Actueel

Populairste restaurant van Amsterdam heeft eigen serveerrobot: ‘Gasten komen terug voor Tarbot’

Tarbot: de robot van visrestaurant Barracuda. Tarbot: de robot van visrestaurant Barracuda.
Tarbot: de robot van visrestaurant Barracuda.
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Barracuda is het idee en restaurant van Anna Beckers, de broers Daan en Maus Meeuwig, Joey Baal en Sam Injo. Zij, vrienden en ex-collega’s in de horeca, lieten Amsterdam kennismaken met hun visie op betaalbaar uit eten met vis in de hoofdrol. Na een lovende recensie in het Parool (Barracuda kreeg een 9!) loopt het sindsdien storm. ,,Het succes van onze zaak ging zo snel. We hadden in het begin gedacht erg blij te zijn met zo’n 150 à 200 gasten op een vrijdag- of zaterdagavond. Inmiddels is dat aantal fors hoger”, zegt Anna Beckers.

Dit vergde wel improvisatie van het vijftal, waarbij het hielp dat Daan Meeuwig al jaren een eigen klusbedrijf heeft. ,,Waar je bij een ander restaurant soms weken tot maanden moet wachten op nieuw meubilair, kon Daan dat gewoon in een paar dagen erbij klussen. Daardoor konden we heel flexibel inspelen op de toenemende vraag door er snel tafels aan toe te voegen”, zegt zijn broer en chef, Maus Meeuwig. En zo ging Barracuda van 100 plaatsen, naar een restaurant met plek voor 300 man.

Lees ook: Marketing met robots: cafetaria Hakze heeft robot als gastvrouw

Lees verder onder de advertentie

Flexibiliteit: óók met personeel

Met de snelle groei was ook flexibiliteit in de bedrijfsvoering gewenst. In het begin startten de ondernemers met een simpel model, waarbij gasten zelf hun bestelling moesten aangeven door gerechten op een geprinte menukaart aan te kruisen. Deze kaart moesten ze vervolgens zelf aan de bar afgeven en direct betalen. ,,Door slim met personeel om te gaan, dat tenslotte de belangrijkste en grootste kostenpost is, kunnen we de prijzen laag houden. Dat hebben we later wat vriendelijker gemaakt door het afrekenen pas aan het einde van het bezoek aan de bar te laten doen”, stelt Injo.

De mannen kwamen op het idee van een robot na een paar bezoekjes aan Sea Palace, een drijvend Chinees restaurant in het Oosterdok in Amsterdam. ,,We hadden al een paar keer de robot bij Sea Palace gezien en vonden het een leuke gimmick voor ons restaurant. Eentje die misschien ook nog iets zou kunnen opleveren in termen van efficiëntie. Via Sea Palace zijn we in contact gekomen met hun leverancier, en daar hebben we er in het begin van 2024 een aangeschaft.”

Lees ook: Deze robot moet eind maken aan lange wachtlijst: ‘Mensen moeten soms halfjaar wachten op hartecho’

Lees verder onder de advertentie

Tarbot: de robot van Barracuda

In veel restaurants wordt een robot gebruikt voor simpel ‘afruim’- en ‘afzet’-werk. Bij Barracuda is Tarbot veel prominenter, en zichtbaarder, aanwezig. ,,We hebben hem leuk aangekleed. Tarbot heeft een gezellig (vis)netje, een schelpenketting en een stootrand van stoer schipperstouw. Aangeschaft als een gimmick, werkte hij vanaf het eerste moment. We zijn een familierestaurant en de robot is juist bij alle kinderen een groot succes. Op een drukke avond loopt er een hele sliert kinderen achteraan”, vertelt Joey Baal.

,,Eigenlijk kan de robot wel tot drie tafels per keer aan, maar wij programmeren hem altijd maar voor één tafel. Zo voorkom je dat gasten borden pakken die niet voor hen zijn. Tarbot gebruiken we alleen voor koude voorgerechten en desserts. We zijn een grote zaak en hij is niet zo snel. We willen de gerechten wel warm aan tafel hebben”, legt chef Maus Meeuwig uit.

Tarbot gebruiken we alleen voor koude voorgerechten en desserts. We zijn een grote zaak en hij is niet zo snel. We willen de gerechten wel warm aan tafel hebben

Maus Meeuwig Barracuda

De robot lost wel een presentatieprobleem bij de jonge bediening op. ,,We hebben nogal veel groepen met verjaardagen in ons restaurant, vaak meer dan tien per avond. Daar stuurden we dan onze jonge bediening, vaak Gen Z, naar toe met een taartje en wat vuurwerk. We merkten dat zij daar toch een beetje gêne mee hadden. Nu sturen we Tarbot, met slingers en siervuurwerk naar de tafel. Alle gasten vinden dat een feestje en tegelijk maken we ook onze medewerkers blij.”

Lees verder onder de advertentie

,,De aanschaf van een goede robot voor een restaurant is nog steeds fors, terwijl we een showroommodel kochten, waren we toch nog zo’n 10.000 euro verder. Dus dat is geen aankoop voor alle ondernemers. Je moet een bepaalde schaal hebben wat het restaurant betreft. Bij kleine, smalle zaken werkt het niet. De robot moet de ruimte hebben, dus geen plek waar de tafels te dicht op elkaar staan. Wij hebben voor Tarbot een aantal looppaden gerealiseerd die minimaal zo’n 85 cm breed zijn”, vertelt Joey Baal.

Tarbot met vuurwerk bij een dessert Tarbot met vuurwerk bij een dessert Foto: eigen beeld
Tarbot met vuurwerk bij een dessert Foto: eigen beeld

Gasten komen terug bij Barracuda voor Tarbot

,,Het bedrijf stelt de looproutes van de robot in bij installatie”, vertelt Daan Meeuwig. ,,We hebben streepjes op de grond gezet om ervoor te zorgen dat de tafels, ook na het schoonmaken, altijd op de juiste plek voor de routes staan. Een jas die bijvoorbeeld aan een stoel hangt, kan Tarbot al in de war brengen; dan gaat hij draaien en op een gegeven moment terug naar de keuken.”

Lees verder onder de advertentie

Opladen is geen enkel probleem, aldus het vijftal. ,,Hij gaat zelf terug naar het laadstation en met een volle accu redt Tarbot het makkelijk tot het einde van de service. Je moet er wel voor zorgen dat de bandjes een paar keer op de avond stofvrij worden gemaakt, anders vertraagt hij enorm.”

Onze bediening vond het gênant om taartjes met vuurwerk naar een tafel te brengen. Nu sturen we Tarbot

Maus Meeuwig Chef Barracuda

Al met al blijft de robot voor Barracuda bedrijfseconomisch toch een lastig verhaal. ,,Het wijzigen van de routing is omslachtig. We hebben een onderhoudscontract, overigens voor maar een paar tientjes per maand. Maar het servicebedrijf moet dan komen om het nieuwe vloerplan met de routes in te stellen. Erg omslachtig”.

Overall is Barracuda toch heel blij met Tarbot. ,,We zullen niet zo snel een tweede bestellen”, verklaart Joey Baal. ,,Bij ons is het toch meer een gimmick, alhoewel we wel efficiëntie en andere voordelen van het gebruik zien. Maar wij merken juist dat gasten echt terugkomen voor Tarbot. Zeker met kinderen, maar we zien ook gasten een extra voorgerecht of dessert bestellen omdat dan de robot aan tafel komt. Het is een van onze meest gefotografeerde medewerkers.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Innovatie in de maakindustrie: vele (robot)handen maken licht werk