Nieuws Marketing

Een fabriek bouwen in Marokko dankzij succesvol Mr. Ali

Toen ze nog maar 15 was, maakte Zahra Nabrhouh een levensplan. Ze wilde op haar 30ste een interessante baan hebben en op haar 40ste een bijdrage leveren aan de maatschappij. Inmiddels ligt ze 10 jaar voor op schema en bouwt ze een fabriek in Marokko, waardoor ze mensen aan een baan helpt in het dorp waar haar vader vandaan kwam. Mede dankzij haar succesvolle Amsterdamse schoenenlabel Mr. Ali. "Ik had nooit verwacht dat het zo snel zou gaan."

Sjan Verhoeven 4 augustus 2016

Prep ZAHRA 173

Dat ze op jonge leeftijd al serieus bezig was met haar toekomst, was voor Nabrhouh (30) heel logisch. "Wij waren thuis met negen kinderen en moesten zelf alles betalen. Al vroeg moest ik daarom bedenken: wat wil ik, wat kan ik? Dat ik wilde ondernemen, weet ik al zo lang ik kan nadenken."

Werkpaard

"Ik had bijna nooit een avond vrij als kind", gaat Nabrhouh verder. "Op m'n 14de ben ik begonnen met werken. Dan ging ik 's avonds een paar uur poetsen voor 2,50 per uur. Dat vond ik veel, want ik had niks. Sindsdien heb ik altijd meer dan één baan gehad." Ook nu zit Nabrhouh zelden stil. "Ik heb Mr. Ali, vernoemd naar mijn overleden vader, maar werk ook voor Ecco Leather. Als freelancer ben ik verder bezig met ontwerpen voor een nieuw label."

Fabriek

Tussendoor bouwt de jonge ondernemer ook nog een fabriek in de woestijn in Marokko, in het dorp waar haar vader na een nomadenbestaan neerstreek en waar de schoenen en tassen van Mr. Ali worden gemaakt. "Het is de bedoeling dat de medewerkers daar van 9 tot 5 gaan werken, net als hier in Nederland, zodat ze ook een leven hebben nu hun werk. Er wordt nu veel 's avonds gewerkt omdat het overdag te heet is. In de fabriek komt airco en de ruimte wordt uitgebreid."

"Jeetje, ik had nooit gedacht dat het zo snel zou lopen met Mr. Ali", zegt Nabrhouh ineens. "Ik kan nu gewoon mensen een baan aanbieden in het dorp waar m'n vader vandaan kwam."

Zorgen

Dat ze wilde bijdragen aan een goed doel of voor anderen wilde zorgen, lag ook al vast in haar levensplan. "Mijn vader is een tijdje ziek geweest toen hij in Marokko was en toen heb ik gezien hoe slecht het is gesteld met de zorg daar. Toen besefte ik dat dat het dorp zou worden waar ik energie en moeite in wilde steken."

Ali

Vader Ali komt terug in alles waar Nabrhouh over vertelt. In januari begint ze met iets nieuws: de Mr. Ali-tour, waarvoor ze pr-mensen, bloggers en winkeliers een weekend naar de woestijn van Marokko laat komen. "Op vrijdag kunnen ze in de fabriek hun eigen schoen ontwerpen, op zaterdag gaan we naar de kamelenmarkt. Later laat ik een filmpje zien van m’n vader, in zijn ouderlijk huis."

"De dag erna krijgt iedereen z’n zelf ontworpen schoenen mee. Da's het enige dat ze betalen tijdens het hele weekend. Op het einde, voor ze naar huis gaan, gaan we nog langs de begraafplaats waar m'n vader ligt." Alles is tot in de puntjes uitgedacht. "Ja, ik ben wel van de details", geeft Nabrhouh toe. "Maar ik ben geen freak", lacht ze.

Als het zou kunnen, zou ze haar freelance werk opgeven om fulltime bezig te zijn met Mr. Ali. Maar ze wil haar bedrijf organisch laten groeien. "Ik wil geen investeerder, want dan heb ik het gevoel dat ik een deel van m'n hart verkoop. Het gaat nu goed, maar het moet niet te snel gaan. Ik wil de controle houden."

Gerelateerde artikelenMr. Ali: schoenlabel geïnspireerd op nomadenrootsMK Switchit: schoenen met een persoonlijk tintje