Podcast

Koopkrachtcrisis: FNV-voorzitter Elzinga blijft vinden dat overheid maximumprijzen moet gaan bepalen

De prijzenwet invoeren om de koopkrachtcrisis tegen te gaan. Snel. Het kabinet kan dan een maximumprijs bepalen voor bijvoorbeeld boodschappen en energie. Het idee is van FNV. Economen, hoogleraren, ondernemersorganisaties zien het niet zitten. En vanuit politiek Den Haag blijft het stil.

Van onze redactie 18 augustus 2022

,,Het gaat kennelijk niet vanzelf. Er zijn van die markten, daar werken vraag en aanbod niet, omdat het monopolies zijn of oligopolies die de prijs bepalen. Er is geen goede vraag- en aanbodwerking als je ziet dat er zulke hoge winsten gemaakt worden. En de consumenten hebben geen keuze, die moeten gewoon afnemen tegen een prijs die wordt aangeboden. Juist voor dit soort noodsituaties hebben we de prijzenwet."

In De Ondernemer-podcast - hierboven te beluisteren -motiveert FNV-voorzitter Tuur Elzinga zijn voorkeur voor de prijzenwet verder; een plan dat ook is ontstaan door de uitslag van het FNV-onderzoek naar 'de scheve welvaartverdeling'. Daarin kwam onder meer naar voren dat 80 procent van de ondervraagden voor het zwaarder belasten van grote bedrijven is. Ook daar reageert Elzinga in de podcast op

Lees ook: Koopkrachtcrisis: FNV-voorzitter wil dat Den Haag 'prijzenwet' gaat inzetten

Elzinga pleit dus voor het inzetten van de prijzenwet uit 1961, waarmee het kabinet een maximumprijs zou kunnen invoeren voor boodschappen of energie. Dat bedrijven dan omzet moeten inleveren, vindt hij niet onredelijk. ,,Wat we nu zien is dat door de inflatie de burgers verarmen, terwijl bedrijven recordwinsten maken. Er is geld zat, maar dat zit allemaal bij bedrijven."

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels legt uit: Prijsstijging communiceren naar je klanten: hoe doe je dat?

'Prijzenwet kun je niet breed voor alle producten toepassen'

Reacties op zijn prijzenwet-advies zijn er genoeg, maar (nog) niet vanuit politiek Den Haag. Onder meer economen, hoogleraren en ondernemersorganisaties hebben het nodige aan te merken. Emeritus hoogleraar Sylvester Eijffinger stelde eerder al in dit artikel het terecht te vinden als de overheid ingrijpt, maar vindt de prijzenwet het verkeerde instrument. Eijffinger ziet vooral praktische en technische bezwaren bij de prijzenwet. ,,Om een maximum te kunnen vaststellen moet je heel veel van een product weten. Wat is bijvoorbeeld de basisprijs van een product? Maar ook in de uitvoering voorzie ik problemen. Wie gaat de wet handhaven? Gaan we weer boa's inzetten?".

Die bezwaren, die snapt Elzinga, zegt hij in de podcast. ,,Technisch is het best ingewikkeld. De samenleving is complexer dan toen de wet er in 1961 kwam. Je kunt het niet breed voor alle producten toepassen, dat lijkt mij ondoenlijk. Maar als bepaalde producten en diensten zijn die extreem bijdragen aan inflatie, zoals de energieprijs, dan is de prijzenwet daar specifiek wel degelijk voor toe te passen."

FNV-voorzitter Tuur Elzinga. Foto: ANP.

Lees ook: FNV: 80 procent bevolking is voor zwaarder belasten grote bedrijven

In de podcast reageert Elzinga onder meer ook op recente uitspraken van ministers om vanwege de hoge energieprijzen de lonen te verhogen, het 'bedrijfsleven-als-pinautomaat'-gevoel van ONL-voorman Hans Biesheuvel, de oprichting van een 'economisch OMT' dat econoom Cor Molenaar voorstelt en als het om loonsverhoging en meer winstbelasting gaat, wat dan de rol van het MKB is.

'Wie zijn nou de mensen die het geld verdienen, ook bij mkb-bedrijven, dat zijn toch de medewerkers'

,,Mensen die het geld verdienen moeten daar een goede boterham van kunnen eten. En wie zijn nou de mensen die het geld verdienen, ook bij mkb-bedrijven, dat zijn toch de medewerkers. En in veel gevallen is misschien de baas van het mkb-bedrijf meewerkend voorman- of vrouw, maar de mensen die het werk doen moeten daar een fatsoenlijke boterham van kunnen eten. En ook bij heel veel mkb-bedrijven gaat het gelukkig hartstikke goed. Natuurlijk zijn er ook verschillen, zijn er mkb-bedrijven waar het minder goed gaat, alle begrip voor, maar als het goed gaat bij een bedrijf, dan moeten de mensen die het bedrijfsresultaat bij elkaar hebben gewerkt daarvan meeprofiteren," vertelt Elzinga in de podcast.

