InnovatieDuurzaamheid

Investeerder Willemijn Verloop: ‘niet-duurzaam ondernemen moet beboet worden’

Aangeboden door Eneco Zakelijk
beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Willemijn Verloop is mede-oprichter van Rubio Impact Ventures. Het Amsterdamse investeringsfonds heeft de wind in de zeilen. Het maakte vorige maand bekend dat het nog eens 55 miljoen euro heeft opgehaald, waarmee het totaal beheerde vermogen uitkomt op bijna 100 miljoen euro. Rubio Impact Venturers is onder meer geldschieter achter bedrijven als Black Bear Carbon (recycling autobanden) en Goodfuels (duurzame biobrandstoffen).

De investeerder meet financieel rendement en maatschappelijke impact aan de hand van KPI’s. ,,We onderzoeken eerst of bedrijven impact maken en of die impact ook echt schaalbaar is. Kan het een hele keten veranderen? Vervolgens kijken we hoe we de missie van de ondernemer meetbaar kunnen maken. Bijvoorbeeld in vermindering van CO2-uitstoot, extra arbeidsplekken of hogere opleidingsniveaus. De ondernemer rapporteert aan ons of de financiële- en impacttargets worden gehaald”, zegt Verloop in een video-interview met De Ondernemer. Bekijk de video hieronder:

Lees verder onder de advertentie

Verloop ziet een positieve tendens op het gebied van duurzame bewustwording, maar vindt het nog veel te langzaam gaan. ,,Veel ondernemers zijn trots dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen, terwijl dat de norm moet zijn. Je moet niet trots zijn als je het op orde hebt, maar beboet worden als je het niet op orde hebt. De standaard moet veel hoger zijn.” Aan de slag met het verduurzamen van je bedrijf en verlagen van de energierekening? Verbeter ook je bedrijfsresultaat én het milieu: download hier handige ondernemerstips om gemakkelijk en succesvol te verduurzamen in deze whitepaper.

Volgens Verloop is er een grote behoefte aan innovatieve duurzame bedrijven. “Voor veel duurzaamheidsproblemen is nog geen oplossing gevonden. Er zijn koplopers nodig die nieuwe duurzame businessmodellen ontwikkelen. De innovaties van die bedrijven kunnen dan weer geadopteerd worden door bedrijven die het moeilijk vinden om duurzame innovatie intern te organiseren.”

beeld deondernemer

Je moet niet trots zijn als je het op orde hebt, maar beboet worden als je het niet op orde hebt

Of maatschappelijk verantwoord ondernemen goed kan werken voor je imago? Alleen als het authentiek is, aldus Verloop. ,,Het werkt niet om leuke duurzame productjes te verkopen terwijl duurzaamheid niet de kern van je onderneming is. De goed geïnformeerde consument van tegenwoordig zal dat niet accepteren.” Zij voegt eraan toe dat een authentieke duurzame missie ook voor medewerkers grote betrokkenheid kan creëren.

Gevraagd naar het effect van de huidige crisis, zegt de investeerder dat onze kwetsbaarheid onder een vergrootglas is komen te liggen. Zij zou willen dat maatschappelijk dezelfde urgentie wordt gevoeld ten aanzien van onze planeet. ,,Er is een push nodig. Hopelijk gaat een grotere groep bijdragen aan verandering.”

Het is volgens Verloop eenvoudiger dan ooit om stappen te zetten naar verduurzaming. Begin ermee, liever gisteren dan morgen: ,,Er zijn steeds meer mogelijkheden om je pand te verduurzamen en je medewerkers incentives te geven om duurzaam gedrag te vertonen. Als werkgever heb je een heleboel middelen in handen om werknemers kansen te bieden en te scholen. Ook governance-technisch kun je steeds stapjes blijven maken. Het is belangrijk dat we stappen blijven zetten en ook de overheid de lat hoog legt.”

Lees verder onder de advertentie

Heel Nederland schakelt om en dat geldt ook voor ondernemers. Wat kunnen zij doen en wat levert dat op? In deze serie van De Ondernemer in samenwerking met Eneco praten we daarover met vier topspecialisten. Dit keer: sociaal ondernemer en impact investeerder Willemijn Verloop.

Duurzaam ondernemen is niet alleen goed voor het milieu en je bedrijfsresultaat; het motiveert bovendien je medewerkers. Lees hier de tips voor jouw bedrijf.