Aangeboden door Eneco Zakelijk

Nieuws Duurzaamheid

Lagere kosten en een beter imago: Scherp in Packaging weet hoe je scoort met duurzaamheid

Minder grondstoffen en lagere transportkosten. Met duurzame producten kun je ook veel geld besparen, weten ze bij Scherp in Packaging uit Zevenhuizen. Eigenaar Leen Schakelaar vertelt in deze video over de voordelen van duurzaam ondernemen en waarom het belangrijk is om een groen imago uit te dragen naar klanten. Ook profiteren van lagere energiekosten met je bedrijf? Download de whitepaper ‘Slim verduurzamen in 5 stappen’.

Van onze redactie 22 september 2020

Leen schakelaar packaging eneco

Ondernemers schakelen steeds vaker om naar duurzame energie. De komende jaren krijgt iedereen ermee te maken. Deels omdat het moet, bijvoorbeeld als gevolg van wetgeving. Maar vaker nog omdat het kansen biedt. In deze serie video’s in samenwerking met Eneco vertellen ondernemers tegen schrijver/columnist Özcan ‘Eus’ Akyol over hun ‘omdatjes’.

Scherp in Packaging zit sinds 2018 in een nieuw, energiezuinig pand, dat bijvoorbeeld wordt verwarmd met restwarmte van een naburige fabriek. Het pand past in de filosofie van het bedrijf, zegt eigenaar Leen Schakelaar tegen presentator Özcan ‘Eus’ Akyol. Bekijk de video hieronder. “We waren al bezig met verduurzaming vanuit de productkant. Toen dit gebouw beschikbaar kwam, hebben we het meteen gehuurd. Dit pand past bij ons.”

Wil jij ook profiteren van lagere kosten en een beter imago? Download de whitepaper 'Slim verduurzamen in 5 stappen' en ga direct aan de slag.

Het Zuid-Hollandse handelsbedrijf levert verpakkingen zoals verhuisdozen en folie aan bedrijven zoals webshops en verhuizers. Scherp in Packaging heeft als missie om zoveel mogelijk duurzame verpakkingen af te zetten. Waarom? Hij vindt dat duurzaamheid een belangrijk onderdeel is van de maatschappelijke verantwoordelijkheid als ondernemer. Maar ook kostenbesparing is een drijfveer. “We proberen met verbetering van producten, minder grondstoffen te gebruiken. Dat betekent dat er minder gerecycled moet worden én dat je bespaart in de portemonnee.”

Een greep uit het duurzame assortiment: een lichte en sterke plaat voor het afdekken van kwetsbare ondergronden zoals hardstenen vloeren in de bouw. “Normaal gebruiken aannemers papier, dat later in de container wordt gegooid. Deze plaat is tien jaar lang te gebruiken en er zit garantie op. Dat verkleint de afvalberg.”

Een ander product is ‘Future Stretch’, een handwikkelfolie met dezelfde sterkte, maar minder materiaal als een standaard folie. De voordelen: besparing op materiaalkosten en transportkosten, want er passen meer rollen in een vrachtauto.

Duurzaamheidsambities

Verduurzaming levert ook aan de marketingkant voordelen op. Voor Scherp in Packaging werkt het duurzame imago als klantentrekker. De klant profiteert met duurzame producten op zijn beurt van een beter imago. “Ook vanuit de consument is er vraag naar duurzame producten en -bedrijven. Onze klant kan bijvoorbeeld met recyclebare verhuisdozen laten zien dat hij duurzaam bezig is.” Wil jij ook profiteren van lagere kosten en een beter imago? Download de whitepaper 'Slim verduurzamen in 5 stappen' en ga direct aan de slag.

Welke duurzaamheidsambities Schakelaar heeft? Om te beginnen moet het artikelenbestand over vijf jaar voor 50 tot 60 procent duurzaam zijn. Schakelaar wil ook zijn wagenpark verder verduurzamen. “Alle voertuigen die binnen rijden zijn al elektrisch: heftrucks, pallettrucks en pompwagens. Maar we willen ook elektrische bestelauto’s en vrachtwagens. De fabrikanten geven nu alleen nog geen zekerheid rond het aantal kilometers dat je kunt rijden op een accu. Het risico dat onze medewerkers met een lege accu langs de weg komen te staan, is niet acceptabel.”

Verspreiden

Last but not least gaat Schakelaar een marketeer aannemen die het duurzame imago beter voor het voetlicht brengt. “We zetten nog te beperkt sociale media in om de duurzame boodschap te verspreiden.” Dat brengt hem meteen tot zijn belangrijkste advies voor ondernemers: “ga niet alleen met duurzaamheid aan de slag, maar draag het ook uit. Dat is beter voor je reputatie en imago.”

Wil jij ook profiteren van lagere kosten en een beter imago? Download de whitepaper en ga aan de slag met deze 5 stappen.