Het is de ochtend na Ajax - AEK Athene. Voorafgaand aan die wedstrijd verzamelden de Griekse supporters zich op de Dam in het centrum van de hoofdstad. Voor de politie is het plein een overzichtelijke fanzone, voor de horeca een mooie gelegenheid om extra omzet te draaien. En die horeca is voor een groot deel in handen van Won Yip die terugkijkt op een geslaagde avond volgens een vast protocol.
,,Het zijn ook wel de omzetten die het verschil maken. Het zijn toch een paar duizend bezoekers. Je moet de sfeer aanvoelen. Op tijd omschakelen naar plastic bekers. Ik loop dan zelf zichtbaar rond op het plein, ik zorg dat de politie mij ziet. Ze weten dat ik op hun verzoek heel snel kan schakelen. Het zijn allemaal dingen die meespelen. Collega-concurrenten verbazen zich erover dat de Dam bij zo’n wedstrijd vaak wordt aangewezen als de fanzone. Ik doe dit al 35 jaar met een stressbestendig team, mensen die doorpakken. Wel mooi dat Ajax door is. Al ging dat niet vanzelf!”
Recordjaar
Voetbal, politiek, ondernemen, Yip heeft er een mening over en steekt die niet onder stoelen of banken. Terugkijken met hem is meteen vooruitkijken en dat doen we voornamelijk binnen zijn branche, terwijl zijn personeel reikhalzend uitkijkt naar hun eindejaarsbonus. Yip: ,,We hebben een recordjaar gedraaid. Velen hebben hard gewerkt. Ze verdienen het.”
De goede locaties in grote steden gaan hiervan profiteren en alles wat daarbuiten valt heeft helaas een uitdaging in bestaanszekerheid
Leasure & pleasure
Een recordjaar dus. Dat kan niet iedereen zeggen. Het was een jaar met uitdagingen, stijgende kosten die je niet kunt blijven compenseren. Daar is Yip het niet mee eens. ,,We leven in een wereld van leisure & pleasure. De spaarzame Nederlander is niet meer zo spaarzaam. Vliegtickets 30 procent duurder? Ze worden nog steeds gekocht. Op populaire bestemmingen hangen ze met de benen buiten en dat blijft zo. Maar leasure & pleasure geldt alleen voor de topsteden en daarvoor geldt: Amsterdam is geen Nederland, Londen is geen Engeland, Parijs is geen Frankrijk. De goede locaties in grote steden gaan hiervan profiteren en alles wat daarbuiten valt heeft helaas een uitdaging in bestaanszekerheid.”
Waarom gaan we naar de horeca?
Yip vervolgt: ,,Iedereen heeft weleens meegemaakt dat je in een restaurant zit en denkt: het eten kan een stuk beter. Maar toch blijf je komen, omdat het gezellig is. Wat heb je liever, dat het eten top is, maar dat er een chagrijnige kelner komt? Ook niet leuk. Je moet zorgen dat je inspeelt op de behoefte van de mens. Die behoefte is niet een kop koffie. Die kunnen ze thuis veel goedkoper drinken. Je ziet dat ondernemers angstig zijn om de prijzen te verhogen, maar je moet uitgaan van je eigen kracht en rationeel denken: waarom komen ze bij mij? Niet voor die kop koffie.”
Aanwezig zijn als eigenaar/ondernemer, dat is de andere bepalende factor in de horeca
,,Als de mensen door een prijsverhoging wegblijven, moet je goed kijken naar je concept. Je gaat toch niet naar de horeca om genegeerd te worden? Je wilt herkend worden, fatsoenlijk aangesproken worden. Dat begint al met ‘goedemorgen’ en ‘een mooie dag’, het hele riedeltje. Ik kom ook weleens in horecagelegenheden waar het personeel met elkaar staat te kletsen. Ik voel mij dan ongewenst.”
Lees ook: Won Yip over personeelstekort in horeca: ‘Mensen zijn gewoon lui’
,,Aanwezig zijn als eigenaar/ondernemer, dat is de andere bepalende factor in de horeca. Laat zien dat je er bent. Wat dat betreft heb ik een zwaar jaar gehad met een gemiddelde werkweek van 70 uur. Ik moet overal de ballen in de lucht houden.”
De grens van 20 procent marge voor belastingen
Over ondernemerschap gesproken. Hij noemt het zelf een ‘tip van Yip’: ,,Als je 20 procent marge niet haalt, is mijn advies aan horecaondernemers dat ze echt serieus moeten overwegen of ze nog wel door willen gaan. Ik doe dit al 35 jaar en als ik denk aan het dagelijkse gezeur, aan alles wat erbij komt kijken. De focus die je steeds weer moet hebben, de prijs die je betaalt ten aanzien van je privéleven. De risico’s waarmee je te maken krijgt als je kijkt naar de alsmaar veranderende tijd en geldverslindende wet- en regelgeving. Je moet de prijs vragen die je nodig hebt om die marge te halen en dan moet je jezelf kritisch afvragen: wat bied ik de mensen om naar mij toe te komen? Is het onderscheidend genoeg? Is het kwalitatief goed om de prijs te kunnen rechtvaardigen?”
