Het viel Michel Ariëns toen hij een tijdje terug door de Haagse binnenstad liep op dat er bij sommige winkels soms rijen van klanten stonden te wachten voordat ze naar binnen konden om te snuffelen of te shoppen. Zelfs bij alledaagse ketens als Blokker, Action en Primark. Winkels die producten verkopen die ook eenvoudig online te bestellen zijn. Dat alles terwijl het regende. Waarom doen mensen dat, vragen beide presentatoren van Aandachtstrekkers zich af.
Aanschuiven in lange rijen in een winkelstraat met allerlei coronaregels
Wessels en Ariëns gaan in deze podcast op zoek naar het antwoord. Waarom niet alles met de druk op de knop via een webshop, maar aanschuiven in ellenlange rijen in een winkelstraat waar nog steeds allerlei coronaregels gelden. ‘Gezelligheid’, denken de mannen. Men ziet het als een uitje. Gezelligheid die je in een gemiddelde online winkel nooit gaat vinden. Of toch wel? Want zijn er manieren waarop een digitale retailer (nog) meer consumenten kan overhalen om via het internet hun aankopen te doen?
Aandachtstrekkers zou Aandachtstrekkers niet zijn wanneer de gastheren de podcast volstoppen met onmisbare tips, in dit geval vooral voor ondernemers die hun product of dienst alleen online aanbieden
Vooral kleinere ondernemers gingen gedurende de lockdowns en soms nog steeds juist online aan de slag om toch nog een soort van sociaal aspect toe te voegen aan hun boodschap. In kostuum op de foto en dat delen via sociale media, denk aan Instagram en Stories. Het was en is een manier om mensen ook buiten de fysieke winkel om dat stukje gezelligheid en betrokkenheid te bieden, aldus de consumentenpsycholoog en de marketingexpert. Het werkt. En er zijn nog andere manieren, hoor je in deze podcast.
Tips en praktijkvoorbeelden: hoe val je op bij de online consument?
Aandachtstrekkers zou Aandachtstrekkers niet zijn wanneer de gastheren de podcast volstoppen met onmisbare tips, in dit geval vooral voor ondernemers die hun product of dienst alleen online aanbieden. Hoe verras je de consument zonder een stenen winkel in een drukke straat? Luisteren dus, want er zijn mogelijkheden. Service is bijvoorbeeld een belangrijk element. Toch liggen er nog flink wat onbenutte kansen, zegt Wessels. Ariëns heeft gelukkig nog wat inspirerende praktijkvoorbeelden van hoe het wel kan.
Luister onder ook naar eerdere afleveringen van Aandachtstrekkers: