Nieuws Actueel

Clown Milko Steyvers: 'Ondernemer moet ook entertainen'

Nu het failliete circus Herman Renz van de ondergang is gered, keert oud-directeur Milko Steyvers terug. Als clown in loondienst. Een gesprek over ondernemerslessen, een nieuwe bedrijfsstrategie en de toekomst van de branche. "Het circus moet erotischer. Burlesque, daar zit toekomst in."

Bram de Vrind | Foto's ANP/Remko de Waal 12 augustus 2016

Milko steyvers circus herman renz directeur groot 1065

Milko Steyvers zag afgelopen februari nog jankend toe hoe de boedel van zijn geliefde circus op last van de Belastingdienst onder de hamer ging. De fiscus had na het faillissement afgelopen oktober nog een rekening van 130.000 euro met het circus te vereffenen.

Maar inmiddels treedt de kleine clown - die door dwerggroei niet langer dan 1 meter 38 werd - weer op. In dienst van de Duursma Groep, een bedrijf in evenementen en kermissen - dat de merknaam Herman Renz overnam. Dit najaar wil Steyvers weer met een volwaardig circus door het land trekken.

Van circusdirecteur naar clown in loondienst. Hoe voelt dat?

"Het werkt bevrijdend! Ik ben altijd clown geweest, maar toen Herman en Diana Renz twintig jaar terug na een tragisch ongeluk overleden (koolmonoxidevergiftiging in hun woontrailer, red), kreeg ik het circus in de schoot geworpen. Toen was ik plotseling circusdirecteur en clown inéén. Uiteindelijk is gebleken dat ik toch niet zo goed met de financiën ben. Het runnen van een circus met 65 man is niet gelukt. Nu het circus door meneer Duursma is overgenomen, kan ik eindelijk weer doen waar ik goed in ben."

Hoe is de nieuwe rolverdeling binnen het circus?

"Meneer Duursma leidt de zakelijke kant en ik doe clown Milko en de PR. Iedereen kent circus Herman Renz en clown Milko is de bekenste clown van Nederland. Het voortbestaan van die combinatie hebben we contractueel vastgelegd."

Wat wordt de grootste verandering in het bedrijfsmodel?

"Meneer Duursma gaat het financieel heel slim aanpakken. We gaan alleen nog de beste drie maanden van het jaar toeren: oktober, november, december en de eerste week van januari. Dat scheelt vijf maanden per jaar aan personeelskosten, waaronder 45.000 euro aan sociale lasten per maand. We concentreren ons op de toplocaties Eindhoven, Breda, Den Haag en een locatie in het oosten. Het tentencomplex gaan we huren vanuit Engeland. Als je een tent koopt, moet je ook een eigen bouwploeg in dienst nemen. Straks huren we een bouwploeg voor drie weken in en dan zijn ze weer weg."

Heeft het circus als zodanig überhaupt nog wel toekomst?

"Het circus kan alleen voortbestaan als het met zijn tijd mee gaat. De tijd van het balletmeisje op een gespannen koord en geitjes die een kunstje doen, is voorbij. Het circus moet grover, spectaculairer en erotischer. Met prachtige jonge mensen die gewaagde trucs doen. Of een acrobatische paaldansact. Burlesque, daar zit toekomst in. Dat zul je ook terug zien in onze nieuwe kostuums. Netjes bedekt, maar dat papa en mama denken: toch wel mooi om te zien! Kijk naar Hans Klok. Als hij verdwijnt in een bak water, staan daar zes dames bij die alles geven. Dat bedoel ik."

Tipje van de sluier: wat kunnen we in het nieuwe programma verwachten?

"We krijgen een spectaculaire show met vier stuntmannen uit Colombia. Maar hoe en wat precies kondigen we aan in een grote persconferentie op 7 september in Haarlem. Ik heb nu eigenlijk al te veel gezegd."

Wat is de belangrijkste ondernemersles die u trok na het faillissement?

"Dat je een zinkend schip op tijd moet verlaten. Ik heb me te veel laten leiden door mijn circushart. Het ging de laatste drie jaar bergafwaarts, maar ik durfde geen mensen naar huis te sturen. Het klinkt een beetje cru, maar je moet niet aan je personeel maar aan jezelf denken. Op tijd inzien: we gaan het niet redden. Anders word je compleet opgeslokt door de Belastingdienst. Dat gun ik niemand."

Wat kan een ondernemer leren van een goede circusact?

"Een ondernemer moet zijn klanten entertainen. Mensen willen niet alleen boodschappen doen. Ze willen vermaakt worden. Bepaalde supermarkten maken er al een circus van. Dan kom je binnen en is het: proef dit, proef dat en zus en zo. Klantvriendelijkheid! Bij ons moeten klanten van de kassa tot het verlaten van de tent het gevoel hebben dat ze gasten zijn. Caissières die naar hun smartphone staren, kunnen echt niet. Ze moeten met je meedenken. Niet het duurste kaartje verkopen als dat niet past bij het bestedingspatroon. Want dan kan de klant er geen popcorn of blikje cola meer bij kopen. De ondernemer die zijn klanten entertaint, die komt er wel."

Gerelateerde artikelen:

Circus Renz komt terug Tranen en tirades op veiling circustent Renz Het circus anno 2015: jonge ondernemers en nieuw elan Clown Milko is klaar met lachen Circus Renz definitief failliet verklaard