MarketingSocial media

Hoe een jongen uit Terneuzen geld verdient met zijn YouTube-kanaal

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Voor wie geen verstand van muziek en internet heeft, is het soms moeilijk te begrijpen. ,,In 2013 ben ik met mijn bedrijf Chillhop begonnen'', vertelt Bas. ,,Ik had net mijn HBO-studie International Business Management afgerond.''

Hobbyproject

Alle kans op een baan in het bedrijfsleven dus. ,,Toch voelde ik dat een fulltime kantoorbaan niks voor mij zou zijn. Ik ben wat werkzaamheden voor het ICT-bedrijf van mijn broer gaan doen. Daarnaast besloot ik als een soort hobbyproject een YouTube-kanaal te beginnen, Chillhop.''

Lees ook: Vlogger Enzo Knol: trieste jeugd leidde naar tonnen op de bank

Lees verder onder de advertentie

Promotiekanaal

Muziek is altijd al een passie van Bas geweest. ,,Op mijn kanaal liet en laat ik nog steeds muziek horen aan mijn abonnees. In het begin fungeerde Chillhop puur als promotiekanaal voor artiesten. Nachtenlang struinde ik internet af naar goede muziek en benaderde ik artiesten.'' Bas omschrijft de stijl van Chillhop als een mix van jazz, elektronische muziek en hiphop, met in principe zo min mogelijk zang erbij.

Inkomsten

De eerste twee jaar verlopen vrij rustig. Het aantal abonnees van Bas op YouTube stijgt geleidelijk, maar inkomsten haalt hij nog niet uit zijn medium. ,,Als je me twee jaar geleden had gezegd dat ik mijn boterham zou kunnen verdienen met Chillhop, dan had ik je nooit geloofd. Toch is dat nu wel het geval. Ik ben de afgelopen twee jaar van 50.000 naar bijna 800.000 abonnees op YouTube gegaan.''

Livestream

Als één van de eersten begon Bas met een livestream op YouTube. Die draait 24 uur per dag, zeven dagen in de week. Dat bleek enorm aan te slaan, vooral onder studenten. Bas: ,,De muziek is vaak perfecte achtergrondmuziek voor tijdens het studeren."

Lees verder onder de advertentie

Groot bereik

Door de groeiende populariteit van Chillhop kon Bas zijn focus steeds verder verleggen. ,,In het begin was ik vooral bezig met het promoten van muziek van artiesten. Nu is het zo dat artiesten mij benaderen en vragen inhoudelijk mee te denken over hun muziek. Zij zien dat Chillhop een groot bereik heeft en een ideaal platform is om hun muziek te promoten. Ik kan heel goed inschatten wat de luisteraars willen horen, dus zo ben ik echt een toegevoegde waarde voor artiesten.''

Spotify

Tegenwoordig richt hij zich vooral op streaming platforms, in het bijzonder Spotify. ,,Per dag zitten we op Spotify nu aan zo'n 500.000 streams (nummers die beluisterd worden) per dag en werk ik met ongeveer honderd artiesten samen. Als ik het aan een ouder iemand uitleg, vergelijk ik het vaak met een radiostation of jukebox. Hoe meer mensen er naar Chillhop luisteren, hoe meer geld er binnenkomt voor de artiesten en Chillhop.''

Concurrentie

De concurrentie is wel enorm. Constant vernieuwen is noodzaak. ,,Vorige maand heb ik op een omgebouwd schip in Parijs een eerste live feest gehouden. Ik word ook regelmatig ingehuurd door bedrijven om muziek bij promo-filmpjes te verzorgen.'' De Terneuzenaar heeft inmiddels vier partners die over de hele wereld zitten. ,,Het moet wel. Anders is het qua werk allemaal niet meer bij te houden."

Lees verder onder de advertentie

Je moet constant blijven vernieuwen

Bas van Leeuwen, Chillpop