Aangeboden door Marktlink Fusies & Overnames

Branded Content Bedrijfsoverdracht

Elke 1,5 jaar een overname: ondernemer en dealmaker Jan Egberts geeft tips

Van Hoofd Fusies & Overnames voor de medische divisie van farmareus Johnson & Johnson naar privé-investeerder in de healthcarebusiness; Jan Egberts heeft ruim twintig jaar ervaring aan de onderhandelingstafel. De ondernemer geeft tips, vertelt over zijn laatste deal en bizarre trucs van zijn opponenten. ,,Ze probeerden vliegtuigen te verkopen die helemaal niet bestonden.” Alles weten over bedrijfsoverdracht en vermogensplanning? Kijk hier de talkshow 'De deal van je leven' met Humberto Tan, Harald Swinkels, Duncan Stutterheim, Kees de Jong en Heleen Dura - Van Oord!

Bram de Vrind 5 mei 2021

Tip van Jan Egberts: laat emotie nooit de boventoon voeren bij een deal.

Vorige maand kwam het nieuws van Egberts’ laatste overname naar buiten: zijn bedrijf VaccinatieZorg heeft Premeo & Thuisvaccinatie (PTV) overgenomen. Door de samensmelting ontstaat er een groep met zo’n 10 miljoen euro omzet en meer dan 100 medewerkers, voornamelijk artsen en verpleegkundigen.

VaccinatieZorg verzorgt inentingen bij zakelijke klanten, terwijl PTV zich toelegt op reizigersvaccinaties voor particulieren en preventief medisch onderzoek voor bedrijven. ,,Doordat er amper gereisd wordt, liggen de reizigersvaccinaties vrijwel stil, terwijl we bij bedrijfsinentingen handen tekort komen. Door het bundelen van de krachten kunnen artsen en verpleegkundigen van beide bedrijven efficiënter worden ingezet.”

Twintig jaar ervaring aan de onderhandelingstafel

De ondernemer heeft inmiddels twintig jaar ervaring aan de onderhandelingstafel. Naast fusies en overnames bij Johnson & Johnson, leidde hij als ceo verschillende beursgenoteerde bedrijven in Amerika en Europa en werkte jarenlang als operating partner voor Private Equity-firma’s. In die hoedanigheid had hij vaak te maken met de stuurloosheid van bedrijven doordat bestuurders of commissarissen niet tot overeenstemming konden komen en elkaar in een permanente wurggreep hielden. ‘Uit frustratie’, besloot hij toen maar voor zichzelf te beginnen. ,,Ik dacht: ik ga zelf een bedrijf kopen en zie wel wat er gebeurt.”

De keuze viel een paar jaar geleden op het bedrijf VaccinatieZorg uit het Brabantse Ravenstein. ,,Ik zag verbetermogelijkheden binnen het bedrijf en wist gezien mijn achtergrond als arts dat de urgentie van virusinfectiepreventie in de zakelijke wereld groot is, bijvoorbeeld bij zorginstellingen en ziekenhuizen, maar ook bij beveiligings- en bewakingsbedrijven.”

Jan Egberts realiseerde binnen vijf jaar een verdrievoudiging van het bedrijfsresultaat. Belangrijk onderdeel van de groeistrategie zijn overnames. Op eigen kracht: ,,Na VaccinatieZorg heb ik elke anderhalf jaar een bedrijf overgenomen, met intern gegenereerde cashflow. Ik houd voorlopig zelf de touwtjes in handen.”

''Bepaal vooraf goed wat je maximaal bereid bent te betalen en wat je dus bereid bent om weg te onderhandelen''

Jan Egberts, dealmaker

Marktlink hielp met zoektocht naar overnamekandidaat en begeleidde transactie

Voor de deal met PTV schakelde hij Marktlink Fusies & Overnames in, dat ondernemers begeleidt bij bedrijfsoverdracht. Marktlink hielp met de zoektocht naar een overnamekandidaat en begeleidde de transactie. ,,Er gaat behoorlijk wat tijd zitten in koffiedrinken met potentiële partijen. Ik ben druk met mijn eigen bedrijven en acht andere commissariaten. Marktlink nam veel werk uit handen. Bovendien is het prettig om een sparringpartner te hebben.”

