Nieuws Leiderschap
Prins Harry op de fiets is een aandachtskanon voor Nederlandse fietsverkoper
Toen de jonge onderneming BrandBikes vier fietsen verkocht aan een relatief onbekende opdrachtgever, hadden ze niet verwacht om met die fiets gratis zendtijd en 645.000 likes op Instagram te krijgen. Tot bleek dat de fiets voor prins Harry was. BrandBikes-oprichter Koen Grosman: ,,Ik zag hem ineens voorbijkomen op RTL Boulevard.’’

Het begon ermee dat de jonge onderneming, die bedrijfsfietsen in huisstijl maakt, een aanvraag voor vier fietsen binnenkreeg van evenementenorganisator TIG Sports. De organisatie vroeg om gepersonaliseerde fietsen voor de Invictus Games, de Paralympische Spelen voor veteranen die in 2020 in Den Haag plaatsvindt. Op het eerste gezicht was er niets opvallends aan de aanvraag, behalve dat de fietsen op het uur nauwkeurig bezorgd moesten worden.
,,Ze zeiden er helemaal niet bij dat de fiets ook voor prins Harry was,’’ vertelt Koen Grosman (26), die BrandBikes in 2016 samen met zijn beste vriend Floris Wilmink (26) oprichtte. ,,Dat ontdekte ik pas later, toen ik onze fiets met Harry ineens terugzag in RTL Boulevard.’’ De prins was als beschermheer van de Invictus Games aanwezig bij de lancering.
Marketingmogelijkheden
Deze vorstelijke pr liet Grosman niet aan zich voorbijgaan en hij zocht meteen manieren om van de gelegenheid gebruik te maken. Na wat googelen ontdekte hij dat de foto van de prins al 645.000 likes kreeg op de Instagram-pagina van The Sussex Royal. Grosman: ,,Het probleem is wel: wij maken fietsen in huisstijl, dus je ziet de naam van de opdrachtgever op de fiets staan, maar geen ‘BrandBikes’.’’
Social media
Niettemin kon het bedrijf van de situatie profiteren, door meteen te reageren op de Instagram-post van de prins en door de foto zelf te verspreiden. ,,Normaal gesproken krijgen we op Facebook veel minder respons dan op LinkedIn, maar deze post had meteen al 800 likes.’’ Het fietstochtje van de prins verbreedde het bereik van de start-up dus: dat ging nu verder dan business-to-bussiness.
Lees ook: Hoe energieleverancier Vandebron handig met critici op social media omgaat
Na nog meer gratis reclame op NU.nl , de NOS en zelfs Time.com, kwamen er extra offertes binnen. Geen enorme aantallen, ‘ongeveer 5 tot 10 meer dan normaal’, maar het effect van de publiciteit werkt nog na. ,,Het komt vooral doordat we een jong bedrijf zijn dat andere bedrijven het niet van ons verwachten en nu verbaasd zijn.’’ Ook van prins Harry zelf kregen de ondernemers via de Invictus Games nog een respons: ,,Hij was tevreden over de fiets, maar moest wel wennen aan de terugtraprem, dat fenomeen kende hij helemaal niet.’’
Team
Ondertussen is de foto met prins Harry niet alleen goed voor de pr, maar ook voor het moreel van medewerkers die de assemblage van de fietsen doen. Zij hebben een afstand tot de arbeidsmarkt en komen via het Leger des Heils bij BrandBikes terecht. ,,Het was mijn plan om de foto met prins Harry ook in de werkplaats op te hangen, want dat geeft hen ook iets om trots op te zijn. Juist voor deze medewerkers is dat belangrijk.’’