Maik Goos begon twee jaar geleden zijn merk Boutoi, dat luxe toiletartikelen verkoopt via internet. Denk aan toiletblokjes, luchtverfrisser (roomspray) en handzeep in luxe geuren en mooie verpakkingen. ,,Ik zag dat daar door bestaande fabrikanten weinig aandacht aan werd besteed. Ik begon met luxe toiletblokjes, die ik online verkocht en verstuurde in een verpakking die door de brievenbus past. Dat bleek een schot in de roos. Vooral via social media kreeg ik nieuwe klanten binnen. Tot ik werd gehinderd door een hack uit onverwachte hoek”, vertelt hij in De Ondernemer Live tijdens de Cyber Security Week.
In april van dit jaar brak een hacker in op het Facebook-account van Boutoi en plaatste daar advertenties van inlegzolen die via Maiks gekoppelde creditcard werden betaald. Gelukkig kwam hij daar op tijd achter en kon hij dat via de bank stopzetten. ,,Die hacker had vier uur toegang tot mijn account en die advertenties kostten me 300 tot 400 euro. De schade zit hem niet zozeer in dat bedrag, maar meer in het traject erna. Ik kan nog steeds mijn account niet in.”
Al maanden geen bericht van Meta
Om zijn Facebook-account te laten blokkeren moest hij aantonen dat hij de eigenaar is van het account en Meta schriftelijk toestemming geven het account te blokkeren. ,,Ik kreeg een bevestigingsmail terug dat het werd onderzocht en ik bericht krijg wanneer het account opgeschoond is en eventueel weer live kan. Maar er stond niet bij hoe lang dat duurt. Daarna bleef het eigenlijk stil.”
Wel werd duidelijk dat de hacker via een oud Hotmail-account kon inloggen op zijn privé account op Facebook en zo toegang kreeg tot zijn zakelijk account. ,,Het is misschien een stukje onwetendheid”, denkt Maik. ,,Je begint klein en denkt er verder niet over na wanneer je op Facebook gaat met je bedrijf. Ik had wel een tweestaps-authentificatie ingesteld voor mijn zakelijke account en er zat een daglimiet op het advertentiebudget. Je denkt dat dat genoeg is.”
Ik loop al bijna een halfjaar een deel van de omzet via Facebook mis
Maik Goos
Inmiddels is het een half jaar verder en kan hij nog steeds zijn account niet in. Hij probeerde in de tussentijd een nieuw account aan te maken voor Boutoi; op zijn eigen naam en zelfs via zijn moeders account. Maar die accounts werden steeds meteen geblokkeerd en 180 dagen opgeschort. ,,Meta is zo’n grote organisatie: je krijgt een ticket en bent letterlijk een nummer. Er is geen communicatie. Je kunt Meta zelf niet bellen, alleen maar mailen en hopen dat ze überhaupt reageren. Mijn account staat nog steeds live, maar ik heb geen toegang.”
En dat is een serieus probleem. Ongeveer 70 tot 75 procent van de omzet kwam namelijk via Facebook en dat viel na de hack in een keer weg. ,,De daadwerkelijke schade valt met een paar honderd euro mee, maar de vervolgschade is groot. Ik loop al bijna een half jaar een deel van de omzet via Facebook mis, en dan heb je het misschien wel over 100 tot 120 duizend euro.”
Hack leerde Maik Goos van Boutoi een wijze les
De les die hij met zijn verhaal wil meegeven aan andere ondernemers? ,,Doe alles met volle passie, maar denk wel goed na over de samenwerking met dit soort grote reuzen. Spreid je risico’s en maak jezelf niet afhankelijk van één zo’n reus. Dat is heel zonde van alles wat je hebt opgebouwd. En wees verder altijd alert, zorg voor tweestaps-authentificatie waar het kan en wijzig wachtwoorden regelmatig.”
Inmiddels adverteert hij via een andere weg wel weer met Boutoi op Facebook, waardoor een deel van de omzet hersteld is. ,,We waren vrij snel na de hack zelf weer begonnen met adverteren op Facebook, maar je bent je algoritme kwijt en begint weer op nul. Dat had dus niet zo’n goed resultaat.” Na twee maanden is hij met een klein budget via een social mediabureau gaan adverteren op Facebook, wat een beter effect heeft. ,,Nu zitten we op 40 procent van de omzet die we normaal deden via Facebook. Daar haal ik wel hoop uit voor de toekomst.”
Hoe stel je jezelf in staat om te ondernemen zonder zorgen over je cyberveiligheid? Daarover hoor en lees je alles tijdens de Cyber Security Week, van 23 tot en met 27 september dagelijks met kijkradio van 12.00 tot 14.00 uur live te volgen op de homepage en YouTube-pagina van De Ondernemer en via New Business Radio. Presentatie: Randal Peelen.
Lees ook: Coffeecompany-oprichter Rick wil met nieuw franchiseconcept internationaal gaan