Dat Korea zich nu als modern en vooruitstrevend land kan presenteren, mag gerust een prestatie van wereldformaat worden genoemd: zo’n 60 à 70 jaar geleden werd het land nog geteisterd door armoede en een gebrekkige infrastructuur. Chung Ju-jung, de man die uiteindelijk aan de basis van het succes van Hyundai zou staan, zag dit en hielp de overheid met het bouwen van onder andere snelwegen - een goede basis om auto’s te laten rijden en hiermee de mobiliteit van de bevolking te verbeteren. De ontwikkeling van Korea en Hyundai zijn daarom onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Hyundai heeft een duidelijke visie op hoe het merk verschil wil maken: als een slimme en duurzame mobiliteitsaanbieder, verwoord door het motto ‘Progress for Humanity’. Deze leefregel is zeker op het gebied van elektrisch rijden van toepassing. Zo kun je in de 100 procent elektrische IONIQ-modellen vloermatten terugvinden die zijn gemaakt van gerecycled materiaal, mogelijk dankzij het partnership met Healthy Seas. Deze organisatie, die op vrijwillige basis duikers verenigt, haalt achtergelaten afval en visnetten van de zeebodem en laat deze na reiniging verwerken tot nieuw draad dat de basis vormt voor de vloermatten van de IONIQ 5 en IONIQ 6.
Van outsider naar koploper in elektrisch rijden
Het leuke is dat Nederland echt in de voorhoede zit van landen die als eerste Hyundais importeerden. Waar we een paar jaar geleden nog als outsider werden gezien, zijn we nu stevig verankerd in de markt met een groot aanbod van compacte tot grote auto’s en weten consumenten ons steeds vaker te vinden. Tegenwoordig wordt Hyundai - mede dankzij de IONIQ-modellen en de KONA - als voorloper gezien op gebied van elektrisch rijden.
De redenen voor dit succes? Hyundai heeft als wereldwijde top-3-speler onder andere een eigen staalproductie en de grootste autofabriek ter wereld gebouwd. Het is een van de weinige fabrikanten die inzet op verschillende vormen van elektrisch rijden, zoals 800v-technologie en waterstof-elektrische aandrijving. Dat maakt dat je niet zomaar kiest voor een auto, maar voor een gevestigd merk met alle ervaring en voordelen die daarbij horen, vooral als het gaat om zakelijk en elektrisch rijden.
Met de elektrische modellen die nu op de markt zijn, hoeft een zakelijk rijder nergens concessies te doen, sterker nog, het kan wel eens heel aangenaam en voordelig zijn om zakelijk elektrisch te rijden. Uit diverse recente onderzoeken die betrekking hebben op mobiliteit en zakelijk rijden is gebleken dat duurzaamheid steeds meer een randvoorwaarde is voor wagenparkbeheerders. De vergroening van het wagenpark zet door en de omvang van het zakelijk wagenpark neemt licht toe. Hand in hand daarmee is er een toename in de interesse in deelauto’s. En als zakelijk rijders kiezen voor een auto, doen ze dit met name op basis van factoren als comfort, luxe en een hoge zit of instap.
Tijdswinst
Ga voor jezelf maar eens na. Doordeweeks maak je flink wat kilometers voor je werk, dankzij de nieuwste technologieën gebruik je je auto als rijdend kantoor en wil je met name de snelheid erin houden. Bereikbaar zijn en in korte tijd kunnen (snel)laden zijn dan van belang. In het weekend wordt de auto voor heel andere doeleinden gebruikt. Zeker voor sportieve activiteiten en het vervoer van personen of materiaal. Dan zijn ruimte en je auto modulair kunnen inrichten weer factoren van belang.
We zien bij Hyundai met name dat wagenparkbeheerders en zakelijk rijders goed naar de total cost of ownership en bijtelling kijken, met als randvoorwaarde dat de auto alles biedt op het gebied van comfort, connectiviteit en uitrusting. Duurzaamheid is eigenlijk een no-brainer, vandaar de aandacht voor elektrische aandrijvingen. Ook plug-in hybride oplossingen maken hiervan deel uit. Zo heeft Hyundai de zakelijke N Line Business-modellen, die een gunstig maandbedrag garanderen en luxe qua uitrusting en comfort bieden.
Waar wordt de tijdswinst het meest behaald? Dat zie je vooral bij elektrische modellen zoals de IONIQ 5 en IONIQ 6, waarmee je met vijf minuten snelladen weer honderd kilometer aan actieradius kunt toevoegen dankzij de 800v-technologie. Die tijd - vaak net te kort voor het halen en nuttigen van een kop koffie met iets lekkers - stelt je dus in staat om relaxed thuis te komen, en dat zorgt voor een geruststellend gevoel.