Nieuws Marketing
Smit Salvage voorkomt milieuramp

Bergers van Smit Salvage hebben een catastrofe voor de Franse kust voorkomen. Ze stoeiden op een kolkende zee met een schip van 164 meter lang, dat slagzij had gemaakt. Er viel één gewonde, maar maandag werd de Modern Express dan toch nog op sleeptouw genomen, bericht het AD dinsdag.
Smit Salvage heeft met een spectaculaire berging de Frans/Spaanse kust behoed voor een milieuramp. In de woeste Golf van Biskaje werd het in nood geraakte schip Modern Express net op tijd op sleeptouw genomen.
Aan het al vuistdikke boek van Hollands Glorie is een nieuw hoofdstuk toegevoegd: de berging van het vrachtschip Modern Express in de beruchte wateren van de Golf van Biskaje. Dinsdag raakt het 164 meter lange vrachtschip dat onder Panamese vlag vaart 100 kilometer uit de kust in grote problemen. Op weg van Gabon (Afrika) naar Frankrijk begint in woeste golven de lading te schuiven. Ruim 3600 ton hout en graafmachines schuiven naar stuurboord. De Modern Express maakt slagzij (tot liefst 70 graden) waardoor het stuurloos wordt. Na een noodsignaal halen Franse helikopters de bemanning van boord. Aan de Spaanse en Franse kust gaan vervolgens alle alarmbellen af. Het vrachtschip heeft behalve hout en machines ook nog ruim 300 ton brandstof aan boord. Als de Modern Express niet begin deze week wordt geborgen, zal het vastlopen en stuk slaan op de rotsen. Met een milieuramp als gevolg.
Vanaf de eerste alarmbel vestigen Frankrijk en Spanje hun hoop op de bergers van Smit Salvage. Het bedrijf uit Papendrecht zet een ervaren ploeg van 20 mensen op de berging in de Golf van Biskaje. Een deel van hen gaat aan boord van de gehuurde sleepboot Centaurus. Vrijdag beginnen zij aan hun eerste poging om de Modern Express op sleeptouw te nemen. Straffe wind en hoge golven die met kracht op de sleepboot en zijn prooi beuken zijn de bergers teveel. Een van hen raakt gewond. Zicht op een snelle, tweede poging is er niet. "De zee is te sterk voor ons", zegt Emmanuel de Oliviera, hoofd van de Franse Kustwacht. De bevolking ten zuiden van Arcachon in het departement Landes houdt haar hart vast. Beelden van een met olie besmeurde kust spoken al door haar hoofd.
Helikopter"Maar", zegt De Oliviera op zondag, "morgen is er even een dag met minder wind. Misschien lukt het dan?'' Als het weer inderdaad wat kalmer wordt, hangt er opnieuw een Franse helikopter boven de Modern Express. Om een team van vier bergers van Smit aan boord te brengen. "Achter de brug van het schip, die bescherming biedt tegen de nog altijd stevige wind, laat het viertal zich zakken", zegt Martijn Schuttevaer, woordvoerder van Smit. "Op die plek is ook meer houvast. Daarna volgt een moeilijke tocht benedendeks, naar een veilige plek om een sleeptros aan vast te maken."
De poging lukt. Het viertal bevestigt een scheepskabel van de sleepboot die met een hulplijn aan boord van de Modern Express wordt getrokken. "Die kabel is van kunststof, lichter dan een staalkabel maar oersterk", zegt Schuttevaer.
LekkagesAls het vrachtschip aan de kabel ligt gaan de vier mannen van boord. De Modern Express wordt dichter naar de kust gebracht. "Dat lijkt raar, maar de Spaanse kustwateren zijn erg diep en er staat minder wind,'' legt Schuttevaer uit.
De eerste controle wijst uit dat de romp van de Modern Express intact is. Er zijn geen lekkages, een constatering die het overleg met Spaanse of Franse havens gemakkelijker maakt. Het vrachtschip zal in een ervan moeten worden binnengebracht. Gisteravond was daarover nog geen uitsluitsel.
"De gewonde berger is weer in Nederland. Het lijkt allemaal mee te vallen", verzekert de woordvoerder van Smit dat met ingehouden trots de jongste berging in bizarre omstandigheden viert.