Podcast Sleutel tot Succes

Henk Jan Beltman (Tony's Chocolonely): 'Sta op. Probeer. Zorg dat je uiteindelijk trots kan zijn'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller (Picnic) en Taco Carlier (VanMoof) is de hoofdrol in deze aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes voor Henk Jan Beltman, de man die van de bijna slaafvrije Tony's Chocolonely-chocolade een wereldhit maakte.

Presentatie Hannelore Zwitserlood 28 december 2021

Van de eerste stappen tot het internationale succes van nu, over onder meer de factor geluk en ‘beren op de weg’. Topondernemers vertellen in Sleutel tot Succes openhartig over de lang niet altijd geplaveide weg van startup naar scale-up en daarna, doen uit de doeken hoe de toekomst van hun bedrijf en de branche eruit zou moeten komen te zien en hoe zij de economie zien veranderen.

Hannelore Zwitserlood, als stem bekend van onder meer Radio Veronica en Radio 538, neemt je met topondernemers in Sleutel tot Succes mee door de geschiedenis van de meest succesvolle bedrijven van ons land. In aflevering drie hoor je Henk Jan Beltman. De man achter de ontzettend populaire Tony's Chocolonely-chocoladerepen met de missie: slaafvrije chocololade maken.

''Een ondernemer moet inclusief zijn. Samen moet je iets proberen op te lossen''

Henk Jan Beltman, CCO Tony's Chocolonely

'We hebben drie jaar lang gesteggeld of ik wel de juiste man was'

In 2003 vraagt journalist en programmamaker Teun van de Keuken zich af of hij medeplichtig is aan slavernij. Medeplichtig omdat hij chocolade eet. En is er een manier om de slavernij op de cacaoplantages in West-Afrika voor altijd af te schaffen? 'Ja', bedacht hij met twee collega-journalisten. Een kleine twintig jaar later werken er zo'n tienduizend Afrikaanse cacaoboeren op de 'Tony'-manier.

In 2005 rolt de eerste Tony-reep uit de fabriek. Wat volgen zijn soms hobbels op de weg, ook in de beginjaren. Want slaafvrije chocolade, bestaat dat wel? 'Nee', vond een Zwitsers chocoladebedrijf dat naar de rechter stapte. Vijf jaar later is het merk gigantisch snel gegroeid. Het is ook het moment dat Beltman instapt, hij ziet toekomst in de mooie ambitie. Maar was de ondernemer wel de juiste man om het bedrijf van drie programmamakers over te nemen? ,,Teun vond mij in eerste instantie een principeloze, commerciële autoverkoper'', vertelt Beltman in Sleutel tot Succes. ,,We hebben drie jaar lang gesteggeld of ik wel de juiste man was.''

Henk Jan Beltman stapte in 2010 in Tony's Chocolonely. Foto: ANP.

'Holy shit... Wat een ontzettend gave rit is dit'

Op 11 september 2011 koopt Beltman uiteindelijk 51 procent van de aandelen van de chocoladefabrikant. Van medewerker bij Heineken tot Chief Chocolate Officer van Tony's Chocolonely. Eindelijk kan de ondernemer de wereld een stukje beter maken. Op zijn manier. Verbeterpunten? ,,Als je uiteindelijk zag hoe naïef die journalisten gesprekken aangingen met de grote chocoladebedrijven, had ik wel iets van: 'Holy shit... Wat een ontzettend gave rit is dit'.''

Beltman: ,,En wat worden er veel fouten gemaakt. Als je mensen keer op keer op hun tenen trapt, gaan ze niet veranderen. Teun is een echte schat, maar als hij jarig is, viert hij zijn verjaardag in zijn eentje. Hij heeft inmiddels op zoveel tenen gestaan... Niemand komt nog op zijn verjaardag. Teun is een goede journalist. Maar een ondernemer moet inclusief zijn. Samen moet je iets proberen op te lossen.''

''Juist van kritiek kun je veel beter worden. Zowel complimenten als kritiek moet je als ondernemer altijd met open armen ontvangen''

Henk Jan Beltman, CCO Tony's Chocolonely

'Chocolade is het middel om impact te maken'

Met een berg schulden na de overname op de bagagedrager wist Beltman het zeker. Nu moest hij zichzelf als ondernemer bewijzen. Bewijzen dat zijn plan, zijn ambitie, in de praktijk werkt. Vanaf het Westergasterrein in Amsterdam gaan Beltman en zijn nieuwe team aan de slag. De kennis van Afrika binnenhalen. Dat vereist investeren. Onder meer een team ter plekke in Afrika en lokale implementatie. De basis was na een poos gelegd. Wat dan? Hoe verder? Hoe groei je als impactorganisatie die chocolade maakt? ,,Ik wil laten zien dat je als ondernemer verantwoordelijkheid kunt nemen. Dat je het naar je toe kan trekken. Dat je zegt: 'Wij maken de wereld mooier'. De chocolade is het middel om impact te maken. Geld is het middel. Het zijn middelen die leiden naar een doel.''

Beltman vertelt over de verdere route naar slaafvrije chocolade, de internationale ambitie, winstgevendheid en legt uit wat 'Tony's Open Chain' inhoudt. Ook hoor je hoe het gaat met de samenwerkingen die het bedrijf heeft, wie het vaakst Tony's producten koopt en de kritische noten die Beltman moet kraken. ,,Juist van kritiek kun je veel beter worden. Zowel complimenten als kritiek moet je als ondernemer altijd met open armen ontvangen. Deel je zelf kritiek uit, dan moet je kritiek zelfs nóg beter kunnen ontvangen', adviseert de CCO. Meer adviezen van Beltman? ,,'Spijt duurt je hele leven. Angst duurt maar even'. Dat is wat mijn moeder altijd zei. Ga op je bek. Sta op. Probeer. Zorg dat je uiteindelijk trots kan zijn.''

Lees ook: Taco Carlier (VanMoof): 'We wilden niet zomaar een bedrijf oprichten, maar een beweging beginnen'

De Ondernemer en Topcast lanceren podcast serie ‘Sleutel tot Succes’

Robert van den Ham, content director bij De Ondernemer, over Sleutel tot Succes: ,,Verwacht in deze podcast serie nu eens vooral geen vraag-antwoord-gesprekken, we hebben met Topcast Media gekozen voor een verhalende, vertellende vorm. Het resultaat: topondernemers met boeiende praktijkverhalen, en Hannelore Zwitserlood, bekend van onder meer 538 en Radio Veronica, die dat professioneel verpakt in het complete geschiedenis van het bedrijf.”

Freek Heinen, managing director bij Topcast Media: ,,Als jong ondernemend podcastbedrijf twijfelden we uiteraard geen moment om de samenwerking met De Ondernemer aan te gaan voor een ambitieuze nieuwe podcast. Erg waardevol om de verhalen van Nederlandse topondernemers en -ondernemingen in deze vorm te kunnen vertellen. Hopelijk een inspiratie voor de (ondernemende) luisteraar."

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details