Financiën

Enschedese taxistrijd rond Fantasy Island

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

De actie was een initiatief van Firouz Rostami, mede-eigenaar van Taxi Maxx uit Enschede. Volgens hem worden door het contract met Taxi Brookhuis andere bedrijven onterecht buitengesloten. Terwijl Brookhuis taxiplekken direct bij de uitgang van het festival kreeg moesten andere bedrijven op zeker een kilometer afstand klanten proberen te scoren. "Oneerlijk", aldus Rostami.

DreigendHet zag er aanvankelijk dreigend uit. De stoet toeterende taxi's leek probleemloos door te stomen naar de taxistandplaatsen van Brookhuis. Vlak voor ze het terrein op draaiden parkeerden verkeersregelaars hun bromscooters dwars over de invalsweg. De stoet hield stil, maar de chauffeurs stapten massaal uit om hun ongenoegen te uiten. Toen een van hen de scooters wilden wegtrekken doken vanuit allerlei hoeken politieagenten op, onder wie een aantal op de motor.

De sfeer werd even grimmig toen een van de agenten door een groepje chauffeurs wilde rijden. Na wat duwen en trekken bleef er uiteindelijk alleen verbale opwinding over. De chauffeurs gingen luidruchtig in discussie met agenten. Die bleven maar vertellen dat ze met het taxiconflict niks te maken hadden en alleen de openbare orde wilden handhaven.

Lees verder onder de advertentie

PatstellingOndanks eindeloos gepraat kregen de chauffeurs geen toestemming om naar de taxistandplaats van Brookhuis te rijden, omdat die onderdeel van het festivalterrein zou zijn en daarmee niet openbaar. Er ontstond een patstelling, waarbij de opwinding in de doordringende kou langzaam wegzakte.

TaxivervoerDirecteur Hans Landman van Taxi Brookhuis bevestigde vlak voor de onaangekondigde actie, dat ze door de organisatie van Fantasy Island zijn benaderd om het taxivervoer te regelen van de festivalgangers. "Vorig jaar was het vervoer na afloop een grote puinhoop. Dat wilde men niet nog een keer. Omdat wij voldoende achtpersoonsbusjes hebben hebben ze ons gevraagd. Voor een tientje brengen we mensen naar Enschede en voor 2 euro meer naar Hengelo."

ChaosLandman snapt de keuze van de organisatoren wel: "Als je al die kleine taxibedrijfjes ook laat rijden, dan wordt het een chaos. Ze gaan allemaal in volle vaart over die smalle wegen rijden om zoveel mogelijk ritten te kunnen doen. Dat leidt tot gevaarlijk situaties." Met de kostenderving valt het volgens hem nog wel mee. "Zo lucratief is het nu ook weer niet. We rijden tegen gereduceerde tarieven. Het is al mooi als we quitte draaien."

Lees verder onder de advertentie

Landman begrijpt de wrevel van zijn collega's wel een beetje, maar vindt dat ze niet moeten overdrijven. "Zo veel verdienen we er niet aan. Bovendien, Taxi Maxx is heel sterk in de binnenstad van Enschede. Daar gaan wij toch ook geen wegen blokkeren?"

OverlastHet lijkt erop dat het laatste woord over de organisatie nog niet is gezegd, want ook omwonenden van het terrein zijn de overlast meer dan beu. De buurtkring Usselo en de Dorpsraad Boekelo klagen steen en been over het gebrek aan communicatie met de organisatie. Volgens Elly Huijsman van de buurtkring is er niet naar hen geluisterd.