Bij de onderhandelingen nam Egberts zelf het voortouw. Wat de doorslag gaf bij het succesvol afronden van deze deal? ,,Vooral veel geduld. We hadden te maken met vier aandeelhouders, die verdeeld waren in twee groepen die met elkaar in de clinch lagen. Die moesten we uitkopen. De verkoopadviseur van PTV snapte dat ook wel en was bereid ons te helpen. Dat proces had tijd nodig.”

Talkshow 'De deal van je leven'

Humberto Tan verwelkomt tijdens de talkshow 'De deal van je leven' topondernemers Harald Swinkels, Heleen Dura van Oord, Duncan Stutterheim en Kees de Jong. Zij vertellen je in de talkshow alles over de deal van hun leven.

> Kijk hier de talkshow

'Laat emotie nooit de boventoon voeren bij een deal'

Advies dat Egberts wil meegeven: laat emotie nooit de boventoon voeren bij een deal. ,,Bepaal vooraf goed wat je maximaal bereid bent te betalen en wat je dus bereid bent om weg te onderhandelen. Let daarbij ook op condities zoals garanties en vrijwaring. Wordt je grens overschreden, wees dan bereid om weg te lopen. Kortom, onderhandelingsdiscipline. Bij de laatste transactie heb ik op een gegeven moment ook gezegd: ‘tot ziens, dit ga ik zo niet doen’. Toen kwamen ze toch weer terug aan tafel.”

Tweede advies: heb je eenmaal overeenstemming over de prijs, doe dan een grondig due dilligence-onderzoek. ,,Zo’n uitgebreide controle van de boeken is essentieel, maar krijgt vaak onvoldoende aandacht. De situatie bij een bedrijf is in veel gevallen minder rooskleurig dan wordt voorgesteld. Een partij als Marktlink kan je goed helpen om bevindingen van due dilligence zo optimaal mogelijk in de koopovereenkomst te verwerken.”

Met heel wat opmerkelijke trucs te maken gekregen

Egberts heeft in zijn lange carrière als dealmaker met heel wat opmerkelijke trucs te maken gekregen. Bijvoorbeeld tijdens de overname van een vrachtvliegmaatschappij. ,,We hebben toen bij de overdracht een rondje over het vliegveld gemaakt om te controleren of alle opgegeven toestellen ook inderdaad bestonden. Bleek dat er bij een paar toestellen twee verschillende toestelnummers op de twee kanten van de staartvleugels was gespoten. Ze reden een rondje met het vliegtuig en op de terugweg kwam de kant met het andere vliegtuignummer langs. Een deel van de vliegtuigen bestond dus gewoon niet.”

Ook geknoei met de voorraden heeft Egberts vaak gezien. ,,Bij een acquisitie was bepaald dat voorraad zich in het pand moest bevinden om op de balans meegeteld te worden. Toen we de wc-deur opentrokken, bleek die tjokvol gestouwd met voorraad.” De dealmaker benadrukt dan ook: ,,Doe je huiswerk goed en voer een due dilligence uit. Dan laat je je als ondernemer niet ringeloren.”

Talkshow 'De deal van je leven'

Ooit wil of moet je je bedrijf verkopen, het is een mijlpaal in je carrière. Een goede voorbereiding is belangrijk, want het moment komt vaak eerder dan gedacht. Hoe bepaal je de waarde van je bedrijf, hoe stel je je op aan de onderhandelingstafel én hoe zet je het vrijgekomen vermogen in? Humberto Tan gaat online in gesprek met topondernemers en experts, zij delen hun super waardevolle lessen over ‘De Deal van je Leven’.

Leer van topondernemers Harald Swinkels, Duncan Stutterheim, Heleen Dura - Van Oord, Kees de Jong én laat je bijpraten over de situatie in jouw branche tijdens de talkshow.

> Kijk hier de talkshow