Nieuws Sales

Neleman 'helemaal klaar met Bol.com': zijn wijnen ineens uit de verkoop

‘Monsterlijk’, noemt Derrick Neleman ‘de arrogantie van Bol.com’. De biologische wijnboer moest er achter komen doordat één van zijn medewerkers hem erop wees. Van Bol.com geen belletje, brief of mail, al stelt woordvoerder Tamara Vlootman dat wel degelijk een 'brief' is gemaild aan de honderden aanbieders van alcohol. Neleman weet van geen brief - ook niet in de spambox - en een artikel in Trouw viel hem daarom rauw op het dak. Het platform verkoopt geen alcohol meer.

Eldert Kuiken 10 september 2020

Neleman pakket bezorging

DERRICK NELEMAN TE GAST IN 'DE ONDERNEMERSTAFEL'

Humberto Tan presenteert woensdag 16 september De Ondernemerstafel, de nieuwe interactieve online talkshow van De Ondernemer. Topondernemers Elske Doets, Joris Aperghis en Derrick Neleman vertellen onder meer hoe je uit de crisis te investeren, blikken terug op Prinsjesdag en: kijkers kunnen zélf via Zoom live met hen in gesprek. Heb je een vraag, zoek je advies? Meld je dan nu aan voor een van de drie exclusieve Zoom-sessies.

Zoek op ‘wijn’ en bij de zoekresultaten van Bol.com staat zonder uitzondering ‘niet leverbaar’ en ‘Email mij eenmalig zodra dit artikel leverbaar is’. Zoek op ‘Neleman’ en de keus blijft beperkt tot boeken. Van de één op de andere dag verkoopt Bol.com ‘nee’. Dat staat zo haaks op de ondernemersgeest van Derrick Neleman dat de biologische wijnboer ‘helemaal klaar’ is met het reusachtige platform. ,,Godzijdank ben ik niet afhankelijk van ze. Dat wil ik niet worden ook. Goed dat ik daar weer even aan ben herinnerd. Waarvoor dank!”

"Het is voor PostNL lastig te garanderen dat de klant die het pakket aanneemt 18+ is. Jeugd is inventief en pakketbezorgers hebben een enorme werkdruk."

Derrick Neleman, biologische wijnpionier

Investeringen in technische koppelingen

Neleman maakt het niet uit waar mensen zijn wijn kopen. Als het maar kan waar klanten willen. Toen de vraag naar online verkoop van alcohol groeide was Bol.com er als de kippen bij. Neleman maakte er prompt werk van en goed ook. ,,Het is de absolute marktleider en ze doen heel veel dingen heel goed. Met veel bombarie namen ze alcohol op in het assortiment: ‘voor iedereen, ook voor drank’. Nou, als mijn klanten Neleman daar willen kopen, dan zorg ik daarvoor. Dat hebben we goed aangepakt. Anderhalf jaar geleden zijn we begonnen en na de nodige investeringen in technische koppelingen was het een paar maanden geleden geregeld.”

Bij twijfel identiteitsbewijs vragen

De koppelingen waren goed en ook de dienstverlening goed geregeld. ,,Dat betekent ook, net zoals in onze brandstores, dat we de leeftijd goed checken. Daar betalen we PostNL, dat alle leveringen voor Bol.com doet, graag voor. Ik heb zelf een zoon die net achttien is geworden en ik heb hem tot die dag nooit een drankje aangeboden. Ik bedoel maar te zeggen dat ik de anti alcohol-lobby heel serieus neem. Bij twijfel vragen we om een identiteitsbewijs en op de website moet je verklaren dat je achttien jaar of ouder bent. We zijn uiteraard ook lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Wijnhandelaren en hebben alle certificaten.”

"Als platform ben je toch bij uitstek afhankelijk van partners? Dat kan toch niet zonder te communiceren?"

