BlogHans van Tellingen

Snel terug naar normaal: 73 procent wil versoepelen en 90 procent wil winkels open

 
Negen op de tien Nederlanders is voor openstelling van de winkels. 53 procent met ‘coronaproof-maatregelen’ (zoals ‘anderhalve meter’, maximaal aantal klanten per m2 of dragen van een mondkapje). Foto: Hans van Tellingen
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

73 procent van de Nederlanders is voor verdere versoepelingen of zelfs het geheel opheffen van de lockdown. Daarnaast is bijna iedereen (90 procent) voor openstelling van de winkels. 53 procent met coronaproof-maatregelen, 19 procent alleen op afspraak en 18 procent helemaal zonder beperkingen. De ‘versoepelingen’ voor de winkel (alleen op afspraak) zijn daarmee volstrekt onvoldoende, vindt een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking.

Lees verder onder de advertentie

Onderzoek Strabo en Factsnapp

Winkelcentrumonderzoeker Strabo (gespecialiseerd in marktonderzoek, consumentengedrag én opiniepeilingen) heeft, in samenwerking met Factsnapp (onderdeel van Kien/Panelwizard), een representatief onderzoek onder de Nederlandse bevolking uitgevoerd. In totaal zijn er 821 enquêtes afgenomen. Dit is ruim voldoende voor een landelijk beeld als er eenvoudige vragen worden gesteld, zonder al te veel ‘uitsplitsingen naar subgroep’.

73 procent wil versoepelen

Bijna driekwart van de mensen wil versoepelen of een einde aan de lockdown. Om precies te zijn: 53 procent wil (meer) versoepelen en 20 procent wil zelfs een volledig einde aan de lockdown. Zie hiervoor figuur 1.

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

90 procent wil de winkels open

Negen op de tien Nederlanders is voor openstelling van de winkels. 53 procent met ‘coronaproof-maatregelen’ (zoals ‘anderhalve meter’, maximaal aantal klanten per m2 of dragen van een mondkapje), 19 procent alleen op afspraak en 18 procent helemaal zonder beperkingen. De ‘versoepelingen’ voor de winkel (alleen op afspraak) zijn daarmee volstrekt onvoldoende, vindt een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking. Zie hiervoor figuur 2.

beeld deondernemer

Prioriteiten qua openstelling

Waar liggen de prioriteiten qua openstelling? Kapsalons kennen de hoogste prioriteit. Daarna volgen onderwijs (scholen én universiteiten), het einde van de éénpersoonsregeling, de horeca én de zogenaamde ‘niet-essentiële winkels’. Zoals die in mode, schoenen, sport, elektronica en alle andere ‘niet dagelijkse goederen’. Zie hiervoor figuur 3.

Lees verder onder de advertentie

Er is echter een groot verschil tussen generaties. Het kabinet komt dus qua (kleine) versoepelingen per 2 maart met name de ouderen tegemoet. Jongeren hebben duidelijk andere prioriteiten. Het is dan ook logisch dat zij het luidst protesteren in de vorm van spontane bijeenkomsten in bijvoorbeeld het Vondelpark.

De Top Vijf van jongeren < 30 jaar is als volgt:

1. Opening scholen en universiteiten;

Lees verder onder de advertentie

2. Opening winkels;

3. Opening horeca;

4. Opening kapsalons;

Lees verder onder de advertentie

5. Opheffing avondklok.

Dat jongeren fysiek winkelen niet meer leuk zouden vinden -en met name winkelen bij webshops- is dan ook niet waar. Ze snakken ernaar om weer stenen winkels te mogen bezoeken.

De Top Vijf van ouderen > 60 jaar steekt anders in elkaar:

Lees verder onder de advertentie

1. Opening kappers;

2. Opening scholen en universiteiten;

3. Meer dan één persoon op bezoek;

Lees verder onder de advertentie

4. Opening horeca;

5. Opening winkels.

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

Avondklok

Opvallend is dat maar liefst 64 procent voor handhaving van de avondklok is. Er is echter een groot verschil tussen generaties. Jongeren onder de 30 jaar zijn in meerderheid tegen de avondklok (56 procent), de 60-plussers zijn juist voorstander (78 procent voor handhaving). Logisch, omdat het voor hen eenvoudiger is deze na te leven. Het is de vraag echter of ouderen zich niet meer solidair met jongeren zouden moeten opstellen. Bekijk hiervoor figuur 4.

beeld deondernemer

Aankoop uitgesteld, de fysieke retail gaat weer bloeien

De branchevereniging voor webwinkels, Thuiswinkel.org, is enthousiast over de omzet die sterk is gegroeid. Nu is deze omzetgroei voor webwinkels een feit, maar veel consumenten shoppen daar kennelijk alleen maar als het echt niet anders kan. Ongeveer 40 procent tot 50 procent van de mensen heeft namelijk de aankopen in de stenen winkel uitgesteld totdat deze weer open kan. Dat blijkt uit figuur 5.

Lees verder onder de advertentie
beeld deondernemer

Ik zie dan ook geen spookbeeld voor me van nog meer leegstand als de winkels volgende week open zouden gaan. Je zag het van de zomer al. Mensen hadden het winkelen en de horeca gemist en gingen weer enthousiast consumeren. Niet online, maar in de winkelstraat. Juist in de winkelstraat.

Er komt een periode aan van grote bloei, the ‘roaring twenties’

Corona zal verdwijnen, of beter: corona zal binnenkort niet meer voor een overbelasting van de ziekenhuizen zorgen. En weet u: (veel) mensen willen winkelen. Ze willen leuke dingen doen met elkaar. Zoals consumeren in winkelstraten en hapjes en drankjes gebruiken in de horeca. Geen webwinkel kan dat plezier vervangen. Geloof me, na 28 jaar consumentengedrag in winkelgebieden in kaart te hebben gebracht, is het mij duidelijk dat winkelen -in combinatie met horecabezoek- gewoon de favoriete vrijetijdsbesteding is van heel erg veel mensen.

Lees verder onder de advertentie

Dat was zo, dat is zo en dat blijft zo. De mens laat zich niet in een dwangbuis van coronamaatregelen stoppen. De mens wil mensen ontmoeten. De mens wil consumeren. In de echte fysieke ruimte. De mens gaat dus weer de winkelstraat in. En gaat het restaurant en het café weer opzoeken. De mens is een sociaal dier. Hij wil de wereld verkennen. Dus ja: ook Amsterdam zal weer volstromen met toeristen over niet al te lange tijd. Of je dat nu leuk vindt of niet. Het gaat wél gebeuren.

Mensen zijn veerkrachtig. En gaan weer consumeren. Winkeliers gaan daarvan profiteren. Net als vastgoedeigenaren. Het oude normaal is sneller terug dan menigeen denkt

Huur een winkel

Voor wie nu een winkel wil huren, is dit een goede tijd. Vooral op A1-locaties hebben vastgoedeigenaren huurverlagingen moeten accepteren van retailers die door corona in de problemen kwamen. De huurprijzen zijn dus laag.

Door de coronacrisis zijn (particuliere) beleggers soms zenuwachtig geworden of in de financiële problemen gekomen. Zelf zou ik niemand aanraden om nu te verkopen als het niet noodzakelijk is, maar ik zie het wél gebeuren. Voor die partijen is het een slechte tijd om te verkopen, want de verkoopprijzen zijn laag. Daaruit volgt automatisch dat het een goede tijd is om winkelvastgoed te kopen. Want de aankoopprijzen zijn laag. Binnen misschien wel een jaar, wanneer er weer sterke economische groei is en die pandemie als een boze nachtmerrie uit het geheugen verdwenen is, zullen de winkelstraten weer gaan bloeien. En dan gaan veel retailers winkelruimte huren. Dan zullen de huren weer stijgen. En dan wordt het vastgoed weer meer waard.

Terug naar normaal

Mensen zijn veerkrachtig. En gaan weer consumeren. Winkeliers gaan daarvan profiteren. Net als vastgoedeigenaren. Het oude normaal is sneller terug dan menigeen denkt. Want is het niet premier Rutte zelf die heeft gezegd dat de coronamaatregelen eindigen als de mensen deze niet meer willen? Dat moment lijkt steeds dichterbij te komen.

Hans van Tellingen

Directeur/eigenaar Strabo

Hans van Tellingen is sociaal-geograaf en regioloog en is directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. Hij is hoofdauteur van ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’. Als sociaal wetenschapper is Hans tevens een dossiervreter en een fanatiek waarnemer van maatschappelijke, economische en politieke ontwikkelingen. Hans publiceert vrijwel wekelijks artikelen in EW (Elsevier Weekblad), De Ondernemer, Retailtrends, Emerce, Stadszaken, OpinieZ en anderen.