Nieuws Marketing
Verpakkingsspecialist Faes Group blijft innoveren
Als voormalig drummer en zanger in een coverband begon Johan Faes in 1987 met een bedrijf in flight cases voor de muziekindustrie. Nu, 29 jaar later, heeft de 52-jarige Reuselnaar een bedrijf in verpakkingen en verpakkingsadvies dat wereldwijd actief is.

"Ik kwam op een gegeven moment tot de conclusie dat de muziekbranche weinig groeimogelijkheden bood. Toen ben ik richting de industrie gegaan", legt Johan uit. "Dan krijg je heel andere klanten en vragen. En voor je het weet, ben je een dienstverlenend bedrijf."StroomlijnenDie dienstverlening is overigens slechts één onderdeel van zijn bedrijf. Faes Group bestaat verder nog uit een fabrieks- en een distributiegedeelte. Binnen het dienstverlenende deel richt Johan zich op zogenoemde original equipment manufacturers (OEM’s). Dat zijn bedrijven die een eigen product maken en leveren, zoals Philips, Océ, FEI Company, ASML en ook het Belgische Atlas Copco. Voor die bedrijven is Faes Group vooral ‘ontzorger’. "We willen vooral een soort regisseur op het gebied van verpakkingen zijn. We voeren de regie over hoe producten moeten worden ingepakt. Dat proces proberen we zoveel mogelijk te stroomlijnen. Dat is precies werk", stelt Johan. En dat vraagt om uiteenlopende, individuele oplossingen. "Onze klanten hebben wereldwijd zo’n 700 leveranciers."Hoewel producten verpakken voor een buitenstaander eenvoudig klinkt, is het dat meestal niet. "Bij een klant als ASML luistert de verpakking van hun chipmachines heel nauw. Ze moeten in een cleanroom in drie lagen worden ingepakt volgens een bepaalde procedure. Het is belangrijk dat dat goed gebeurt. En bij producten die vatbaar zijn voor corrosie, is het belangrijk dat ze worden verpakt met droogmiddel." Eigen softwareHet door Faes Group ontwikkelde softwarepakket PackAssist speelt hierbij een belangrijke rol, niet alleen voor klanten, maar ook voor leveranciers. "Met dat programma kunnen leveranciers uit de hele wereld, bijvoorbeeld Atlas Copco, precies zien hoe het moet worden verpakt." Volgens Johan onderscheidt zijn bedrijf zich met de software. "Het programma is uniek. Voor zover ik weet zijn we de eerste en de enige in de wereld met dergelijke software. Het levert onze klanten miljoenen euro’s aan besparing op." Mede dankzij PackAssist blijft zijn bedrijf gestaag groeien. Toch is groeien in de verpakkingsdienstverlening geen abc’tje. "Het verpakken van producten staat vaak niet bovenaan de prioriteitenlijst. Gelukkig is ontzorgen tegenwoordig een trend binnen bedrijven. Ze besteden steeds meer uit. Wij profiteren daarvan."