Miljoenen voor zitbankjes en groen
Yip ziet het als de grootste uitdaging voor de horeca. De omzet met een gezonde marge. Het komende jaar zal niet veel anders zijn dan in 2023. ,,We modderen lekker door, maar wel met minder schaarste aan personeel. De opgebouwde vakantiedagen tijdens corona en het spaargeld zijn op. Ze moeten weer gaan werken. Als je meer werkt, verdien je extra geld en geef je geen geld uit. Verder zal er niet veel veranderen. Prijzen blijven hoog. Voor onze drukke traffic op A1 locaties is dat niet verkeerd. Maar ik realiseer me dat dat heel anders is voor een willekeurige Dorpsstraat. Nu las ik weer dat er 26 miljoen naar zes gemeenten gaat om winkelgebieden te promoten. Als je dat rapport doorleest, hebben ze het over zitbankjes en meer groen. Ik zie dat niet goed komen. Het gaat in die straten toch voornamelijk om de huurprijzen en betaalbaar parkeren ?
Het was een keuze tussen verschrikkelijk, slecht en minder slecht
Donatie aan VVD
Opnieuw heeft Yip op 22 november niet gestemd. ,,Nee. En het is algemeen bekend dat ik een donatie heb gedaan van € 50.000 aan de verkiezingskas van de VVD. Tijdens een bijeenkomst sprak Dilan mij aan omdat we beiden een buitenlandse achtergrond hebben en ik heb mijn ongenoegen geuit over de politiek. Het was een keuze tussen verschrikkelijk, slecht en minder slecht. De VVD heeft het niet waargemaakt, maar het kalf is nog niet verdronken. Er gaat ook niets veranderen.”
Lees ook: Horecaondernemer Won Yip: ‘De overheid? Ze kúnnen het gewoon niet’
,,Ik dacht na de lockdowns door corona dat we met z’n allen het land weer gingen opbouwen. Nee, het bonnetje wordt bij de ondernemers neergelegd. Ondernemers worden gelijkgetrokken met de grote groep mensen die geen ondernemer zijn. Er wordt niet gemeld dat een ondernemer voor eigen rekening en risico zijn eigen pensioen moet regelen en dat we bij succes jaarlijks pittig afdragen aan de staatskas. Dat mis ik. Weer niet gehoord in de debatten en daarom heb ik vooraf besloten om wederom niet te stemmen.”
Ik ben voor eerlijk verdienen in plaats van eerlijk verdelen
,,We zijn vergeten wat eigen rekening en risico inhoudt. Ik ben voor eerlijk verdienen in plaats van eerlijk verdelen. Noem mij een partij die het over de ondernemers heeft gehad? Als je goed kijkt is iedereen afgestraft voor het beleid van de afgelopen tien jaar. Laat de PVV het maar eens doen, ik ben niet voor Wilders, maar ik heb wel respect voor hem.”
,,Laten we ook niet te somber doen, Nederland is en blijft een mooi land om in te wonen, maar dit is niet vanzelfsprekend. Ik betaal graag meer belasting, maar ik moet dan wel het gevoel hebben dat de overheid zorgvuldiger omgaat met haar uitgaven en een beleid voert dat voor het overgrote gedeelte van de bevolking te begrijpen is. Dit is nu allerminst het geval.”
Zijn eerste hotel
Vooralsnog staat er voor ondernemer Won Yip veel te gebeuren in 2024. Op twee toplocaties in het centrum van de hoofdstad opent hij binnen zes maanden nieuwe horeca: een hotel aan het Leidseplein met spraakmakende en onderscheidende horeca en een groot café restaurant aan het Rokin. Yip heeft de lead, met enkele partners/investeerders. Voor beide locaties zijn zo’n 200 extra medewerkers nodig. De belangrijkste rollen worden inmiddels ingevuld. Hij voorziet weinig problemen bij de werving van personeel. ,,We profiteren van de buzz eromheen. De trek naar de stad die je in het buitenland in grote steden al zag gebeuren, is nu ook een feit in Amsterdam.”
De juiste sensoren
Projecten met partners en investeerders. Nog één tip dan: waar let hij op als hij samen met anderen optrekt? ,,Loyaliteit, focus en hard werken, in die volgorde. Als ik als meerderheidsaandeelhouder een beslissing moet forceren, dan is dat meestal het einde van de partnership. Dan is er sprake van een verstoorde relatie.”