Nieuws Actueel
Directeur Booking.com: 'Als er een taboe komt op falen, zal iedereen stoppen met innoveren'
Wie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Gillian Tans, directeur van Booking.com geeft aan het AD een inkijkje hoe het er bij haar organisatie aan toegaat.

,,Ik zeg altijd dat we fouten vieren bij Booking.com. Als iets niet goed gaat, spreken we de mensen niet bestraffend toe maar zullen we bijvoorbeeld op ons interne sociale netwerk uitleggen waar het misliep. Zo duiken we ook ieder kwartaal of half jaar bij bijeenkomsten dieper in de fouten die we hebben gemaakt en wat we daaruit kunnen leren. Zo willen we iedereen motiveren om te blijven experimenteren, te falen en te leren. Als er een taboe komt op falen, zal iedereen stoppen met innoveren."
Falen
,,Iedereen wil instinctief de dingen gelijk goed doen. Al vanaf jonge leeftijd wordt ons ingepeperd dat falen iets is om je voor te schamen en dat je alles moet doen om fouten te voorkomen. Het resultaat is meestal steeds meer risicomijdend gedrag."
Lees ook: Kees Koolen (Booking.com): investeerder met 566 miljoen in zijn zak
,,Er ontstaat een zoektocht naar het veilige gevoel van de voorspelbare keuzes die bij anderen zo goed lijken uit te pakken. Op die manier lijkt het alsof je een gemakkelijk en comfortabel leven kunt leiden, maar het is niet de juiste aanpak voor succes. Juist niet als vernieuwing heel belangrijk is. Bij vernieuwing is experiment noodzakelijk."
Nuttig
,,Achter de schermen van iedere doorbraak of ontdekking liggen de honderden ideeën die faalden. Iedere mislukte bètaversie brengt je gelukkig wel een stap dichter bij je doel, want van ieder experiment leer je. Wanneer er tenminste iets nuttigs wordt gedaan met die fouten."
,,In de ICT geldt dat je net zo goed bent als je team, vind ik. Het is dus cruciaal om je met het juiste talent te omringen. Voor mij gaat het niet allereerst om wat er voor interessants op je CV staat, maar veel meer over wat ik tussen de regels door kan lezen. Waarom heb je bepaalde keuzes gemaakt? Is het ook wel eens misgegaan? Wat heb je daarvan geleerd? Het antwoord daarop is nooit fout."
Experiment
,,Maar wie goed wil kunnen functioneren binnen een bedrijf als Booking.com moet open staan voor wat collega's bedenken en doen. Er is niet één waarheid of één manier van werken, ook dat hoort bij innovatie en experiment. Je moet altijd meer willen leren en, vooral, niet bang zijn voor mogelijke mislukkingen. Alleen zo kun je de wereld veranderen."
In de ICT geldt dat je net zo goed bent als je team