Lees ook: Werkvereniging over koopkrachtcrisis: ‘Compenseer zzp'ers net zo als werknemers in vaste dienst’

En 'Den Haag' is op vakantie

Koopkrachtcrisis, inflatie en 'niemand geeft thuis in Den Haag', schreef INretail-directeur Jan Meerman eerder al in zijn blog op onze website. Dat heeft ook Tuur Elzinga ervaren. Geen inhoudelijke reactie nog, op de prijzenwet. 'Op vakantie', is ook zijn bondige verklaring, in de podcast. Maar de koopkrachtcrisis, die ís er.

Tuur Elzinga reageert op ramingen CPB

De CPB-ramingen van vrijdagochtend laten volgens Elzinga zien wat iedereen eigenlijk al wist: we zitten midden in een catastrofale koopkrachtcrisis. Steeds meer huishoudens houden aan het eind van hun geld een flink stuk maand over. ,,De armoede, met name onder kinderen, neemt dit en ook volgend jaar hard toe. Dat is absoluut ongepast en onnodig! Want we zijn en blijven een rijk land. Het probleem is de verdeling.''

Elzinga: ,,De overheidsfinanciën zijn prima, de winstgevendheid van het bedrijfsleven is meer dan prima, alleen de huishoudens verarmen. De economie valt daardoor wel degelijk terug. Dat is dus de schuld van het bedrijfsleven die hun winstgevendheid weigert te delen met de mensen die daarvoor keihard hebben gewerkt.''

Er kan daarom volgens de FNV-voorzitter geen dag langer worden gewacht met een hele grote loongolf. ,,Wij gaan daarvoor knokken! In de bedrijven, maar ook in de publieke sectoren zoals onder andere de zorg en het onderwijs. Daarnaast moet er een hele forse verhoging komen van het wettelijk minimumloon naar minimaal 14 euro met een meestijgende AOW en uitkeringen. Ook de politiek moet aan knoppen draaien om de energiekosten binnen de perken te houden.''

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Wie gaat er door na eerste Droomstart-pitch: De Groene Schoonmaakwinkel of Food for Skin?

Het tweede Droomstart-seizoen begint! De eerste twee kandidaten plaatsen met hun businessmodel duurzaamheid in de hoofdrol. Gaat de vakjury voor De Groene Schoonmaakwinkel van Mara Broeren of de 100 procent vegan huidverzorgingslijn Food for Skin van de ondernemende zussen Angela en Cathy Ursem?

Details
De Ondernemer

Waarom Rochdi Darrazi met Boldking binnen 7 jaar de nummer 1 van Europa is

Selfmade zijn. Volgens Rochdi Darrazi (41) kun je dat ontwikkelen. De Boldking-founder stelt dat 'iedereen die zijn levensomstandigheden blijvend weet te verbeteren selfmade is'. Ondernemerschap is een middel om dat doel te bereiken. Het is de weg die hij zelf heeft afgelegd, de manier waarop hij een succesvol merk en een fortuinlijk leven bouwde.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe lol en kwaliteit Fatboy groot maken: 'We zullen nooit een kantoorprullenbak maken'

Waar komen namen als Uitgekookt, TUI en Fonq vandaan en wat betekenen ze eigenlijk? In De Zo Genaamde Podcast ontdekt naamexpert Floris Hülsmann de bijzondere verhalen achter deze merknamen. In aflevering 2 kom je alles te weten over het ontstaan en de betekenis van Fatboy. Het Brabantse bedrijf heeft lol en kwaliteit hoog in het vaandel. 'We nemen het leven niet te serieus en brengen onconventioneel design.'

Details
De Zo Genaamde Podcast

Het uitgekookte verhaal achter de merknaam van maaltijdservice Uitgekookt

Fatboy, Old Amsterdam, TUI, Uitgekookt; bekende merknamen die we bijna iedere dag wel voorbij horen komen. Maar waar komen die namen vandaan en wat betekenen ze eigenlijk? In De Zo Genaamde Podcast ontdekt naamexpert Floris Hülsmann de bijzondere verhalen achter deze merknamen. In deze eerste aflevering Johan van Marle, eigenaar van de innovatieve maaltijdservice Uitgekookt.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details