Podcast

Patrick Wessels over Black Friday: het fenomeen, de gekte, de naam

Dé podcast-luistertip voor juist deze vrijdag: Floris Hülsmann van naamcreatiebureau Namarama in gesprek met Patrick Wessels. De regelmatige bezoeker van deze website kent 'm vast en zeker van zijn blogs als consumentenpsycholoog en lid van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Laatste update: 29 november 2019 07:30

Black Friday online

Van onze redactie 23 november 2019

Floris en Patrick hebben het onder meer over het meest actuele voorbeeld van consumentengekte van dit moment, Black Friday. Waarom is deze afschrikwekkende en onveilige naam nou zo enorm aantrekkelijk?

Ze komen een koopmotief op het spoor dat de populariteit van dit fenomeen precies verklaard. En nee, dat zijn dus niet alleen de lage prijzen en de schaarste die wordt gecreëerd. Het heeft er ook mee te maken dat we niet meer naar de fysieke winkels gaan en online anoniem onze winkelwagentjes kunnen vullen.

Lees ook: Decathlon mijdt Black Friday-gekte: 'niet in bedrijfsfilosofie'

Hoe beïnvloed je jouw klanten?

Vervolgens hebben Floris en Patrick het over de invloed van bedrijfsnamen, de rol van de Kamer van Koophandel, wanneer je nou van bepaalde merken gaat houden en waarom herhaling van je naam zo belangrijk is. De hamvraag is: hoe beïnvloed je jouw klanten? Waarmee kun je nou aantrekkelijker zijn dan de rest? Hoe verander je bijvoorbeeld het eetgedrag van mensen? Allemaal wezenlijke vragen waarbij de oplossingen niet allemaal heel voor de hand liggend blijken.

Wel is alles terug te voeren op één menselijke eigenschap. En dat is dat we uiteindelijk allemaal op zoek naar veiligheid. De veiligheid de juiste keuze gemaakt te hebben. De veiligheid om niets te verliezen. De veiligheid om altijd gelijk te krijgen. En dáár kun je op diverse manieren op inspelen.

Vier jaar geleden startte Floris Hülsmann zijn naamcreatiebureau Namarama, gespecialiseerd in het ontwikkelen van onvergetelijke bedrijfsnamen. Inmiddels maakt Floris Hülsmann ook naam - jawel - met interessante podcasts.

Ditis een voorbeeld van meerdere podcasts die we op onze website een podium bieden, maar niet door De Ondernemer is gerealiseerd.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details