Derrick Neleman, biologische wijnpionier

Waar Neleman, de meest inspirerende ondernemer van 2019, geen invloed op heeft, is het gedrag van Bol.com en PostNL. Waar alle affiliates van Neleman onder strenge regie blijven, kunnen Bol en PostNL ‘gewoon doen’ wat hen goed dunkt. ,,Die leeftijdsgrens controleren is natuurlijk al jaren een probleem. Het is voor PostNL lastig te garanderen dat de klant die het pakket aanneemt 18+ is. Jeugd is inventief en pakketbezorgers hebben een enorme werkdruk. Maar goed, wij zijn klant en betalen een toeslag voor ‘duurzaam leveren’ en dan moet de bezorger een leeftijdscheck doen. Dat kon alleen overdag, niet bij avondbezorging. Tot dat ineens, zonder meer, werd omgedraaid. Moesten wij onze website halsoverkop ombouwen.”

Zonder te communiceren

Vooral dat eenzijdige steekt Neleman, die zelf heel sterk is gericht op samenwerking en partners en 'zijn hand ervoor in het vuur steekt' dat hij geen brief te hebben ontvangen. ,,Als platform ben je toch bij uitstek afhankelijk van partners? Dat kan toch niet zonder te communiceren? Waarom moet dat zo, à la minute? Geef dan in overleg aan dat je over twee maanden wilt stoppen. Ik begrijp dat de anti alcohol-lobby steeds sterker wordt. Ze doen zelfs onverwachte tests, waarschijnlijk ook bij Bol. Natuurlijk wil Bol die aandacht niet. Natuurlijk gaat het hen om imago. Met deze ingreep is het probleem echt niet opgelost.”

Uiteraard ligt er een contract onder de deal met Bol.com, maar het is niet eens in Nelemans opgekomen daar eens goed naar te kijken. Of er een opzegtermijn en ontbindende voorwaarden in staan, weet hij niet eens. Als het op contracten aan moet komen, is het toch ‘klein duimpje tegen de grote reus’.

Bol.com: 'Niet voldaan aan harde eis'

De 'grote reus' wijst inderdaad op de kleine lettertjes. Woordvoerder Tamara Vlootman legt het verschil uit tussen functionele doorontwikkelingen van het platform en een wettelijke eis zoals leeftijdscontrole bij alcoholverkoop. Dat is vastgelegd in de voorwaarden waar je voor tekent als je partner wordt. ,,Bij normale wijzigingen krijgen partners twee maanden de tijd om aanpassingen te doen voor we de nieuwe functionaliteiten effectueren. In dit geval gaat het om een harde eis en dan geldt dat we per direct stoppen. Uit een onderzoek door extern bureau Nuchter bleek niet aan die leeftijdseis te worden voldaan."

Het onderzoek en de mogelijke consequenties zijn niet vooraf aan partners aangekondigd, bevestigt Vlootman. ,,We gaan wel verder communiceren. Er is na de brief nagebeld en ook Neleman kan ongetwijfeld nog op een telefoontje rekenen. Ik kan op mijn beurt nog uitzoeken wat er met de brief wel en niet is gebeurd. Want dat daar iets mis is gegaan, vind ik ontzettend vervelend."

Neleman: 'Kom op voor het belang van al die kleine verkopende partners'

Met deze interventie is Bol.com niet langer onderdeel van het probleem en dat is voldoende voor de marktleider, die jaarlijks 23 miljoen pakketjes verstuurt voor 35.000 verkopers, waarvan een 'paar honderd' alcohol slijten. ,,Wij kunnen moeilijk andere partijen die alcohol verzenden daarop aanspreken."

Neleman ziet dat heel anders en zou meer verwachten van zo'n groot platform. ,,Neem het voortouw, kom op voor de belangen van al die kleine verkopende partners en dwing garanties af bij PostNL of concurrenten."

Levering binnen een uur

Ondertussen heeft ‘klein duimpje’ in de kleinschaligheid de dienstverlening zelfs verbeterd. De stenen winkels in Amsterdam en Utrecht zijn nu zeven dagen per week tot acht uur 's avonds open en levering kan, in samenwerking met last mile-bezorger Packaly, in minder dan een uur. ,,Voor acht uur besteld is voor negen uur geleverd. Niet alleen per zes flessen, het kan ook om één, twee of vier flessen gaan. Geen probleem. Gekoeld en wel, mocht je dat willen. Last minute cadeautje? Ook dat kunnen we leveren.“

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.