Mobiliteit

Kamer wil emissiezones tot 2029 uitstellen, ondernemers verbaasd: ‘Voel me in het ootje genomen’

 
Marktkoopvrouw Alexandra Blok bij haar elektrisch bus. Marktkoopvrouw Alexandra Blok bij haar elektrisch bus. Foto: Merel Klijzing
Marktkoopvrouw Alexandra Blok bij haar elektrisch bus. Foto: Merel Klijzing
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Ze kochten al elektrische voertuigen om toegang te houden tot binnensteden, bijvoorbeeld die van Gouda. Nu horen ondernemers dat de Tweede Kamer emissieregels wil uitstellen tot 2029, in plaats van jaren eerder. Hoe valt dat bij hen? ,,Ik wil over een paar jaar stoppen, ik had toch veel beter een goedkope dieselbus kunnen kopen.”

Lees verder onder de advertentie

,,Ik voel me in het ootje genomen”, zegt Alexandra Blok. De Alphense heeft haar bus hard nodig voor haar eigen bedrijf. ,,Ik verkoop vintage kleding op de markt in Gouda en Amsterdam. Kan ik niet op de markt staan door bijvoorbeeld slecht weer, dan werk in de schoonmaak en ben ook dan afhankelijk van mijn bus. Ik vind dat we iets moeten doen voor het milieu en had anders ook een keer een elektrische bus gekocht. Het moest nu een beetje overhaast. Met meer tijd had ik bijvoorbeeld de keuze gehad voor een goedkopere bus gehad.”

Lees ook: Chaos dreigt voor ondernemer met dieselbus, kabinet kan pas ingrijpen ná ingaan maatregel

‘Kamer is onbetrouwbaar’

Erik Mierement heeft een eenmansklusbedrijf. Hij woont in de binnenstad van Gouda en doet veel van zijn klussen in Rotterdam. ,,Ik woon en werk straks in een emissievrije zone. Ik moest dus wel over. Dat de Tweede Kamer nu weer twijfel zaait, noem ik heel onbetrouwbaar.’’

Lees verder onder de advertentie

Ik had veel beter een goedkoop dieselbusje kunnen kopen

Erik Mierement Eigenaar eenmansklusbedrijf

In Gouda zouden de regels van de emissievrije zone vanaf 1 januari 2025 in gaan. De Goudse klusser kocht zijn bus een paar jaar geleden al. ,,Mijn vorige was kapot, met de invoering van de emissievrije zones in het vooruitzicht, besloot ik een elektrische te kopen. Ze willen het nu misschien uitstellen tot 2029, dan ben ik 67 of 68 en stop ik er waarschijnlijk mee. Ik had dan veel beter een goedkoop dieselbusje kunnen kopen.”

Zowel Alexandra als Erik vinden dat het uitstellen ten nadele komt van ondernemers die zich goed hadden voorbereid. Erik: ,,Mensen die geen krant, televisie, niets lezen, die hadden ineens paniek. Maar met het uitstellen wordt hun probleem nu ineens mijn probleem.” Alexandra: ,,Gouda is echt een voorloper. Het is mij gelukt, ik ben de enige op de markt met een elektrische bus, maar je maakt mij niet wijs dat ik de rijkste ben die daar staat en dat ik de enige die dat kan betalen.”

Probleem uitstellen

In het nabijgelegen Alphen aan den Rijn stond de invoering van de zone op de planning voor juli 2026. Ard Kuijpers van koffiegroothandel Barcos uit Alphen maakt zich niet zo druk om het uitstel. ,,We maken onze eigen keuzes, dit maakt voor ons niet zoveel uit.”

Lees verder onder de advertentie

Bij mensen thuis is laden bijvoorbeeld nog heel moeilijk

Ard Kuijpers Barcos

Het bedrijf dat koffie levert door heel Nederland en België heeft inmiddels drie van de zes auto’s vervangen voor een elektrische variant. ,,De elektrische auto’s zijn niet ideaal. Vooral de actieradius en laadmogelijkheden zijn ingewikkeld. Gemeentes lopen daarin nog achter. Bij mensen thuis is laden bijvoorbeeld nog heel moeilijk, maar ik denk niet dat het uitstel daarvoor zou helpen. Gemeentes zullen het oplossen van die problemen dan ook uitstellen.”

Lees ook: Maar liefst een kwart van de bestelauto’s mag zero-emissiezone volgend jaar niet in

Gemeentes gaan door met voorbereidingen emissiezones

De gemeentes Gouda en Alphen laten in een reactie weten door te gaan met de voorbereidingen voor de emissievrije zone en niet blij te zijn met het voornemen van de Kamer. Een woordvoerder van de gemeente Gouda: ‘Het is vervelend dat er weer twijfel wordt gezaaid vanuit de landelijke politiek over de uitstootvrije zones en dat wordt voorgespiegeld of de invoering op het laatste moment landelijk kan worden tegengehouden. Vlak voor de invoering afwijken van dit duidelijk gecommuniceerde en uitgewerkte pad vinden wij zeer ongewenst, omdat het merendeel van de ondernemers al voorbereidingen heeft getroffen en investeringen heeft gedaan’.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Marktkoopman Jan neemt afscheid van zijn dieselbus, maar wat nu? ‘Ze eisen iets wat niet kan’