Actueel

Vermiste pakketjes kosten webshop-ondernemers maandelijks duizenden euro’s

Pakketjes Pakketjes raken vaak kwijt Foto: ANP
Pakketjes raken vaak kwijt Foto: ANP
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

Webwinkeliers die bijvoorbeeld telefoons of games verkopen, lijden elke maand vele duizenden euro’s schade, schrijft het FD na onderzoek. Pakketbezorgers zeggen er van alles tegen te doen, maar dat het groeiend aantal online bestellingen kwaadwillenden en oplichters trekt.

Lees ook: Maiks webshop werd gehackt via Facebook: ‘Totale schade loopt op tot 120.000 euro’

Kwaadwillende bezorgers en klanten

Ondernemers klagen dat de pakketten met dure artikelen zichtbaar en te volgen zijn, maar ‘opeens verdwijnen’ wanneer ze zich in de bestelwagen van de chauffeur bevinden. Aan het einde van de dag zijn er volgens de ondernemers geen pakketten over en kan geen vervoerder uitleggen waar ze zijn gebleven.

Lees verder onder de advertentie

De gesproken webshopwinkeliers verdenken kwaadwillende medewerkers van de vervoerders omdat zij makkelijk een zending kunnen laten verdwijnen of van inhoud kunnen verwisselen.

Volgens Thuiswinkel.org heeft geen cijfers, maar geeft aan dat het probleem urgent is. Daarnaast meent de belangenorganisatie van webshops ook dat het vaak misgaat door frauduleuze bestellers. Als een klant claimt een pakket niet ontvangen te hebben, en de webshop kan niet bewijzen dat het is afgeleverd, dan is de webshopeigenaar verplicht het pakketje opnieuw te sturen. Pakketbezorgers zeggen stappen te ondernemen om vermissingen te voorkomen.

Lees ook: Zo geraffineerd gingen oplichters webshop MeubelBaas te werk: ‘Dacht dat ik hier nooit in zou trappen’

Lees verder onder de advertentie