Nieuws Groei

Horlogemakers Maen scoorden hun crowdfundingdoel in drie minuten tijd

Hun crowdfundingdoel van 40.000 euro haalden horlogemakers Sebastiaan Cortjaens en Jules van Helvoort in welgeteld 180 seconden. Ondanks dat ze met hun bedrijf Maen nog een kleine speler zijn in de gigantische horloge-markt, groeien deze mannen snel. Hun nieuwste model, de Hudson Automatic, blijkt een model te zijn waar meer vraag naar is dan waar deze vrienden ooit van durfde dromen.

Robbert Daalder | Foto: Maen 5 juni 2018

Maen horloge kickstarter Sebastiaan Cortjaens Jules van Helvoort Zweden

,,Vanaf het moment waarop de lancering live ging, liep het storm”, blikt Cortjaens terug op die betreffende 1 mei waarop hun nieuwste kindje in de verkoop werd gezet. ,,Het was bizar. Je gaat er echt even voor zitten om te zien hoe erop wordt gereageerd. Er waren weliswaar al een paar duizend aanmeldingen op de mailinglist, maar dan is het altijd nog maar de vraag of deze mensen ook daadwerkelijk kopen. Dat bleek het geval. Ongelooflijk dat we ons doel al binnen drie minuten hadden bereikt. Na een dag hadden we 140.000 euro binnen en uiteindelijk zijn we geëindigd op bijna 273.000 euro.”

Frustratie

Het is geen verrassing dat de uit Landgraaf afkomstige ondernemer in zijn nopjes is over het resultaat. Horloges doen zijn hart namelijk sneller kloppen en het ontwerpen ervan misschien nóg wel sneller. ,,Daar ben ik eigenlijk mee begonnen uit een soort frustratie."

,,Ik zag veel nieuwe merken op de markt verschijnen waarmee men even snel geld wilde verdienen. Het zijn horloges die niet met liefde zijn gemaakt, die bestaan uit goedkope materialen en waarbij niet op de details is gelet. Ik vind dat een horloge echt een sieraad moet zijn. ‘Ik kan dit beter’, dacht ik op een bepaald moment.”

Een borrel

Cortjaens woont dan al een tijdje in het Zweedse Stockholm, waar hij ooit voor de liefde naartoe trok. Hij werkte er als fiscaal jurist en kwam zijn compagnon Van Helvoort tegen via een gemeenschappelijke kennis. ,,Jules is ook een Nederlander en studeerde toen nog Motion Graphics Design. We raakten aan de praat op een borrel en ik vertelde hem over mijn plannen om een horlogemerk op te zetten."

,,Ik was al voorzichtig begonnen met het bouwen van een website, maar kwam er toch achter dat dit niet mijn expertise was. Toen ik hem vroeg mij hierbij te helpen, bleek dat hij zelf ook wel eens dacht aan een online onderneming. Op het gebied van horloges hadden we eveneens een raakvlak en zo is het balletje gaan rollen.”

Kickstarter

,,Begin vorig jaar zijn we de onderneming begonnen en dat hebben we tot september gecombineerd met onze ‘gewone’ banen. Daarna zijn we volledig voor de horloges gegaan. Het eerste model had een gelimiteerde oplage van 300 stuks en hebben we zelf gefinancierd. Het pakte goed uit, want we waren al redelijk snel uitverkocht. Daarna kwam onze eerste campagne via Kickstarter en dat was eveneens een goede ervaring. We kregen destijds ook wat media-aandacht omdat men het verhaal van twee Nederlandse horlogemakers wel interessant vond. Dit heeft onze verkoopcijfers bevorderd.”

De echte liefhebber

Het bedrijf heeft inmiddels drie modellen op de markt en Cortjaens geeft aan dat hij en zijn compagnon steeds beter worden in de ontwikkeling van hun product en de bedrijfsvoering die daarbij hoort. Zo hebben ze de eerste ontwerpen op diverse forums gezet om te peilen wat de echte liefhebber er van vond.

Doorgaan, verbeteren en zoveel mogelijk mensen warm krijgen voor het nieuwste model, zegt Cortjaens. ,,Vorig jaar hebben we het niet zo uitgebreid aangepakt en kwamen we erachter dat mensen nu eenmaal minder snel een horloge kopen als zij het voor het eerst zien. We hebben ze nu echt warm gemaakt."

Vol verbazing

,,In februari maakten we bekend dat de Hudson Automatic op 1 mei op Kickstarter zou verschijnen. We hielden iedereen via mailing op de hoogte en de mensen die als eerste kochten, kregen een korting op het aankoopbedrag van 369 euro (straks in de winkel te koop voor 499 euro, red.). Wat er op vervolgens op 1 mei gebeurde is bekend. Vol verbazing keken we elkaar aan toen we de verkoop zagen exploderen. Er waren zelfs mensen in Los Angeles die hun wekker midden in de nacht hadden gezet om dit horloge te kopen. Dat vind ik bijzonder.”

In een week

Wanneer er wordt gevraagd naar de rapportcijfers van Maen, verklaart de medeoprichter dat er vorig jaar een ‘bescheiden winstje’ is gedraaid. ,,Ik doe liever geen uitspraken over de hoogte ervan, maar wat ik wel kan zeggen is dat we qua omzet iets boven de twee ton zaten. Hoe het dit jaar uitpakt is natuurlijk moeilijk te zeggen. Door Kickstarter hebben we een week achter de rug waarin we evenveel omzet maakten als in het gehele vorige jaar."

,,Toch is dit wel een dure grap. Deze markt is gigantisch en dus moet je echt je plek veroveren. Je moet zichtbaar zijn en dat kost tijd en geld. Met onze passie en het feit dat onze horloges tegenwoordig in Zwitserland worden gemaakt, lukt dat gelukkig aardig. Om je een beeld te geven van hoe we er nu voor staan: er worden jaarlijks een miljoen Rolexen verkocht, wij zetten er vorig jaar 1000 tegenover.”

Correcte afhandeling is key

Om dit aantal in de toekomst verder op te kunnen krikken, weet Cortjaens inmiddels op welke aspecten hij moet letten. Klantenservice is daar een voorbeeld van. ,,Je merkt gewoon dat mensen snel antwoord verwachten zodra zij met vragen zitten. Correcte afhandeling van issues is key en daar focussen wij ons dan ook echt op."

Daarnaast verzekert hij dat het erg belangrijk dat je goed luistert naar de community waar je op mikt. ,,Door ons laatste model veel op forums te laten zien, hebben we waardevolle input gekregen. Je moet daarbij ook veel om je heen kijken. Wat doen andere producenten? Let er alleen wel op dat jouw product wel eigen blijft.”

Geen idee

,,Wees ook op je hoede voor investeerders”, adviseert hij. ,,Als zij zien dat je product gaat lopen, willen ze er allemaal inspringen. Wij zijn ook benaderd door mensen die aandelen wilde kopen. Er werden bedragen genoemd die voor ons op dat moment gigantisch klonken. Maar als je als bedrijf nog zo jong bent, heb je geen idee waar je over twee jaar staat en wat je zaak dan waard is."

Leergeld

,,In het verleden heb ik als fiscalist een aantal grote bedrijven geadviseerd en dus wist ik dat ik op mijn hoede moest zijn. Dat betekent overigens niet dat we nog nooit een tegenvaller hebben gehad. Zo kwamen we met iemand in contact die met de juiste marketing de Amerikaanse markt zou kunnen bestieren. Dat hebben we toen gedaan, maar de Skype-calls die volgden leverden ons werkelijk niets op. En dat terwijl we al een paar duizend euro hadden betaald. Erg vervelend, maar als ondernemer groei je wel. Het is leergeld waar we straks weer ons voordeel mee kunnen doen.”