Nieuws Maakindustrie

Grondstoffentekort dwingt tot creativiteit: zo komt Daan van Renselaar (Stella Fietsen) tóch aan zijn onderdelen

Met (geestelijke) steun van aandeelhouder Ben Mandemakers lukt het Stella Fietsen om, met enige vertraging, e-bikes te blijven leveren. Net als de concurrentie ondervindt het bedrijf problemen door het chronische tekort aan onderdelen. Zelfs trappers zijn met moeite te krijgen, maar via een olifantenpaadje kwam dat toch goed.

Eduard Voorn 21 juni 2021

Daan van Renselaar van Stella

Daan van Renselaar, medeoprichter van Stella Fietsen, speurt de wereld af naar fietsonderdelen. Foto: Pim Ras

,,Het advies van Mandemakers was best eenvoudig, maar probeer het maar eens te doen in deze hectische periode. Het was: Blijf rustig en adem door. Hij kent na veertig jaar ondernemen wel het klappen van de zweep” vertelt medeoprichter Daan van Renselaar, die over een ‘mega oververhitte markt’ spreekt. Via DM Equity Partners heeft Mandemakers een belang in de e-bikefabrikant uit Nunspeet. ,,Houd je hoofd erbij en blijf ondernemen. Denk in oplossingen en niet in problemen.”

"Het is een gevolg van tekorten aan grondstoffen en doordat fabrieken vanwege corona hun productie hadden afgeschaald. De hele wereld speurt naar fietsonderdelen"

Op dit moment kampen alle fietsfabrieken met leveringsproblemen. De vertragingen lopen in de weken als gevolg van het feit dat er een schaarste is aan onderdelen. Van Renselaar: ,,Het is een gevolg van tekorten aan grondstoffen en doordat fabrieken in Azië vanwege corona hun productie hadden afgeschaald. De hele wereld speurt naar fietsonderdelen.”

Wees flexibel door zelf te ontwikkelen en bouwen

De jonge eigenaar bedacht ‘olifantenpaadjes’ om toch aan spullen te komen. ,,Doordat wij zelf onze e-bikes ontwikkelen en assembleren kunnen wij flexibel inspelen op de onzekere levering van onderdelen. Onlangs stond er bijvoorbeeld een batch van tweeduizend e-bikes klaar om geleverd te worden. Alleen de trappers ontbraken nog. Uiteindelijk konden we via een ander kanaal toch trappers inkopen en de e-bikes alsnog produceren.”

De tekst gaat onder de foto van Bastiaan Ragas en zijn vrouw Tooske, het gezicht van Stella, verder. Foto: Stella

Bastiaan Ragas met zijn vrouw Tooske

Lees ook: Fietshandelaren: wachttijden racefietsen kunnen oplopen tot halfjaar

Een fiets bestaat uit tachtig onderdelen. Per onderdeel heeft Stella diverse leveranciers. ,,Voor die trappers gingen we niet voor merk A, maar namen we het iets duurdere merk B. Onlangs werd de levering van spaken vertraagd met weken”, gaat Van Renselaar verder. ,,We kunnen het opvangen omdat we de weg goed kennen in Azië. Ik kom daar al meer dan tien jaar. Maar we zagen het vorig al aankomen, doordat fabrieken als gevolg van corona gingen afschalen. Om die reden hebben we nu al orders geplaatst die over twee tot drie jaar worden uitgeleverd.”

Achterstand aan het inlopen

De oplossing is niet alle productie naar Europa te halen, meent Daan van Renselaar. ,,De levering van Shimano naven is met driekwart jaar vertraagd. Maar het opbouwen van een fabriek die zulke hoogwaardige naven kan leveren duurt echt lang. Doordat we inventief zijn in het vinden van oplossing hopen eind volgende maand onze achterstand te hebben ingelopen.”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws