Nieuws Groei

Bas Witvoet op z'n plek bij Dragons' Den: 'Fijn dat het weer moeilijker wordt in de wereld'

Met zeven deals bewijst Bas Witvoet dat hij in zijn eerste seizoen bij Dragons’ Den direct op zijn plek zit. De amicale geldschieter geniet van zijn rol, maar vindt het een uitdaging om kandidaten te doorgronden. Het klinkt gek, maar het personeelstekort, inflatie en een nieuwe coronagolf zouden hem zomaar eens bij dat vraagstuk kunnen gaan helpen. ,,Het is fijn dat het weer wat moeilijker wordt in de wereld.”

Robbert Daalder 2 augustus 2022

Bas witvoet dragons den viaplay oranjegroep

Bas Witvoet, oprichter van Oranjegroep en investeerder bij Dragons' Den. Foto: Machtelt Mostert

Dat de makers van Dragons’ Den een uitstekend gevoel voor timing hebben, bewezen ze voor aanvang van het afgelopen seizoen. Producent Vincent TV zocht na het vertrek van Michel Perridon een nieuwe dragon en kwam uit bij Witvoet. De investeerder had op zijn beurt net bedacht dat hij wel toe was aan iets nieuws en dus was de eerste deal van het jaar bijzonder snel beklonken.

,,In de afgelopen tweeëntwintig jaar ben ik volle bak bezig geweest met ondernemen”, begint de relatief onbekende dragon vanaf het dakterras van zijn bedrijf in Rotterdam. ,,In de eerste plaats hier met Oranjegroep, waarmee we vakspecialisten in de bouw, (proces)industrie en energietransitie detacheren. Later kwam Eurocaps daarbij, dat je waarschijnlijk wel kent van de koffiecapsules voor Nespresso- en Dolce Gusto-machines. Ik ben net vijftig geworden en merkte dat het vol gas ondernemen z’n tol eiste. Het was tijd voor een sabbatical.”

"Je moet niet wachten met instappen omdat de nabije toekomst op zakelijk vlak misschien niet eenvoudig zal zijn"

Alles op alles om dragon te worden

In deze periode van rust stelde Witvoet zich de vraag wat hij nou écht leuk vindt om te doen. Investeren, luidde het antwoord. Alsof de duvel ermee speelde, hing Vincent TV niet veel later bij hem aan de lijn om te polsen of hij interesse had. De Noord-Hollander twijfelde geen moment en haalde tijdens de kennismakingsgesprekken alles uit de kast om er zeker van te zijn dat hij de rol ook daadwerkelijk zou krijgen.

,,Nee, dat stond nog niet meteen vast. Ik moest bij wijze van spreken eerst mezelf pitchen bij het productiehuis. Je moet jezelf kunnen presenteren, je verhaal kunnen vertellen en anderen daarin meenemen. Mensen enthousiasmeren; ik vind het oprecht leuk om te doen. Hoewel ik bij Oranjegroep minder operationeel bezig ben, is dat iets waar ik niet mee stop. Motiveren, praten, kijken wat iemands beweegredenen zijn en ontdekken wat mensen willen qua ontwikkeling. Als dragon doe je niet anders met startup-ondernemers.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Bas Witvoet: ,,Ik heb veel van de andere dragons geleerd." Foto: Machtelt Mostert

Lees ook: Dragons' Den: dit zijn de succesvolle pitches van het afgelopen seizoen

Witvoet ziet meerwaarde van cryptovaluta en platformen

Wat Witvoet gedurende de opnames al snel opviel, was het grote aantal deelnemers dat gespecialiseerd is in de wereld van cryptovaluta en platformen. Het zijn twee dingen die Witvoet minder goed kende, maar waarvan hij de meerwaarde direct inzag. ,,Het is toch ontzettend leuk om de oude economie, waar ik toch een beetje van ben, te combineren met al dit nieuws?”

,,Zo was er een deelnemer met een koffieplatform. Interessant vanwege mijn achtergrond, maar hoe bouw je zo’n merk en hoe breng je het aan de man? Ik heb daar wel één en ander van geleerd. Misschien moeten we met Eurocaps toch zelf ook een merk in de markt gaan zetten.”

Volgend seizoen investeren met Van Essen

,,Ik heb overigens ook veel opgestoken van de andere dragons. Hoe breng je een product in de horeca? Collega-investeerder Won Yip weet het als geen ander. Het zal je ook niet verbazen dat mijn kennis niet bij gezonde pizzabodems lag. Dragon Manon van Essen is weliswaar nog jong, maar heeft met die bodems al ontzettend veel bereikt. Ik weet er nu alles van en dat zorgt ervoor dat ik in het nieuwe seizoen kan zeggen: Manon, deze startup gaan we samen doen."

Lees ook: Dragons' Den-investeerder Van Essen: 'Ik wil één van de succesvolste zakenvrouwen worden'

Goede bedrijven overleven altijd

Dat Witvoet een doorgewinterde investeerder is, blijkt wel uit de manier waarop hij over de bedrijven praat waarmee hij mogelijk een samenwerking aangaat. Een nieuwe coronagolf in de herfst, het schrijnende personeelstekort, inflatie, recessie; waarom strooien met honderdduizenden euro’s terwijl startups direct met deze enorme uitdagingen moeten dealen? Een risico voor zowel ondernemer als investeerder, toch?

Voor de dragon is het zo klaar als een klontje: goede bedrijven overleven altijd. ,,Je moet niet wachten met instappen omdat de nabije toekomst op zakelijk vlak misschien niet eenvoudig zal zijn. Het is toch zonde om prachtige ideeën van ondernemers met veel potentie om die reden te laten schieten? Juist zij stichten de bedrijven die ervoor zorgen dat de markt weer gezond wordt. Dat vraag en aanbod in balans komen en we met z’n allen weer lekker door kunnen.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Investeerder Bas Witvoet, hier in gesprek met Robbert Daalder van De Ondernemer. Foto: Machtelt Mostert

"Het is hopen op een flinke crash, dan heb ik meer handel. Er komt een mooie tijd aan. Over een jaar ziet de wereld er heel anders uit"

Wanneer Witvoet vindt dat ondernemers potentie hebben? Zodra zij aantonen flexibel en creatief te zijn. Het is dan ook niet voor niets dat hij deze twee eigenschappen tijdens Dragons’ Den continu probeerde te toetsen. ,,Dat vond ik overigens ontzettend lastig. Je ziet een pitch van ongeveer een half uur en moet daarna direct bepalen of je er tonnen in steekt. Het kan niet anders dan dat er zaken onderbelicht blijven. Bijvoorbeeld of iemand dus flexibel is op momenten dat de situatie daarom vraagt. Dat heeft er helaas toe geleid dat sommige deals uiteindelijk toch niet rond zijn gekomen.”

Niet flexibel: geen samenwerking met Witvoet

Volgens hem kan iedere startup namelijk geld verdienen op een hoge golf. Goed ondernemerschap komt echter pas bovendrijven zodra deze is omgeslagen en er serieuze uitdagingen wachten. ,,Heb je een goed idee, maar ben je niet bereid van koers te wijzigen zodra de situatie daarom vraagt, dan kan ik niet met je samenwerken."

,,Flexibiliteit en creativiteit zijn cruciaal. Je moet soms toegeven dat iets niet helemaal meer werkt en aan andere knoppen kunnen draaien. Ook dát is ondernemen. In dat opzicht is het fijn dat het straks weer wat moeilijker wordt in de wereld.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Als het aan Bas Witvoet zelf ligt, is hij volgend seizoen opnieuw investeerder bij Dragons' Den. Foto: Annemieke van der Togt.

Lees ook: Deal uit Dragons' Den onzeker: Bas Witvoet verwacht meer van educatieve ondernemers

De Noord-Hollandse investeerder verwijst daarbij naar zijn eigen branche, de uitzendbureaus. Ze zijn de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten, iets wat Oranjegroep nog altijd in de weg zit. ,,Er zijn er een heleboel die lang niet alle regeltjes volgen en ook niet gecontroleerd worden omdat ze nog zo klein zijn. Daardoor hanteren zij prijzen waar wij niet tegenop kunnen.”

Dragon houdt hart vast voor klanten die failliet gaan

,,Zodra de crisis straks weer de kop opsteekt, komt het aan op creativiteit, maar ook op de relaties die je in de loop der jaren hebt opgebouwd. Er zal een grote uitwas ontstaan. Bedrijven zullen omvallen, maar creëren daarmee wel ruimte voor bedrijven die goed presteren en goed willen doen. Never waste a good crisis. Die uitspraak kennen we inmiddels wel, maar zo denk ik er echt over. Hopen op een flinke crash, dan heb ik meer handel. Er komt een mooie tijd aan. Over een jaar ziet de wereld er heel anders uit.”

,,Het enige waar ik mijn hart wel voor vasthoud, is dat klanten failliet gaan. Dat heb je gewoon niet in de hand. Het is echt heel zuur zodra jij je product of dienst goed hebt verkocht, maar de rekening niet betaald wordt.”

Lees ook: Dragons' Den: The Urban Jungle Project wil bloeien met Witvoet en Yip

De trekker overhalen voor een bedrijf als Lalaland

Wat de toekomst op dat gebied zal brengen, blijft een raadsel. Iets wat wel zeker is, is dat Witvoet volgend seizoen opnieuw acte de presence zal geven bij Dragons’ Den. ,,Ik ben zeer gelukkig met deze nieuwe rol en dat heb ik dan ook al aangegeven bij Vincent TV."

,,Of er zaken zijn die ik dan anders zal aanpakken? Nou, ik heb bijvoorbeeld met bewondering naar mijn collega-dragon Shawn Harris gekeken. Zij was er écht klaar voor dit seizoen. Dat bewees ze met grote deals met Lalaland en Loop Biotech. Dat ging om miljoenen. Zo ver was ik nog niet. Mijn deals gingen om maximaal twee of drie ton, maar neem van mij aan dat als er straks opnieuw zulke partijen voor mijn neus staan, ik de trekker wél overhaal.”

Als ondernemer meedoen aan Dragons’ Den? Meld je dan aan via deze link.

De investeerders van Dragons' Den (v.l.n.r.): Pieter Schoen, Manon van Essen, Shawn Harris, Won Yip en Bas Witvoet. Foto: Annemieke van der Togt.

In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Won Yip, Shawn Harris, Pieter Schoen, Manon van Essen en Bas Witvoet investeren met eigen geld in de bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.

De afleveringen van Dragons’ Den zijn te zien op Viaplay.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws