Actueel

Boodschappenkar met brood, frisdrank en olijfolie stuk duurder dan begin 2023

 
boodschappenkar met brood frisdrank en olijfolie stuk duurder dan begin 2023
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Wie in het nieuwe jaar de boodschappenkar vult, merkt dat veel producten ondanks de teruggelopen inflatie fors duurder zijn dan begin 2023. Brood, peren, thee, frisdrank en olijfolie worden duur betaald. Maar meevallers zijn er ook: boter, melk, koffie en pindakaas.

Lees verder onder de advertentie

Dat laat een analyse van NU.nl zien. Hierbij een greep uit de prijsstijgingen en -dalingen.

Veel producten werden ietsje duurder, maar er zijn ook extremere prijsstijgingen. Zo betaal je voor een eenvoudig volkoren brood 20 cent meer dan aan het begin van 2023. Dat is toch weer een prijsstijging van 12 procent. Een zak witte bolletjes is 25 cent duurder geworden.

Koop je boterhamworst of hagelslag van het huismerk, dan ben je ongeveer 18 procent duurder uit. En voor appelstroop betaal je zelfs een kwart meer dan aan het begin van 2023: van 79 cent naar een euro.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Zo wil supermarktketen Jumbo winkeldiefstal tegengaan

De hogere prijzen van broodbeleg kunnen enigszins worden verklaard door de opgelopen marktprijzen van cacao, suiker en fructosestroop. Die zijn door slechte oogsten wereldwijd op de hoogste niveaus in meer dan tien jaar tijd beland. Ook een droog en slecht seizoen voor veel olijvenboeren leidde tot hogere prijzen. Zowel huismerkolijfolie als Bertolli-olijfolie is al gauw 14 procent duurder.

Wie fruit gaat halen is ook veel meer kwijt voor een schaal peren. Door teruggelopen oogsten ben je een kwart tot wel de helft duurder uit. Bij een prijs van 2,59 euro betaal je zo 70 cent meer dan vorig jaar.

Lees verder onder de advertentie

Fris en sap stijgen in prijs

Verder zijn opvallende prijsstijgingen te zien bij frisdranken en sappen. Dat heeft gedeeltelijk te maken met de hogere belasting op deze dranken, die door de supermarkt aan je worden doorberekend. Al liepen prijzen voor die producten eerder in 2023 ook al op. Voor een pak appelsap betaal je nu zo 30 cent meer dan vorig jaar. En ook een pak ijsthee of een fles cola is al gauw een vijfde duurder.

Wie het met een kop thee gezonder aanpakt krijgt toch ook een prijsstijging voor z’n kiezen. Een pakje Pickwick English Breakfast-theezakjes is bij de grote supermarkten 14 procent duurder.

Lees ook: Winkeliers genereren hogere omzet ondanks lagere verkopen

Lees verder onder de advertentie

Witlof en melk meevallers bij kassa

Tussen de duurdere broccoli en uien (allebei bijna 30 cent duurder) zijn in de groenteschappen ook wat meevallers te vinden. Komkommer, courgette, aubergine en witlof zijn goedkoper dan begin vorig jaar. Net als een zak elstarappels, waar je in plaats van 2,79 euro nu 2,49 euro voor betaalt.

Gelukkig zijn meer producten goedkoper geworden. Een pakje roomboter is dit jaar 13 tot 17 procent goedkoper dan in het begin van 2023. Dat komt doordat marktprijzen van boter vorig jaar zeer hoog waren door een extreme vraag en hoge energieprijzen. Nu zijn de prijzen weer teruggezakt, net als bij melk. Een literpak halfvolle melk van het huismerk is deze week al gauw 20 procent goedkoper dan begin 2023.

Bakje koffie kost minder

Ook koffie is in het afgelopen jaar flink in prijs gedaald. Een pak Aroma Rood-snelfiltermaling van Douwe Egberts is bij Albert Heijn en PLUS 50 cent goedkoper. Bij Jumbo scheelt het op een prijs van 6,49 euro zelfs 1,42 euro ten opzichte van vorig jaar. Bij huismerkvarianten is de prijsdaling iets kleiner, maar ook aanwezig.

Lees verder onder de advertentie

Een zak naturelchips is ruim 5 procent (10 cent) goedkoper geworden. Chips was begin vorig jaar juist extra duur, mede door hogere prijzen van zonnebloemolie. Nu zakt de prijs weer iets terug.

En ook pindakaas is veel gunstiger geprijsd. Een pot van 350 gram van Calvé werd in een jaar tijd 7 tot 9 procent goedkoper bij Albert Heijn en PLUS. Beide supermarkten rekenen al wel weer meer dan in december. Jumbo rekent zelfs 24 procent minder dan begin 2023.

Merkendeskundigen weten prijsdalingen bij Calvé in de Volkskrant eerder aan een poging tot het terugwinnen van klanten die naar huismerken zijn overgestapt. Dat is mogelijk ook aan de hand bij de hagelslag: De Ruijter-pakken werden in een jaar juist 12 tot 23 procent goedkoper, terwijl huismerkhagelslag juist in prijs steeg.

Lees verder onder de advertentie