Nieuws Retail

Derrick Neleman over crisis, wijn en succes: 'Wij zijn in de winning mood'

Vlak voordat de coronacrisis losbarstte werd hij uitgeroepen tot 'Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar' en opende hij in het bijzijn van twee burgemeesters een tweede brandstore, in Utrecht. Halverwege de lockdown gaf de Zutphense ondernemer achter Bodegas Neleman S.L/Neleman Wijnen een update met als belangrijkste boodschap: extra inzetten op wat nu juist wél goed gaat. Hoe gaat het anno nu met wijnpionier Derrick Neleman?

Bart Remmers 5 juni 2020

Derrick Neleman wijnen vaten glas

Derrick Neleman, oprichter en eigenaar van Neleman Winery. Foto's: Neleman.

DERRICK NELEMAN IN 'DE ONDERNEMERSTAFEL'

Humberto Tan presenteert woensdag 16 september De Ondernemerstafel, de nieuwe interactieve online talkshow van De Ondernemer. Topondernemers Elske Doets, Joris Aperghis en Derrick Neleman vertellen onder meer hoe je uit de crisis te investeren, blikken terug op Prinsjesdag en: kijkers kunnen zélf via Zoom live met hen in gesprek. Heb je een vraag, zoek je advies? Meld je dan nu aanvoor een van de drie exclusieve Zoom-sessies.

Hoewel de crisis en de economische gevolgen ervan zeker nog niet tot het verleden behoren, staat het gesternte er beter voor dan toen we Derrick Neleman halverwege april in een extra editie van onze videoserie ‘Werkverkeer’ spraken. Om te beginnen: de horecaondernemers mogen onder voorwaarden hun deuren en terrassen weer openen. Goed nieuws voor de wijnpionier die ook levert aan de horeca, toch?

,,Heel goed nieuws. Ik ben vooral ook blij voor deze groep ondernemers omdat ze weer omzet kunnen gaan draaien. Een land zonder horeca is niks. Daar waar we kunnen supporten we de horeca graag met onze wijnen. Weet je, wij zijn zeker ook geraakt. Maar niet zo hard als horecaondernemers die hun zaak van de overheid moesten sluiten. Daar mogen wij als niet-horecaondernemer nederig en met respect mee omgaan.’’

''We werken momenteel als een malle aan onze Belgische, Duitse en Spaanse webshops. Een enorme klus, maar het is het waard''

Derrick Neleman, oprichter en eigenaar van Neleman Winery

'Wijn is een redelijk crisisproof product'

Toch, de blik op Neleman en zijn bedrijf. Hoe gaat het daar mee? ,,Ik heb geleerd dat deze crisis om echt ondernemerschap vraagt. Dat maakt het spannend. Ik vertelde het al in de Werkverkeer-video (zie hieronder), dat echte ondernemerschap houdt onder andere in dat je geen energie moet steken in zaken waar je toch geen invloed op hebt."

,,Richt je op wat wél gaat. Bij ons geldt dat voor online, dat gaat als een kanon. Wijn is een redelijk crisisproof product, dat heb ik ook gemerkt tijdens de vorige crisis. Je ziet het wereldwijd. De bierverkoop wordt veel harder geraakt dan die van wijn. Voor ons is dat fijn. Het biedt kansen.’’

Wil jij online beter zichtbaar zijn?
Wil jij jouw online verkoop een boost geven? Weet je niet goed waar je moet beginnen? Wij zetten de 11 belangrijkste tips voor je op een rij. Download de whitepaper en vergroot direct jouw online aanwezigheid!

Die kansen pakt Neleman met beide handen aan. Kansen die er vooral online zijn. ,,We werken momenteel als een malle aan onze Belgische, Duitse en Spaanse webshops. Een enorme klus, maar het is het waard. Dankzij die verschillende online winkels komen we straks nog sterker uit de crisis. Want die crisis is echt nog niet voorbij. Maar wat er ook gebeurt: ga als ondernemer altijd van je eigen kracht uit. Kijk waar je invloed op hebt, hoe je je kunt onderscheiden van anderen en druk vervolgens knetterhard die knop in. Daar zijn we nu mee bezig.’’

'Een gouden regel: succes creëert succes'

Waar Neleman goed in is, is de consument niet alleen via de eigen verkoopkanalen te bereiken. ,,De klant staat centraal. Zorg ervoor dat jij met je product bent waar de klant het wenst. Het betekent dat je onze wijnen tegenkomt in de horeca, retail en online. Bestel via onze site, laat ons de wijn versturen of haal het op bij één van onze partners als Ekoplaza, Hema, Odin, Gimsel Rotterdam en de Bijenkorf. Kort door de bocht: het maakt ons niet uit hoe en waar je onze wijn koopt, zolang je dat maar doet omdat wij ons met het product onderscheiden. Het gaat niet vanzelf, maar er is een gouden regel: ‘succes creëert succes’. Daar zijn wij op dit moment goed in.’’

Succes creëer je ook door slim gebruik te maken van de realiteit. Veel Nederlanders gaan deze zomer niet naar het buitenland, maar blijven binnen de grenzen of zelfs thuis. Dat betekent geen lauwe chianti op een snoeiheet terras in Florence of een straffe sekt bij Frankfurt rechtsaf, maar zelf een mooie fles wijn opentrekken in de tuin of op het balkon. Neleman: ,,We gaan misschien wel voor het eerst een totaal ander uitgavepatroon zien. Zeer interessant. Zeker voor ons. We ruiken gewoon de kansen. Feitelijk brengen we met onze wijn de vakantie bij jou thuis. Valencia in het glas in je achtertuin. Om dat duidelijk te maken starten we de grootste mediacampagne in ons bestaan. Ik vind dat supertof. Alle kanalen worden ingezet.’’

'Crisis maakt bewust van duurzaam consumeren'

Dat een mooi glas deze zomer in tuin of op balkon het vakantiegevoel kan opwekken is een mooie boodschap, maar nog belangrijker is de duurzame boodschap die Derrick Neleman met zijn wijnen wil meegeven.

,,Mensen zijn er zich zeker nu door de crisis van bewust dat duurzaam consumeren meer en meer belangrijk wordt. De lucht is schoner vanwege het sterk verminderde verkeer, dieren hebben minder stress en mensen denken beter na over hun reisgedrag. Het komt samen met de duurzame doelen die wij voor ogen hebben. We staan met ons allen nog meer open voor een beter leefklimaat. Daarom kiest de consument eerder voor biologische wijnen zoals die van ons. Ook daar ligt een enorme kans.’’

Lees ook: Waarom wijnpionier Derrick Neleman kiest voor online en meer adverteren

Jumbo gaat Neleman Wijnen verkopen

Een halfuurtje met de Meeste Inspirerende Ondernemer van het Jaar praten… inspireert. 'We zitten in een winning mood', maakt hij duidelijk. Zo heeft hij grote namen aangetrokken die het team versterken. Gertjan Rutterkamp bijvoorbeeld. De e-commercemanager komt van Wijnvoordeel.nl. Ook online marketeer Jan den Bakker heeft zich met een lang en mooi CV aangesloten.

Binnen een aantal weken zijn de wijnen van Neleman ook bij Jumbo verkrijgbaar. ,,In de Jumbo's met een foodmarkt en de city-winkels starten we binnenkort met twee wijnen, een rode en witte uit de Signatuur-serie. Deze kwaliteitswijn scoort nationaal en internationaal prijzen."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.