De nieuwe vrachtwagens hebben een laadvermogen van minimaal 30 ton en kunnen op één volle accu 300 kilometer afleggen. Dat is voor De Bruyn voldoende om de vrachtwagens in te zetten voor de grond-, weg en waterbouw (GWW), waarvoor het bedrijf in totaal 82 vrachtwagens heeft rijden.
De aanschaf is een logisch gevolg van het beleid dat het bedrijf al enige tijd voert, legt Tirza de Bruyn uit in het AD. ,,We zijn al langer bezig met de thema’s gezondheid, duurzaamheid, veiligheid en vernieuwing. We stimuleren onze medewerkers in gezond leven en geven ze tips om duurzamer te leven. Enkele jaren geleden ontvingen we de Lean & Green Award en vorig jaar werd de certificering CO2-Prestatieladder behaald.’’
Het zal niet lang meer duren voordat je met dieselauto’s de binnensteden helemaal niet meer in kunt. Dan kunnen we maar beter daarop vooruitlopen, zodat we er klaar voor zijn als het zover is
Joeri de Bruyn
Strengere wet- en regelgeving
De overstap naar elektrisch rijden maken ze nu ook omdat ze verwachten dat de wet- en regelgeving strenger wordt. Joeri de Bruyn: ,,We weten dat er een einde komt aan het tijdperk van fossiele brandstoffen. We zijn voornamelijk actief in Zuid-Holland. Daar zijn de grote steden die steeds hogere normen stellen aan de luchtkwaliteit. Het zal niet lang meer duren voordat je met dieselauto’s de binnensteden helemaal niet meer in kunt. Dan kunnen we maar beter daarop vooruitlopen, zodat we er klaar voor zijn als het zover is.’’
Aan de aanschaf is drie jaar van voorbereiding voorafgegaan. ,,We hebben ook serieus gekeken naar vrachtwagens op waterstof en hebben onderzocht of we bestaande vrachtwagens daarvoor konden ombouwen. Dat bleek veel te kostbaar. Toen Volvo met een accuvrachtwagen kwam, zijn we daarop ingegaan. De belangrijkste vraag daarbij was: gaat het in onze werkprocessen passen? Want de overstap heeft gevolgen voor de hele bedrijfsvoering."
Lees ook: 40 procent van transportbedrijven in stadslogistiek wil niet overstappen op elektrisch rijden
Accu opladen is mogelijk knelpunt
Een van de knelpunten is de mogelijkheid om de accu’s te laden, legt Joeri uit. ,,Dit soort apparatuur sluit je niet even aan op 230V. Daar zijn sterke omvormers voor nodig. We hebben een partij in Schiedam gevonden waarmee daar een laadstation voor zwaar transport bouwen. Met de snellader kunnen we hier binnen een uur de accu tot 80 procent opladen en met twee uur snelladen kun je rekenen op de volledige actieradius. Voor een goede dekking van ons werkgebied zijn nog twee of drie laadstations nodig.’’
Volvo stelt dat de accuvrachtwagens een actieradius van 300 kilometer hebben. Het is de vraag of dat in de praktijk ook zo is. Joeri heeft daar vertrouwen in. ,,We rijden al enkele jaren met onze personenauto’s elektrisch. Hoewel de fabrikant beweerde dat de actieradius 400 kilometer was, haalde ik niet eens 300 kilometer. Dat lag niet aan de fabrikant, maar aan mijn eigen rijgedrag. Toen ik dat ging aanpassen, haalde ik veel meer kilometers.’’
Met de snellader kunnen we hier binnen een uur de accu tot 80 procent opladen en met twee uur snelladen kun je rekenen op de volledige actieradius
Joeri de Bruyn
Tirza: ,,We zijn al veel bezig met het rijgedrag van onze chauffeurs, omdat we weten dat de effecten meer zijn dan besparing van brandstof. Minder brandstofverbruik betekent ook minder uitstoot. Doordat de chauffeurs bewuster met hun rijgedrag bezig zijn, rijden ze ook rustiger. Die rust leidt ook weer tot veiliger rijden. Bij elektrisch rijden heeft je rijgedrag nog meer invloed op het energieverbruik.’’
Elektrische vrachtwagen heeft fors hogere kosten
Ze hebben zich bij de investering niet laten tegenhouden door de fors hogere kosten. Joeri: ,,Een nieuwe accuvrachtwagen is in aanschaf drie keer zo duur als een dieselauto. Het rijden is ook nog eens iets duurder.’’
De overheid stimuleert de aanschaf van elektrische vrachtwagens met subsidies. In april dit jaar was er voor een subsidiepot van 13,5 miljoen euro zoveel belangstelling dat deze een dag later al was vergeven. Tirza: ,,Natuurlijk hebben we daar ook op ingeschreven, maar we zijn niet ingeloot. We hebben het dus zonder subsidie moeten doen.’’
Lees ook: Zo rijd je zuiniger met jouw (bedrijfs)auto: ‘Twintig procent besparing is mogelijk’
Ze weten nog niet hoe het financieel precies gaat uitpakken, want er rijden nog niet veel elektrische vrachtwagens rond. Vincent Triest, woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland: ,,Er rijden nu ongeveer honderd elektrische vrachtwagens in Nederland.’’
Tirza: ,,Dat zijn niet de wagens voor zwaar transport waar wij mee werken. Er is dus geen ervaring met deze vrachtwagens. Wat dat betreft is het voor ons pionieren.’’ Joeri: ,,Dat maakt het spannend, maar we geloven er echt in. De vier vrachtwagens zijn de eerste maanden van het jaar al volgepland.’’