Branded content

Hoe dit Amsterdamse bureau Facilicom, Gamma en TU Delft structureel aan talent helpt

Aangeboden door Bluewave
Hoe dit Amsterdamse bureau bedrijven helpt met hun recruitment uitdaging. Hoe dit Amsterdamse bureau bedrijven helpt met hun recruitment uitdaging. Beeld: Bluewave
Hoe dit Amsterdamse bureau bedrijven helpt met hun recruitment uitdaging. Beeld: Bluewave
Leestijd 3 minuten

John Olsthoorn en Jorrit Brocaar leerden elkaar kennen in 2015. Na een aantal jaren te hebben samengewerkt, ontwikkelden zij een gedeelde visie op recruitment. Het doel: recruitment écht efficiënt, duurzaam en transparant maken. Hoe? Door de vraagstukken van klanten te vertalen naar slimme online strategieën, waarmee een bedrijf meedoet op de arbeidsmarkt. Die aanpak zorgde er, in slechts zes jaar tijd, voor dat bedrijven als HEMA, GVB, Amsterdam UMC, Gamma, TU Delft en Holland Casino bij Bluewave aankloppen voor hun recruitmentmarketingstrategie.

Innovatieve manier van recruitment

Zo’n recruitmentstrategie is nu, meer dan ooit, broodnodig, weet Olsthoorn. „Waar eerst nog alleen de IT- en technieksectoren kampten met een personeelstekort, is de krapte op de arbeidsmarkt nu echt overal. Sinds anderhalf jaar staat er een recordaantal vacatures open. Tegelijkertijd is het werkloosheidcijfer enorm laag. Daarbij krijgen we nu ook nog te maken met de vergrijzing. Dit betekent dat de beroepsbevolking in de komende vijftien jaar ook nog eens flink kleiner wordt. Dus wil jij er als organisatie voor zorgen dat je het juiste talent blijft aantrekken? Dan is het goed vermarkten van je employer brand en je vacatures cruciaal.”

Traditionele recruitmentbureau ’s vervullen op dit moment vacatures, tegen hoge kosten, maar hebben weinig oog voor de toekomst. Recruitmentmarketing is veel meer gefocust op de lange termijn

Volgens Olsthoorn richten traditionele recruitmentbureau’s zich op de korte termijn. „Zij vervullen op dit moment vacatures, tegen hoge kosten, maar hebben weinig oog voor de toekomst. Recruitmentmarketing is daarentegen veel meer gefocust op de lange termijn. Bij Bluewave doorgronden we de uitdaging en vertalen we die naar een oplossing. Vernieuwend en daadkrachtig vertalen wij recruitmentvraagstukken van bedrijven naar een online strategie. We zorgen er niet alleen voor dat een werkgever online zichtbaar wordt, maar ook een blijvend concurrerende positie op de arbeidsmarkt inneemt.”

Mediastrategie: van doelstelling tot sollicitatie

De juiste boodschap, via de juiste kanalen bij de juiste doelgroep, dat is recruitmentmarketing in een notendop, meent Olsthoorn. „Wij genereren sollicitaties en maken tegelijkertijd het werkgeversmerk zichtbaar bij de relevante doelgroep. Daarmee is recruitmentmarketing niet alleen een meer duurzame, maar ook een meer transparante vorm van recruitment. Je ziet namelijk heel goed wat je er qua tijd en geld instopt en wat je er aan relevante sollicitaties uithaalt. Daarbij zijn je kosten ook nog eens lager, omdat je heel gericht te werk gaat.”

Recruitmentmarketing is niet alleen een meer duurzame, maar ook een meer transparante vorm van recruitment

Recruitmentmarketing begint volgens de bureaueigenaar met een sterke strategie. „Wij pakken de doelstellingen beet en vertalen die naar de doelgroep. Daar komen bepaalde persona’s met bepaalde pijnpunten uit: waarom wil een doelgroep wisselen van baan? En wat zijn de USP’s waar je deze doelgroep mee raakt? Tot slot bepalen we de relevante media. Waar bevindt deze doelgroep zich? En waar moet de doelgroep vervolgens landen? Veel van onze klanten hebben bijvoorbeeld een ‘werken bij pagina’. Zo zetten we een mediastrategie weg en bouwen we een campagne op.’

Van kwantiteit naar kwaliteit met AI

Binnen de recruitmentmarketing gaat artificial intelligence (AI) een steeds grotere spelen, meent Olsthoorn. „Zo heeft GVB onlangs, in samenwerking met SteamTalmark, een wervingscampagne geproduceerd met behulp van AI. In deze campagne zijn echte omgevingsbeelden gecombineerd met AI-beelden. Zo zijn de beelden van de GVB-voertuigen en -stations echte foto’s, maar de modellen gegenereerd door AI. Dat trekt de aandacht en is efficiënt in de productie! Daarnaast zetten wij AI ook in om media te optimaliseren. Uit onze campagnes komen allerlei analytics. Daar rapporteren wij natuurlijk op, zodat de klant precies ziet wie er bereikt is, welke advertenties het goed doen en wat uiteindelijk leidt tot een sollicitatie. Nu gaan we een stapje verder door AI te laten bepalen welke mediakanalen het beste presteren en waar de mediabudgetten dus ook het beste heen kunnen. Daarmee kan de klant zijn kosten nog efficiënter inzetten. En nog meer investeren in de kwalitatieve contactmomenten met de doelgroep. Zo zorgen wij voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dus niet zo veel mogelijk sollicitaties, maar zo kwalitatief mogelijke sollicitaties op jouw vacature.”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Bluewave.