Innovatie

Marktkoopman Jan neemt afscheid van zijn dieselbus, maar wat nu? ‘Ze eisen iets wat niet kan’

Jan Hogendoorn wil graag een nieuwe, schonere bus kopen, maar kan geen goede optie vinden. Pim Mul
Pim Mul
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Hoewel in Gouda de zero-emissiezone voor de marktkooplieden pas in 2026 ingaat, zit kaasboer Jan Hogendoorn nu al met een concreet probleem. Na tien jaar in zijn dieselbus gereden te hebben, is die nu afgeschreven en is het eigenlijk tijd voor een nieuwe. Eigenlijk, want de kaasboer lijkt op dit moment geen goede keuze te kunnen maken.

Lees ook: Helft ondernemers bezorgd over zero-emissiezones: ‘Overstapt op elektrisch vervoer enorme klus’

Het liefste wil Jan Hogendoorn investeren in een bus waarmee hij vanaf 2026 zonder problemen de Goudse binnenstad in kan rijden — en alle andere steden waar een zero-emissiezone wordt ingesteld. Dat moet een emissieloze bus zijn die op elektriciteit rijdt. Maar een bus die aan zijn wensen én die van de gemeente voldoet, heeft Hogendoorn nog niet gevonden.

Lees verder onder de advertentie

Met waar weegt mijn verkoopwagen drieënhalve ton. De meeste elektrische bestelbussen trekken maximaal 2,2 ton. En daar red je het niet mee

Jan Hogendoorn

,,Met waar weegt mijn verkoopwagen drieënhalve ton’’, vertelt Hogendoorn in het AD. Een nieuwe bus moet dit dus voort kunnen trekken en daar gaat het volgens de kaasboer al mis. ,,De meeste elektrische bestelbussen trekken maximaal 2,2 ton. En daar red ik het niet mee.’’

De eDaily van IVECO

Is er dan echt niet één busje dat die drieënhalve ton kan trekken? Toch wel één. IVECO, producent van autobussen en vrachtwagens, heeft de eDaily in huis. Deze bus kan een aanhanger van drieënhalve ton trekken, vertellen Pim van de Rak en Edwin van der Poel van IVECO.

Lees ook: ‘Schrijnend tekort aan laadpalen bedreigt vergroening vrachtverkeer’

Lees verder onder de advertentie

Maar die voldoet volgens Hogendoorn niet aan zijn eisen. Want hij staat niet alleen donderdag en zaterdag op de markt in Gouda, hij rijdt ook wekelijks vanuit Stolwijk naar de markt in Amsterdam en Gorinchem. ,,Als ik mijn verkoopwagen achter die bus hang, dan kan ik misschien nog maar 25 kilometer met die bus rijden voordat ik weer moet opladen’’, vreest Hogendoorn. ,,Moet ik dan van personeel vragen om extra te werken, omdat ik moet opladen? Ik kan ook moeilijk voor elke markt een andere bus aanschaffen.’’

Geen laadpaal door vol stroomnet

Volgens de mannen van IVECO kom je met een volgeladen bus wel verder. ,,Hoe lang je met de bus kan rijden, ligt natuurlijk aan hoe je je bus gebruikt’’, stellen ze. ,,Factoren als waar je rijdt, op de snelweg of in de stad en welke temperatuur het buiten is, spelen allemaal mee. Maar als we een cijfer moeten noemen, ga er dan van uit dat je minstens 150 kilometer met een volle aanhanger kan rijden voordat je weer moet laden.’’

Hoewel dat hoopvol klinkt, neemt dat niet alle zorgen van marktkoopman Hogendoorn weg. Volgens hem is het namelijk ook nog maar de vraag wáár hij zijn bus op kan laden. ,,Bij mij thuis zit het energienetwerk vol. Ik kan geen laadpaal voor de deur krijgen.’’

Lees verder onder de advertentie

Bij mij thuis zit het energienetwerk vol. Ik kan geen laadpaal voor de deur krijgen

Jan Hogendoorn

Logistiek lijkt het voor Hogendoorn nu dus nog onmogelijk om in een elektrische bestelbus te investeren, terwijl het bedrijfstechnisch wel het beste is om nu een nieuwe bus te kopen. Wil hij nu toch investeren, dan kan hij eventueel ook voor een zogeheten Euro zes-bestelbus kiezen, een dieselbus die in de ‘schoonste’ emissieklasse valt. Voor dat soort bestelbussen geldt een overgangsregeling. Maar ook dat is niet ideaal, want zo'n euro zes-bus mag vanaf 2028 de Goudse binnenstad niet meer in.

Ontheffing van 100 euro

Wanneer er geen goede bus voorradig is, kan een ondernemer een ontheffing van de regels aanvragen bij de gemeente, vertelt Paul van den Hurk, logistiek adviseur bij gemeente Gouda. ,,Dat kan ook wanneer er maar één optie op de markt is. De overheid heeft vastgesteld dat een ondernemer minstens twee opties moet hebben’’, vertelt Van den Hurk. Hogendoorn komt dus wel in aanmerking voor een ontheffing.

Lees ook: Werkgevers drijvende kracht achter groei elektrisch rijden

Lees verder onder de advertentie

,,Maar zo’n ontheffing kost minstens 100 euro", vertelt Hogendoorn. ,,Het gaat mij niet om het geld, maar om het principe. Je eist iets wat niet kan. Alsof de gemeente zegt: je moet vanavond uit eten, maar alle restaurants zijn gesloten.’’ Voor nu koopt Hogendoorn dus nog even helemaal niets.