebben Floris en Patrick het over de invloed van bedrijfsnamen, de rol van de Kamer van Koophandel, wanneer je nou van bepaalde merken gaat houden en waarom herhaling van je naam zo belangrijk is. De hamvraag is: hoe beïnvloed je jouw klanten? Waarmee kun je nou aantrekkelijker zijn dan de rest? Hoe verander je bijvoorbeeld het eetgedrag van mensen? Allemaal wezenlijke vragen waarbij de oplossingen niet allemaal heel voor de hand liggend blijken.
Wel is alles terug te voeren op één menselijke eigenschap. En dat is dat we uiteindelijk allemaal op zoek naar veiligheid. De veiligheid de juiste keuze gemaakt te hebben. De veiligheid om niets te verliezen. De veiligheid om altijd gelijk te krijgen. En dáár kun je op diverse manieren op inspelen.
Vier jaar geleden startte Floris Hülsmann zijn naamcreatiebureau Namarama, gespecialiseerd in het ontwikkelen van onvergetelijke bedrijfsnamen. Inmiddels maakt Floris Hülsmann ook naam - jawel - met interessante podcasts.
Ditis een voorbeeld van meerdere podcasts die we op onze website een podium bieden, maar niet door De Ondernemer is gerealiseerd.