Nieuws Mobiliteit

‘Handiger en sterker dan een elektrische bus’: waarom René zijn elektrische Ford pick-up importeerde

Hij is groot, volledig elektrisch en vooralsnog de enige op Nederlands kenteken. De imposante Ford F150 Lightning van zelfstandig ondernemer René Ziedses uit Helmond wordt officieel niet geleverd in Nederland, maar vormt een verrassend interessante keuze voor ondernemers.

Roland Tameling 25 januari 2023

Elektrische pick up ford f150 lightning rene ziedses

René Ziedses in gesprek met Roland Tameling vanuit zijn Ford F150 Lightning. Beeld: De Ondernemer Onderweg.

Lees ook: Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?

Aan de buitenkant zie je bijna niet dat René Ziedses een heel bijzondere pick-up rijdt. Zijn F150 ziet er op het eerste gezicht uit zoals vrijwel elke andere Amerikaanse truck: groot, robuust en een tikkeltje uit zijn natuurlijke habitat op een krappe Hollandse parkeerplaats. Maar wie op de details let, ziet ‘Lightning’ staan op de flanken van de laadbak, compleet met bliksemschicht in de stam van de ‘T’. Dit is inderdaad de elektrische versie van de meest verkochte pick-up van Amerika: nog niet leverbaar in Nederland, maar René heeft hem al.

Extra voorste bagageruimte dankzij elektromotor

Met een druk op de knop laat de jonge ondernemer uit Brabant (momenteel aan het werk bij een grote vleesverwerker als onderhoudsmanager) de neus van zijn auto open gaan: daar zit geen traditionele, enorme V8-benzinemotor maar een verrassend ruime ‘frunk’ – ofwel een extra voorste bagageruimte. ,,Ik zou hier zo in passen, inderdaad”, reageert de eigenaar gevat in gesprek met presentator Roland Tameling. ,,Maar belangrijker is dat je hier allerlei stekkerpunten hebt waarmee de auto energie kan terugleveren aan je apparaten, of zelfs aan je huis als je dat zou willen. Technologisch is deze Ford al verder dan de meeste elektrische busjes.”

"Technologisch is deze Ford al verder dan de meeste elektrische busjes"

Ondernemer René Ziedses

Veelzijdiger en sterker dan meeste elektrische busjes

Maar waarom deed René de moeite om deze auto eigenhandig naar Nederland te halen, samen met specialist Bos V8 Supercars uit Gouderak? ,,Ten eerste omdat hij veelzijdiger is: de meeste elektrische busjes kunnen iets van 1000 kilo trekken, hier mag gewoon 3500 kilo achter. Bovendien kom ik ver genoeg dankzij het grote accupakket in de auto én zitten er allerlei aantrekkelijke regelingen op omdat hij elektrisch is. De investering in zo’n auto is flink, maar onderaan de streep word je er verrassend blij van.”

Hoe dat allemaal zit en welke hobbels je moet nemen om een auto zoals deze Amerikaanse Ford F150 Lightning op Nederlands kenteken te krijgen, vertelt René allemaal in de onderstaande nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg.

Lees ook: Waarom dit transportbedrijf overstapt op elektrische vrachtwagens

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws