Podcast Sleutel tot Succes

Henk Jan Beltman (Tony's Chocolonely): 'Sta op. Probeer. Zorg dat je uiteindelijk trots kan zijn'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller (Picnic) en Taco Carlier (VanMoof) is de hoofdrol in deze aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes voor Henk Jan Beltman, de man die van de bijna slaafvrije Tony's Chocolonely-chocolade een wereldhit maakte.

Presentatie Hannelore Zwitserlood 28 december 2021

Van de eerste stappen tot het internationale succes van nu, over onder meer de factor geluk en ‘beren op de weg’. Topondernemers vertellen in Sleutel tot Succes openhartig over de lang niet altijd geplaveide weg van startup naar scale-up en daarna, doen uit de doeken hoe de toekomst van hun bedrijf en de branche eruit zou moeten komen te zien en hoe zij de economie zien veranderen.

Hannelore Zwitserlood, als stem bekend van onder meer Radio Veronica en Radio 538, neemt je met topondernemers in Sleutel tot Succes mee door de geschiedenis van de meest succesvolle bedrijven van ons land. In aflevering drie hoor je Henk Jan Beltman. De man achter de ontzettend populaire Tony's Chocolonely-chocoladerepen met de missie: slaafvrije chocololade maken.

''Een ondernemer moet inclusief zijn. Samen moet je iets proberen op te lossen''

Henk Jan Beltman, CCO Tony's Chocolonely

'We hebben drie jaar lang gesteggeld of ik wel de juiste man was'

In 2003 vraagt journalist en programmamaker Teun van de Keuken zich af of hij medeplichtig is aan slavernij. Medeplichtig omdat hij chocolade eet. En is er een manier om de slavernij op de cacaoplantages in West-Afrika voor altijd af te schaffen? 'Ja', bedacht hij met twee collega-journalisten. Een kleine twintig jaar later werken er zo'n tienduizend Afrikaanse cacaoboeren op de 'Tony'-manier.

In 2005 rolt de eerste Tony-reep uit de fabriek. Wat volgen zijn soms hobbels op de weg, ook in de beginjaren. Want slaafvrije chocolade, bestaat dat wel? 'Nee', vond een Zwitsers chocoladebedrijf dat naar de rechter stapte. Vijf jaar later is het merk gigantisch snel gegroeid. Het is ook het moment dat Beltman instapt, hij ziet toekomst in de mooie ambitie. Maar was de ondernemer wel de juiste man om het bedrijf van drie programmamakers over te nemen? ,,Teun vond mij in eerste instantie een principeloze, commerciële autoverkoper'', vertelt Beltman in Sleutel tot Succes. ,,We hebben drie jaar lang gesteggeld of ik wel de juiste man was.''

Henk Jan Beltman stapte in 2010 in Tony's Chocolonely. Foto: ANP.

'Holy shit... Wat een ontzettend gave rit is dit'

Op 11 september 2011 koopt Beltman uiteindelijk 51 procent van de aandelen van de chocoladefabrikant. Van medewerker bij Heineken tot Chief Chocolate Officer van Tony's Chocolonely. Eindelijk kan de ondernemer de wereld een stukje beter maken. Op zijn manier. Verbeterpunten? ,,Als je uiteindelijk zag hoe naïef die journalisten gesprekken aangingen met de grote chocoladebedrijven, had ik wel iets van: 'Holy shit... Wat een ontzettend gave rit is dit'.''

Beltman: ,,En wat worden er veel fouten gemaakt. Als je mensen keer op keer op hun tenen trapt, gaan ze niet veranderen. Teun is een echte schat, maar als hij jarig is, viert hij zijn verjaardag in zijn eentje. Hij heeft inmiddels op zoveel tenen gestaan... Niemand komt nog op zijn verjaardag. Teun is een goede journalist. Maar een ondernemer moet inclusief zijn. Samen moet je iets proberen op te lossen.''

''Juist van kritiek kun je veel beter worden. Zowel complimenten als kritiek moet je als ondernemer altijd met open armen ontvangen''

Henk Jan Beltman, CCO Tony's Chocolonely

'Chocolade is het middel om impact te maken'

Met een berg schulden na de overname op de bagagedrager wist Beltman het zeker. Nu moest hij zichzelf als ondernemer bewijzen. Bewijzen dat zijn plan, zijn ambitie, in de praktijk werkt. Vanaf het Westergasterrein in Amsterdam gaan Beltman en zijn nieuwe team aan de slag. De kennis van Afrika binnenhalen. Dat vereist investeren. Onder meer een team ter plekke in Afrika en lokale implementatie. De basis was na een poos gelegd. Wat dan? Hoe verder? Hoe groei je als impactorganisatie die chocolade maakt? ,,Ik wil laten zien dat je als ondernemer verantwoordelijkheid kunt nemen. Dat je het naar je toe kan trekken. Dat je zegt: 'Wij maken de wereld mooier'. De chocolade is het middel om impact te maken. Geld is het middel. Het zijn middelen die leiden naar een doel.''

Beltman vertelt over de verdere route naar slaafvrije chocolade, de internationale ambitie, winstgevendheid en legt uit wat 'Tony's Open Chain' inhoudt. Ook hoor je hoe het gaat met de samenwerkingen die het bedrijf heeft, wie het vaakst Tony's producten koopt en de kritische noten die Beltman moet kraken. ,,Juist van kritiek kun je veel beter worden. Zowel complimenten als kritiek moet je als ondernemer altijd met open armen ontvangen. Deel je zelf kritiek uit, dan moet je kritiek zelfs nóg beter kunnen ontvangen', adviseert de CCO. Meer adviezen van Beltman? ,,'Spijt duurt je hele leven. Angst duurt maar even'. Dat is wat mijn moeder altijd zei. Ga op je bek. Sta op. Probeer. Zorg dat je uiteindelijk trots kan zijn.''

Lees ook: Taco Carlier (VanMoof): 'We wilden niet zomaar een bedrijf oprichten, maar een beweging beginnen'

De Ondernemer en Topcast lanceren podcast serie ‘Sleutel tot Succes’

Robert van den Ham, content director bij De Ondernemer, over Sleutel tot Succes: ,,Verwacht in deze podcast serie nu eens vooral geen vraag-antwoord-gesprekken, we hebben met Topcast Media gekozen voor een verhalende, vertellende vorm. Het resultaat: topondernemers met boeiende praktijkverhalen, en Hannelore Zwitserlood, bekend van onder meer 538 en Radio Veronica, die dat professioneel verpakt in het complete geschiedenis van het bedrijf.”

Freek Heinen, managing director bij Topcast Media: ,,Als jong ondernemend podcastbedrijf twijfelden we uiteraard geen moment om de samenwerking met De Ondernemer aan te gaan voor een ambitieuze nieuwe podcast. Erg waardevol om de verhalen van Nederlandse topondernemers en -ondernemingen in deze vorm te kunnen vertellen. Hopelijk een inspiratie voor de (ondernemende) luisteraar."

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcards t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer

Jouw merk ook echt merkwaardig? Strateeg Niels Vrijhoeven vertelt hoe

Te gast in de podcastserie Namarama van host Floris Hülsmann is ditmaal Niels Vrijhoeven. Hij is freelance strateeg en heeft een zeer breed en interessant carrièrepad afgelegd. De reclamewereld is zijn basis, maar Vrijhoeven was ook nauw betrokken bij de oprichting van de aandelenapp BUX. Met die ervaring weet de strateeg alles over het 'merkwaardig krijgen van jouw merk'. Laat je inspireren en wie weet helpt het je verder als ondernemer.

Details
Aandachtstrekkers

Flitsbezorging: zo speel je als ondernemer in op bezorging in 10 minuten

Hoe zijn we eigenlijk beland van het wekelijkse rondje boodschappen in de supermarkt, naar thuisbezorging binnen tien minuten? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hebben het in deze aflevering van Aandachtstrekkers over flitsbezorging. Welke kant gaan we op, hoe ziet die toekomst eruit en hoe kun je daar als ondernemer op inspelen?

Details
Sleutel tot Succes

Taco Carlier (VanMoof): 'We wilden niet zomaar een bedrijf oprichten, maar een beweging beginnen'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller van Picnic is het in de podcastserie Sleutel tot Succes de beurt aan Taco Carlier, samen met broer Ties verantwoordelijk voor het wereldwijde succes van VanMoof.

Details
Boekencast De Ondernemer Leest

Boek Thijs Verheul 'is een goede, voor jonge, startende ondernemers'

'Motiverend, leerzaam en eerlijk verhaal over ondernemen op het scherpst van de snede. En heel leuk om het verhaal vanuit jouw perspectief te lezen – mijn respect voor jullie is nog verder gegroeid!'. Zo verwoordde Thomas Plantenga, ceo van Vinted, het boek 'Voor hoeveel heb je het verkocht' van Thijs Verheul, van wie hij United Wardrobe in 2020 overnam. Maar: wat vinden onze Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink?

Details
Aandachtstrekkers

Herd mentality: waarom Bitcoin, vegan en alcoholvrij bier nu wel cool zijn

Herd mentality. Pardon? Herd mentality, het thema waar Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels uhm... Aandacht aan besteden in deze aflevering van de gelijknamige podcastserie. Wat de term betekent voor ondernemers en welke lessen er uit te trekken zijn, je weet het na een klein halfuur inspirerend luisterplezier.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Van Heinosoft naar upMention: waarom een nieuwe bedrijfsnaam?

Presentator Floris Hülsmann heeft voor deze De Zo Genaamde Podcast-aflevering Geerten Schollaart van upMention in de studio te gast. Het bedrijf helpt opdrachtgevers bij zoekmachine-optimalisatie zodat ze (nog) beter online te vinden zijn. Schollaart, een van de eigenaren, legt de host uit waarom zijn bedrijf van naam is veranderd. Dat is niet alles, want er is iets met Kenia.

Details