Pitchen

De perfecte pitch: in 5 stappen aan de slag (+ creatieve pitch voorbeelden)

 
Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock.
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Je wilt jouw product, idee of overtuiging presenteren met de perfecte pitch. Hoe maak je die en welke belangrijke stappen mag je niet vergeten? Wij leggen je de betekenis uit, delen praktische tips en zetten creatieve voorbeelden op een rij om inspiratie op te doen.

Lees verder onder de advertentie

Wat is het? De pitch betekenis

De pitch betekenis is eigenlijk heel eenvoudig: het is een presentatie van jouw product, idee of overtuiging. Je vertelt jouw publiek over wat je van plan bent, hoe je ze kunt helpen of wat jouw product of dienst bijzonder maakt.

Tip: heb je weinig tijd voor jouw pitch? Kom snel tot de kern in een elevator pitch (LINK artikel elevator pitch: de beste voorbeelden en praktische tips).

Een pitch is er in allerlei vormen en varianten:

Lees verder onder de advertentie
  • Elevator pitch

  • Telefonische pitch

  • E-mail pitch

  • Social media-pitch

  • Sales pitch

  • Follow-up pitch

Let op: bedenk je vooraf hoeveel tijd je hebt en wie jouw publiek is. Vertel ze niets dat ze al weten. Stem jouw presentatie af op hun (kennis)niveau en weeg je woorden. Vertel geen woord te veel, voor een overtuigende presentatie.

Hoe maak je een pitch? 5 stappen

Hoe maak je een pitch? Om dat goed aan te pakken hoef je slechts een aantal belangrijke stappen te volgen. Het helpt je een creatieve pitch te maken, waar we straks een paar voorbeelden van delen. Doorloop deze stappen voor een presentatie die indruk maakt:

Lees verder onder de advertentie
  1. Start with why

  2. Ga gestructureerd verder

  3. Bedenk de juiste beeldspraak

  4. Draai het om

  5. Knal met een call-to-action

1. Start with why

Het is de belangrijkste les van Simon Sinek, waarmee hij wereldfaam vergaarde als marketingguru: ‘Start with why’. Je overtuigt jouw publiek niet met wát je doet, en ook niet met hóe je dat doet. Het draait om het waarom, omdat dit overtuigend bewijst wat het voor jou belangrijk, waardevol en relevant maakt. Met de ‘why’ van jouw boodschap kom je direct tot de kern. Dat houdt de pitch kort en bondig, zonder onnodige informatie die (eventueel) pas later van belang is. Met het ‘waarom’ van jouw boodschap maak je het anderen makkelijk om daarin net als jij te gaan geloven. Dat is de kortste weg naar interesse, naar nieuwsgierigheid en dus een reactie op de pitch die je gaat geven.

2. Ga gestructureerd verder

Zodra je jouw ‘why’ duidelijk hebt ga je aan de slag met de structuur. Het is de volgende stap in het stappenplan dat beschrijft hoe je een pitch maakt. Een sterke structuur ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

Lees verder onder de advertentie

Opening

Een klein woord van welkom of woord van dank voor de uitnodiging te mogen pitchen.

Uitdaging

Lees verder onder de advertentie

Je beschrijft de uitdaging die jouw publiek herkent, het liefst zo concreet mogelijk.

Oplossing

Daarvoor deel je de oplossing, zoals jij of jouw bedrijf die te bieden heeft.

Lees verder onder de advertentie

Bewijs

Vervolgens bewijs je waarom jij of jouw bedrijf daarvoor de beste keuze is.

Call-to-action

Lees verder onder de advertentie

Zodat je kunt afsluiten met een call-to-action, om woorden om te zetten naar daden.

3. Bedenk de juiste beeldspraak

Zelfs van een korte pitch kan jouw publiek eigenlijk maar heel weinig onthouden. Sterker nog, het is ook bij een elevator pitch van 30 tot 60 seconden belangrijk om één duidelijk beeld te schetsen. Bedenk een beeldspraak bij het verhaal dat je wilt vertellen. Dat werkt veel visueler dan een percentage of een bedrag dat jouw potentiële klant kan verdienen of besparen. Vertaal de boodschap naar beeldspraak, die de ander letterlijk voor zich zou kunnen zien. Beschrijf bijvoorbeeld hoe belangrijk het is om nu te investeren in elektrische auto’s, omdat we in de toekomst anders met de boot voorbij zullen drijven. Of beschrijf hoe het dweilen met de kraan open is, als je slechts symptomen oplost terwijl het probleem blijft voortbestaan. Duidelijke beeldspraak maakt het visueel, en dat onthoudt jouw publiek veel beter. Het is die ene boodschap die blijft hangen, waarmee je zeker weet dat jouw pitch niet verloren gaat.

4. Draai het om

Bedenk je bij het maken van de pitch dat het uiteindelijk niet om jou draait, maar om het publiek waartegen je spreekt. Wat levert het hen op als ze voor jou kiezen? Niemand zal je helpen met jouw idee als dat alleen jou voordeel oplevert. Maak daarom heel goed duidelijk wat het voordeel is voor die ander. Bespaart het kosten, opent het meer mogelijkheden of zet het de huidige missie meer kracht bij?

Lees verder onder de advertentie

5. Knal met een call-to-action

Rond de pitch die je maakt af met een knallende call-to-action. Gebruik de laatste paar seconden van je verhaal om aan te zetten tot actie. Maak het concreet en bied een specifiek handelingsperspectief. Vraag jouw publiek bijvoorbeeld of er op dit moment nog vragen zijn. Stel jezelf beschikbaar om die te beantwoorden. Als dat beter past kun je de ander vragen om bijvoorbeeld volgende week contact met je op te nemen, telefonisch, via e-mail of tijdens een afspraak. Neem alle onzekerheid en onduidelijkheid weg, voor een zo groot mogelijke kans op een vervolg.

Pitchen bij Droomstart

Inspirerende pitches hoor je in Droomstart, dé nieuwe podcastserie waarin iedereen met ambitie en een gouden businessidee wordt geholpen én gevolgd op weg naar het ondernemerschap. Gaat het deze ondernemers in de dop lukken een succesvol bedrijf op te bouwen? Kijk op Droomstart.nl en mis niets van deze unieke ondernemersreis. De eerste aflevering vind je op de bekende podcastkanalen, zoals Spotify en Apple Podcast.

Lees verder onder de advertentie

Creatieve pitch voorbeelden

Natuurlijk ben je benieuwd naar creatieve pitch voorbeelden, om inspiratie op te doen. Een typisch pitch voorbeeld dat veel mensen aanspreekt is die van Adam Goldstein. Hij wilde als CEO en mede-oprichter van een website voor reisaanbiedingen de CEO van United Airlines overtuigen van zijn platform. Dat deed hij als volgt: ‘Hey, we can lower your distriution costs. Let me know who to talk to.’ Korter kan bijna niet, al bleek het bijzonder effectief.

Een ander voorbeeld van een pitch is die van G2Crowd. Het is een platform waar gebruikers van software een review kunnen achterlaten. Het platform verkoopt dat als volgt: ‘G2Crowd is het user voice platform waar gebruikers hun mening kunnen geven over wat ze écht van softwareproduct vinden, in plaats van dat ze de mening van analisten, niet-gebruikers of alleen je meest enthousiaste gebruikers volgen. Je hoort dus rechtstreeks van de gebruiker en legt contact met mensen die het product daadwerkelijk gebruiken.’ Het legt in minder dan 30 seconden uit waarom G2Crowd bestaat, hoe het werkt en wat het doet. Dat maakt de pitch ontzettend sterk. Het is een voorbeeld waarin geen woord te veel staat.