Podcast
Jan Meerman (INretail): 'Rutte moet niet alleen praten met virologen, discussie moet evenwichtiger'
Jan Meerman, algemeen directeur van INretail, vindt het in deze coronacrisis tijd voor 'een evenwichtigere discussie'. In De Ondernemer Update stelt hij onder meer: ,,Dat is mijn enige kritiekpunt op Rutte. We moeten de discussie veel breder gaan voeren dan alleen met virologen aan tafel. Het moet beter, evenwichtiger, want hoelang kunnen we dit als land volhouden, met dus ruimte voor ook de economische en maatschappelijke factoren."

In deze dagelijkse De Ondernemer Update (hierboven terug te luisteren) gaat het onder meer over een term als 'anderhalve meter-economie' die steeds vaker te horen is, het protocol dat minister Wiebes vanuit alle sectoren verwacht en waar een commissie iets van gaat vinden én over een uitverkoop-wet die Tweede Kamer-fracties zouden willen invoeren. Gast is de algemeen directeur Jan Meerman van de brancheorganisatie INretail (waar 13.000 winkels bij zijn aangesloten in retail non-food).
Uitverkoop-wet niet uitvoerbaar
Meerman ziet een uitverkoop-wet als 'praktisch onmogelijk uitvoerbaar'. ,,De afbakening lijkt mij een onmogelijke, laat staan de handhaving. Ik snap het geluid, ik snap de wens anno 2020, maar kijkend naar dit realiteit is dit niet haalbaar. Wat wij onze achterban nu adviseren is de marge zoveel mogelijk te bewaren, stel het zolang mogelijk uit het prijswapen te gaan gebruiken." Volgens Meerman vindt 60% van zijn achterban dat er een uitverkoop-wet moet komen.
,,2020 wordt een zwaar verliesjaar voor de retail, we gaan er eigenlijk vanuit ook dit najaar op de 100% te zitten. Onze hoop is gevestigd op 2021, dat we dan weer naar normale proporties gaan en dan blijft de vraag of het reëel is de 100% omzet te draaien zoals voor corona."
Anderhalve meter-economie
Volgens Meerman is het voor de meeste retailers wel te doen op 1,5 meter te werken, maar een consequentie is dat je met veel minder massale toeloop je bedrijfsmodel intact moet houden. ,,De veiligheid kunnen we goed garanderen, maar als je gewend bent honderd klanten in je winkel te hebben en nu mogen het er veertig zijn, hoe ga je dat oplossen? Het businessmodel is het meest moeilijke aan te passen aan de nieuwe realiteit."
,,Retailers en ook andere bedrijven zijn prima in staat zich aan te passen, maar ik vind wel dat we de discussie veel breder gaan voeren dan alleen met virologen aan tafel. Er moet een evenwichtigere discussie plaatsvinden hoelang we dit als land kunnen volhouden, met ook ruimte voor de economische en maatschappelijke factoren," stelt Meerman in De Ondernemer Update.
Lees ook: INretail: omzet gaat weer (wat) omhoog, consument meer aan het winkelen