Podcast

Jan Meerman (INretail) over mondkapjes: 'We gaan geen klanten weigeren, die hebben we keihard nodig'

Hoewel Jan Meerman, directeur INretail, respect heeft voor hoe Den Haag de crisis aanpakt, ziet hij het regionale mondkapjesadvies niet zitten, zo vertelt hij in de podcast van De Ondernemer. ,,We gaan niet tegen klanten zeggen dat ze niet naar binnen mogen wanneer ze een mondkapje weigeren te dragen."

Van onze redactie 29 september 2020

Mondkapjes. Na de persconferentie-Rutte plots hét gesprek van de dag bij ondernemers, bij consumenten, bij brancheorganisaties. Belangrijkste vraag: zou het helpen, zou het nut hebben? Daar is het RIVM nog altijd niet 100 procent van overtuigd en tóch is er vanuit het kabinet een mondkapjes-advies voor winkels in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Opnieuw in gesprek met kabinet om mondkapjes

,,Wat betreft de mondkapjes gaan we opnieuw in gesprek met het kabinet. Want we gaan niet tegen klanten zeggen dat ze niet binnen mogen komen wanneer ze geen mondkapje willen dragen. Dat wordt ruzie bij de deur, je moet het niet willen. Voorkom dat er willekeur ontstaat. We hebben bij de tijdelijke mondkapjesplicht in Rotterdam gezien dat er een verschuiving was van de omzet. Zorg daarom voor een uniform beleid. Eenduidig voor heel Nederland", stelt INretail-directeur Jan Meerman in de podcast.

,,Wij vinden dat het mondkapjesadvies van tafel moet. Het alternatief? Nou, een mondkapjesplicht zou een stuk beter werken. Dan heb je duidelijkheid. In het buitenland werkt het ook.''

Lees ook: Mondkapjesplicht komt dichterbij: reacties van ondernemers en andere experts

'We houden ons hart vast voor de komende maanden'

Jan Meerman blikt in de podcast onder meer ook vooruit op de komende maanden, de maanden waar de consument normaliter rijkelijk de portemonnee trekt voor de Sint- en kerstcadeautjes.

,,De laatste maanden van het jaar zijn de maanden waar retailers het grootste deel van hun omzet binnen moeten halen. Maar we houden ons hart vast of dat gaat lukken door de nieuwste maatregelen. Of ze in deze periode de schade nog goed kunnen maken? Het wordt moeilijk.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Jonge Ondernemer

Sieradenmerk van Nina en Sterre (17) groeit met TikTok en influencers

Het is een cliché, maar ook voor Sterre Willemsen (17) en Nina van Eijk (17) geldt: een hobby is nu serieuze business geworden. De tieners zijn eigenaar van een succesvolle onderneming met in de glinsterende hoofdrol de sieradenlijn Menthe Jewel. Maar is alles wel goud wat er blinkt? Is ondernemen net zo glamorous als de producten die het duo op de markt brengt? Daar komen we achter in deze eerste De Jonge Ondernemer.

Details
Droomstart

Wie gaat er door na eerste Droomstart-pitch: De Groene Schoonmaakwinkel of Food for Skin?

Het tweede Droomstart-seizoen begint! De eerste twee kandidaten plaatsen met hun businessmodel duurzaamheid in de hoofdrol. Gaat de vakjury voor De Groene Schoonmaakwinkel van Mara Broeren of de 100 procent vegan huidverzorgingslijn Food for Skin van de ondernemende zussen Angela en Cathy Ursem?

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe lol en kwaliteit Fatboy groot maken: 'We zullen nooit een kantoorprullenbak maken'

Waar komen namen als Uitgekookt, TUI en Fonq vandaan en wat betekenen ze eigenlijk? In De Zo Genaamde Podcast ontdekt naamexpert Floris Hülsmann de bijzondere verhalen achter deze merknamen. In aflevering 2 kom je alles te weten over het ontstaan en de betekenis van Fatboy. Het Brabantse bedrijf heeft lol en kwaliteit hoog in het vaandel. 'We nemen het leven niet te serieus en brengen onconventioneel design.'

Details
De Ondernemer

Waarom Rochdi Darrazi met Boldking binnen 7 jaar de nummer 1 van Europa is

Selfmade zijn. Volgens Rochdi Darrazi (41) kun je dat ontwikkelen. De Boldking-founder stelt dat 'iedereen die zijn levensomstandigheden blijvend weet te verbeteren selfmade is'. Ondernemerschap is een middel om dat doel te bereiken. Het is de weg die hij zelf heeft afgelegd, de manier waarop hij een succesvol merk en een fortuinlijk leven bouwde.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Het uitgekookte verhaal achter de merknaam van maaltijdservice Uitgekookt

Fatboy, Old Amsterdam, TUI, Uitgekookt; bekende merknamen die we bijna iedere dag wel voorbij horen komen. Maar waar komen die namen vandaan en wat betekenen ze eigenlijk? In De Zo Genaamde Podcast ontdekt naamexpert Floris Hülsmann de bijzondere verhalen achter deze merknamen. In deze eerste aflevering Johan van Marle, eigenaar van de innovatieve maaltijdservice Uitgekookt.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details