Podcast

Jan Meerman (INretail) over mondkapjes: 'We gaan geen klanten weigeren, die hebben we keihard nodig'

Hoewel Jan Meerman, directeur INretail, respect heeft voor hoe Den Haag de crisis aanpakt, ziet hij het regionale mondkapjesadvies niet zitten, zo vertelt hij in de podcast van De Ondernemer. ,,We gaan niet tegen klanten zeggen dat ze niet naar binnen mogen wanneer ze een mondkapje weigeren te dragen."

Van onze redactie 29 september 2020

Mondkapjes. Na de persconferentie-Rutte plots hét gesprek van de dag bij ondernemers, bij consumenten, bij brancheorganisaties. Belangrijkste vraag: zou het helpen, zou het nut hebben? Daar is het RIVM nog altijd niet 100 procent van overtuigd en tóch is er vanuit het kabinet een mondkapjes-advies voor winkels in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Opnieuw in gesprek met kabinet om mondkapjes

,,Wat betreft de mondkapjes gaan we opnieuw in gesprek met het kabinet. Want we gaan niet tegen klanten zeggen dat ze niet binnen mogen komen wanneer ze geen mondkapje willen dragen. Dat wordt ruzie bij de deur, je moet het niet willen. Voorkom dat er willekeur ontstaat. We hebben bij de tijdelijke mondkapjesplicht in Rotterdam gezien dat er een verschuiving was van de omzet. Zorg daarom voor een uniform beleid. Eenduidig voor heel Nederland", stelt INretail-directeur Jan Meerman in de podcast.

,,Wij vinden dat het mondkapjesadvies van tafel moet. Het alternatief? Nou, een mondkapjesplicht zou een stuk beter werken. Dan heb je duidelijkheid. In het buitenland werkt het ook.''

Lees ook: Mondkapjesplicht komt dichterbij: reacties van ondernemers en andere experts

'We houden ons hart vast voor de komende maanden'

Jan Meerman blikt in de podcast onder meer ook vooruit op de komende maanden, de maanden waar de consument normaliter rijkelijk de portemonnee trekt voor de Sint- en kerstcadeautjes.

,,De laatste maanden van het jaar zijn de maanden waar retailers het grootste deel van hun omzet binnen moeten halen. Maar we houden ons hart vast of dat gaat lukken door de nieuwste maatregelen. Of ze in deze periode de schade nog goed kunnen maken? Het wordt moeilijk.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details