Nieuws Regio
Ook in tijden van crisis blijft Boon Edam investeren
Boon Edam is wereldwijd marktleider op het gebied van draaideuren. Volgens CEO Niels Huber is het succes te danken aan toewijding, kritische medewerkers en langetermijnvisie. 'Als het misgaat, lopen we niet weg.'

Boon Edam is een familiebedrijf. ,,Dat is geen garantie voor succes, maar het speelt zeker mee", zegt Niels Huber, directeur van Boon Edam. ,,Wij focussen ons op de lange termijn. Als er een crisis is, proberen we niet alleen kosten te drukken - al doen we dat uiteraard waar mogelijk. Maar we blijven ook investeren in de dingen waarin we geloven.''
Onafgebroken groei
Boon Edam, wereldmarktleider op het gebied van draaideuren, is het afgelopendecennium bijna onafgebroken gegroeid en heeft vrijwel elk jaar winst geboekt.
Een voorbeeld van het langetermijndenken was het uitkopen in 2008 van de Amerikaanse aandeelhouder die jaren eerder een dochterbedrijf had ingebracht. ,,De crisis was toen al begonnen. Dat gaf zowel onrust op de markt als binnen het bedrijf. Om te voorkomen dat die onrust zou overslaan naar de aandeelhouders, hebben we die aandeelhouder uitgekocht. Dat was echt een investering voor de lange termijn, want zoiets verdien je niet in een jaar terug. Maar ik ben erg blij dat we dat gedaan hebben." Huber beseft dat familiebedrijven vaak geneigd zijn problemen voor zich uit te schuiven. Bij innovatie of het veranderen van het businessmodel komt vaak een reorganisatie kijken, dat is nogal een stap. ,,Je moet durven ingrijpen als het nodig is. In 2008 en 2009 had het kwartje ook bij ons de andere kant op kunnen vallen. Wij hebben gereorganiseerd, in onze Amerikaanse vestiging moest 20 procent van de werknemers afvloeien. Maar daarmee hebben we de werkgelegenheid van de overige 80 procent weten te redden."
No-nonsense
Bij Boon Edam wordt kritisch meedenken van medewerkers gestimuleerd. ,,Als ik denk dat het succes alleen aan mij te danken is, wordt het gevaarlijk. Medewerkers weten meer dan ik van hun vakgebied. Als we naar elkaar luisteren, leren we als bedrijf. Verder zijn we no-nonsense. We werken hard en geven nooit op. Kwaliteit en betrouwbaarheid blijken lang te kunnen meegaan. We leveren wat we beloven. Als het misgaat, lopen we niet weg. We blijven tot alles klaar is.''
Als succes alleen aan mij te danken is, wordt het gevaarlijk