Accell Group heeft merken als Sparta en Batavus in de portefeuille. Merken die Hollands glorie uitademen, maar het bedrijf verkoopt inmiddels verschillende fietsmerken in meer dan tachtig landen. Met KKR als eigenaar kan Accell verder groeien, stellen partijen. Accell-directeur Ton Anbeek spreekt over een ‘sprong voorwaarts’ en rept al over overnames. Accell mikt vooral op Europa en de Verenigde Staten, die goed zijn voor 80 procent van de wereldmarkt, schrijft het AD.
Voor het personeel – Accell heeft het hoofdkantoor en een fabriek in Heerenveen – verandert er niets, beloven de kopers. Ook de top van het bedrijf blijft. Wie aandelen Accell bezit, zal nu al tevreden zijn. De Amerikanen willen het bedrijf zo graag hebben dat ze een kwart meer bieden dan de beurskoers van vorige week.
Oer-Hollandse wereldspeler
De e-bike heeft de wind mee. Overal in Europa maken overheden ruimte voor de e-bike als vervanger voor de korte autorit. Dit decennium zal de groei onstuimig zijn, vertelde Accell-ceo Ton Anbeek al een jaar geleden. ,,In Europa worden nu 20 miljoen fietsen per jaar gekocht waarvan 3,7 miljoen e-bikes. In 2030 zijn dat volgens onze ramingen 30 miljoen fietsen waarvan 18 miljoen e-bikes.’’
Accell Group, naar eigen zeggen de grootste e-bike-fabrikant van Europa, wil een fors deel van die fietsen verkopen. Maar de concurrentie zit niet stil. Pon Holdings (onder andere Gazelle en Urban Arrow) kocht vorig jaar het Amerikaanse Dorel Sports (onder andere Cannondale) en is nu een fietsgigant met een omzet van 2,5 miljard euro. Accell Group heeft een omzet heeft van 1,3 miljard.
Met de koop van Accell krijgt KKR een oer-Hollandse fietsenmaker in handen. Maar aan die fietsen is niet veel Nederlands meer. Frames, wielen, zadels, banden, motor, accu, het komt voornamelijk uit Azië. Slechts een handjevol onderdelen is nog echt Nederlands: de fietslampen, de kettingkast, het slot en de snelbinders. De fietsen worden behalve in Heerenveen ook gemaakt in Duitsland, Turkije en Hongarije. In 2020 verkocht Accell ongeveer 897.000 fietsen. Er werken 3100 mensen.
Eigenaar van Roompot, Q-park Upfield,
KKR, dat staat voor Kohlberg Kravis Roberts & Co, is een van de grootste investeringsmaatschappijen ter wereld met een beheerd vermogen van zo’n 400 miljard euro. In Nederland is de belegger onder meer eigenaar van de vakantieparken van Roompot, parkeerbedrijf Q-park, en van Upfield, de voormalige margarinedivisie van Unilever met merken als Blue Band en Becel. Henry Kravis en George Roberts richtten KKR in 1976 op en stonden tot afgelopen najaar aan het roer. Beiden zwaaiden af als multimiljardair.
Groeibubbel is niet zo zeker
En dat zijn ze ook geworden door op de kleintjes te letten. Corné van Zeijl van vermogensbeheerder Actiam voorziet dat de loononderhandelingen bij Accell wel wat stroever zullen verlopen met KKR aan de knoppen. ,,Prijsverhogingen, kostenbesparing en met maximale schulden erin. Zo werkt KKR. Dat is de ideale combinatie om de winstgevendheid in ieder geval op korte termijn omhoog te krijgen.’’ Opkoopfondsen als KKR krijgen vaak het verwijt dat ze zich gedragen als sprinkhanen: ze vreten zich vol en vertrekken weer.
Lees ook: Batavus- en Sparta-producent Accell in handen van investeerders
Van Zeijl stelt dat de groeibubbel die de top van Accell en KKR zien helemaal niet zeker is. ,,Je vraagt je af wie er nu nog een e-bike moet gaan kopen. Door corona is er een enorme vraag naar fietsen geweest, ik verwacht dat die nu toch gaat afnemen.’’
Volgens Bob Homan, hoofd van ING Investment, zal KKR uiteindelijk Accell weer met winst willen verkopen of een rentree op de beurs laten maken om zo de winst binnen te halen. ,,Ze zien óf een waarde in Accell die de beurs niet zag óf ze denken dat het toch efficiënter kan.’’
Lees ook: Nederlandse maker van Gazelle-fietsen voegt Cannondale aan stal toe